Hallo, Wij zijn John en Mirjam en willen in de zomer met onze 2 kinderen van 13 en 10 via Istanbul naar Cappadocie reizen met de nachtbus (waarschijnlijk Istanbul - Kayseri).
We willen nu een cave-hotel boeken in Cappadocie. Maar zitten te twijfelen tussen Goreme en Urgup. Weet iemand welke van de 2 het leukst, fijnst, mooist is? Heeft iemand verder nog tips over de nachtbus vanuit Istanbul? Rijdt deze bijvoorbeeld ook zondagnacht? Wij willen nl. het liefst 's nachts rijden. Overige tips zijn ook van harte welkom. Het vervolg van onze reis gaat dan naar Efeze, Pamukkele, Dalyan. Tips over hotels of andere bezienswaardigheden?? Gr. Mirjam :zon02:
Goreme is makkelijk vind ik, en met kinderen relaxter dan Urgup (dat is meer een stadje met meer verkeer en zo). In Goreme zit alles in de buurt en je zit er ook meer midden in het fantastische landschap van cappedocie.
http://www.pericavehotel.com/photogallery.html Deze heeft cave-rooms, ligt net aan het randje van Goreme. Ik slaap altijd in het Kose pension, geen caves, wel een zwembad… (mag je tegen betaling ook gebruiken als je er niet logeert)
Er gaat vast wel een nachtbus maar ik ben eigenlijk altijd overdag gereden, ik wil graag dingen zien onderweg
Op weg naar Efes kan ik je een tussenstop in Egridir aanraden. Dat is heerlijk relaxt aan een fijn meer en het breekt de reis lekker in tweeen.
In Selcuk (Efeze) sliepen wij in het Kalehan. Niet goedkoop, wel met zwembad en erg fijne kamers
http://www.kalehan.com/
Ik denk idd dat het Goreme gaat worden. Zo’n cavehotel is voor de kids natuurlijk ook helemaal super! Bedankt voor je overige tips. Ga die zeker onthouden. Ik zit nu alleen nog te twijfelen of we naar Pamukkele moeten gaan. Aangezien we maar 3 weken hebben en zeker 5 nachten in Cappadocie willen blijven (na 5 dagen Istanbul) We willen ook graag naar Olu deniz en naar Dalyan. Pfft tijd te kort voor al dit moois. We blijven graag openstaan voor alle tips. Heerlijk :wereld:
Pamukkale was vroeger prachtig. De laatste keer dat ik er was (jaar of 3 geleden, ook metkinderen in de leeftijd van jullie kinderen) vonden het niet veel soeps. De kinderen vonden het wel bijzonder (maar waren ook niet schokkend onder de indruk). Het dorpje bij Pamukkale is aan het aftakelen en het zwembad boven zit helemaal vol met Russen. Ik wilde niet bijvoorbaat al schrijven dat je het best over kon slaan,maar nu je er zelf over begint…
Heb je al een hotel in Istanbul? Wij zijn een paar keer in peninsula geweest. Die hebben een family room. Wel twee aprte kamer maar meteen deur van de ene kamer naar de andere. (en hangmatten op het dak, daar waren de jongens vaak te vinden…)
Ja, we hebben al een hotel in Istanbul, in het oude gedeelte Sapphire hotel. Alleen voor de terugreis (dan willen we daar zeker nog een dag doorbrengen zoeken we nog iets. Dus wie weet? Pamukkale is dus duidelijk. Laten we gelijk vallen. Weet jij of iemand anders meer over Olu deniz? Schijnt erg toeristisch te zijn. Maar wel prachtig. We willen daar zo’n rondvaart doen, zodat de kids lekker kunnen duiken en zwemmen. Ik heb je hotel al bekeken in Efeze (Selcuk) ziet er zeker goed uit. Staan helaas geen prijzen bij, maar ik ga gwn een mail sturen. Dat meer klinkt ook goed. Even kijken hoe we dat nou gaan plannen, want nu valt natuurlijk Pamukkale af. Bedankt Erik?? Onze reis krijgt nu steeds meer vorm.cheer Gr. Mirjam
Oludeniz ben ik nooit geweest, ik ben niet zo van de toeristische stranden. Maar zo’n boottochtje is natuurlijk zeer relaxt!
en ja, ik heet Erik
Hi Mirrechie, je hebt een goeie keus gemaakt voor Goreme, Urgup is ook leuk maar idd drukker. Ligt niet zo ver van elkaar dus je kunt er best een voor een bezoekje. Heel fijne vakantie
Ons hotel is geboekt in Goreme. Het is een heel leuk cave-hotel.
We slapen in een fairy chimney room. Voor de kids en voor ons een eigen Feeen schoorsteen. Hotel met zwembad. Kelebek We blijven 5 nachten, ik hoop dat we dan genoeg tijd hebben om „alles” te zien?
Ook een site gevonden over de nachtbussen in Istanbul. Die vertrekken regelmatig. Maar die gaan we gewoon ter plekke regelen. Komt vast goed.
Na Cappadocie, willen we door naar Oludeniz, dan naar Dalyan en vanuit Dalyan naar Efeze.
Na Efeze vind ik het nog moeilijk, want eigenlijk zouden we naar Bandirma moeten om weer uit te komen voor de oversteek naar Istanbul. Heb begrepen dat dat een vieze stad is? Weet iemand hoe ik van te voren kaartjes kan bestellen voor deze oversteek? Zodat we misschien in een leuker stadje/dorpje kunnen overnachten.
Erik en Raak, weer bedankt voor jullie meedenken. Gr. Mirjam
Ja, Kelebek is een prima keuze, ligt mooi tegen de rotswand en de kamers zien er geweldig uit!
Canakkale zou een aardige tussenstop kunnen zijn met in ieder geval gezellige terrasjes aan de haven. Ayvalik is ook leuk, 3,5 uur vanaf Bandirma.
Dan kun je hier slapen Taksiyarhis Pension | Your Holiday in Ayvalik Starts Here, die hebben een enorme familiekamer met 4 bedden. Aan de haven kun je dan lekker pizza eten
Die boot moet je zeker reserveren, kwamen wij de laatste keer te laat achter.
Istanbul taksim ticket sales office is het verkoopkantoor van IDO (die de boot runt) in Istanbul. ALs je precies de dag weet kun je op de heenreis in Istanbul vast je kaartje regelen. Online kan ook, http://www.ido.com.tr/en/index.cfm# maar 2,5 week van te voren moeten die kaartjes geen probleem zijn. Toen ik in Bandirma voor het loket stond waren de kaartjes tot de volgende middag uitverkocht, daarna was er weer plaats.
Oke, ik ga het weer eens allemaal op het net ontdekken! Leuk dat je zo snel reageert. Als ik weer een stapje verder ben, laat ik het zeker even weten. Voor nu maar weer bedankt Erik
O ja, ik zou je aanrd\aden om een Tour te boeken in Cappedocia. Als je alles op eigen houtje gaat doen kost het veel te veel tijd en gedoe, zeker met de kinderen erbij. Met een gezin kun je ook, evt met anderen uit bv je pension,een eigen busje huren met chauffeur. In het topic over backpacken in Turkije heb ik er ook iets over geschreven (en de prijs). Ik ben naar het busstation gelopen en heb gevraagd wat een busje voor een dag kost, het was zo geregeld. Je kunt dan zelf je dag indelen en vooral aan het eind eerder stoppen. Als je gaar bent na een hele dag rijden en rondkijken, dan heb je geen zin meer in een pottenbakkerswerkplaatsje in Avanos (en je kinderen al helemaal niet :)). Dan lonken de koude Efes en het koele zwembad!
Avanos en Urgup kun je heel makkelijk zelf heen met de dolmus, die stopt op het kruispunt tegenover de PTT (naar Avanos). en bij de supermarkt op weg naar het open air museum (naar Urgup) Als je naar Zelve wilt (doen!) moet je dat even tegen de chauffeur zeggen, anders neemt hij de korte route en komt hij er niet langs.
Uchisar kun je ook eenvoudig met de bus, die stopt op het busstation.
Nou er zijn weer een aantal wijzigingen op ons reisschema, mede dankzij jou meedenken Erik.
We starten dus in Istanbul 5 dagen, dan naar Goreme 5 dgn dan naar Egirdir voor een overnachting om door te trekken naar Dalyan, daar blijven we 4 dagen (iets meer) dan naar Selcuk (Efeze) 2 overnachtingen, dan naar Canakkale overnachting om de oversteek naar Istanbul weer te maken. Dan hebben we nog een hele avond en een volgende ochtend in Istanbul en vliegen we smiddags om 5 uur weer naar Nederland. Vanaf Goreme verder nog niets geboekt.
Naar Dalyan wil ik in ieder geval, want daar hebben we een heel leuk adresje!
En ook om even uit te rusten (hoewel daar ook weer van alles te zien is, pfft) hahaha, nee hoor leuk. We hebben er echt zin in . Ik maak me soms wel een beetje zorgen over al die kilometers die we moeten rijden en of we overal makkelijk bussen kunnen regelen enzo, maar dat ontdek ik daar dan wel. Daarom is het misschien ook lastig om alles vooruit te boeken, want haal ik dat dan wel met vervoer? De ervaring zal het leren…. Gr. Mirjam
In Goreme en Dalyan kun je tijdens je verblijf vast kaartjes kopen op het busstation, geen probleem. In Goreme kun je vast wel kaartjes kopen voor het traject Egridir-Dalyan, ben je daar ook vast vanaf. Selcuk-Canakkale en Canakkale-Bandirma zijn zo druk bereisd dat je altijd zo weg bent. Je hoeft je geen enele zorg te maken wat dat betreft.
Als je in Selcuk aankomt regel je dat eerst even op het busstation, ook weer geregeld. Mocht je in dat hotel gaan slapen in Selcuk, dan kun je ze vanaf het busstation even bellen (laten bellen mag ook) en dan halen ze je op, scheelt weer gedoe.
Mirrechie : je reis begint er zo wel heel leuk uit te zien.
Ik zit momenteel bij mijn dochter op Bonaire maar begint weer te kriebelen als ik Erik z’n beschrijvingen lees. Leuk Eric !!!
Wij weten zelf ook nog niet wat we gaan doen deze zomer, en door dit soort topics gaat Turkije dagelijks meer kriebelen…
Hihi lachen dat ik jullie nu ook weer enthousiast maak! Veel plezier nog op Bonaire Raak! (ook cool)
Erik jij weet echt veel, alle informatie is zoooo welkom. Ik ben nu een hele agenda aan het bijhouden met alle info en adressen, alvast voor straks.
Gr. Mirjam
Nog even een update: Inmiddels is geboekt het hotel in Istanbul (Sapphire), waar we beginnen. We blijven daar 4 nachten, dan met de nachtbus naar Kaiseri. We slapen dan in Goreme (Kelebek)daar blijven we 5 nachten! Tijd zat denk ik om al het moois op ons gemak te zien! dan gaan we naar Dalyan, ook met de nachtbus en hebben besloten om niet te stoppen bij het Egridir, dat omdat we geen dagen willen missen. En dan liever een dag langer in Dalyan blijven! Goed, we blijven 5 dagen in Dalyan (apartotel Ali Baba) dan door naar Selcuk (hotel Kalehan, thanx Erik)daar blijven we 2 nachten en daarna ligt het nog open, maar dat laat ik zo, omdat we op de heenweg in Istanbul de boot gaan boeken en dan pas weten hoe laat we in Bandirma moeten zijn. Willen dan toch het liefst in Canakkale overnachten! Dan hebben we waarschijnlijk nog 1 of 2 overnachtingen in Istanbul! Een heerlijk vooruitzicht. We hebben er zin in! Het adres in Canakkale nemen we gewoon mee. Zag er heel leuk uit! (in Kalehan hebben we trouwens 2 familyrooms met een tussendeur. Heel handig! Thanx voor alle hulp en tips. We laten zeker nog wat horen! Gr. Mirjam
Bedoel je niet dat adres in Ayvalik?? (Taksiyarhis).
Verder veel plezier, alles komt goed.
En van de week zag ik bij de wielerronde van Turkije hoe Pamukkale er bij ligt… nepper dan nep, allemaal gelijkvormige terrasjes keurig op een rijtje.
Mirrechie : snap dat jullie niet kunnen wachten om te beginnen aan deze mooie reis !
kingfishererik : idd heel jammer, ben blij dat ik er zo’n 20 jaar geleden al geweest ben
Ik moet inderdaad in Ayvalik zijn! haha, maar alles staat genoteerd en gaat mee! Pamukkale is idd doodzonde, maar dat slaan we dan maar over! De rest zal vast geweldig zijn! En Raak: we hebben er inderdaad zin in! We moeten helaas nog wachten tot augustus. Maar alleen de voorpret is al superleuk! Mede dankzij jullie, Thanx