Cape Mclear, werken op het land, afscheidsfeestjes, lachen, zonnen, nieuwe huisgenote

(origineel bericht op be-more.nl)

Cape Mclear, werken op het land, afscheidsfeestjes, lachen, zonnen, nieuwe huisgenoten, Home Based Care, en Spice Girls

Aloha!

Het is weer even een tijdje stil geweest, het is steeds moeilijker om alles bij te houden want de tijd gaat nog steeds snel en ik maak nog steeds ontzettend veel mee. Maar ik wil natuurlijk wel wat van me laten horen!

Waarschijnlijk hebben jullie de foto’s al wel op facebook zien staan, het weekend van 14 april ben ik naar Cape Maclear (Lake Malawi) geweest. Het was echt een geweldig weekend en ik heb er ontzettend van genoten! Een kleine impressie:

Slapen in een boomhut-dorm, prachtig gekleurde vissen voeren en vangen met je handen en tussen hen in snorkelen, visarenden in actie zien, zonnen en relaxen, bbqen op het strand, socializen, dansen onder de sterren, voor het eerst naar een lokale pub, nachtzwemmen, bergbeklimmen en boven genieten van het prachtige uitzicht over Lake Malawi!

De maandag na het weekendje Cape hebben we een vroege office meeting gehad, daarna kwamen namelijk de worldmappers, een groep jongeren die met Be More door Malawi reist en langs een aantal projecten gaat. Die ochtend hebben we met hen samen gewerkt aan de shelter die we bij de office bouwen, zodat we buiten in de schaduw kunnen zitten tijdens de meetings. Inmiddels staat er een frame met een bamboemuurtje er omheen, het dak moet er dus nog op.
's Middags zijn we naar het ‘promiseland’ waar de nieuwe office gebouwd gaat worden gegaan, om daar het land vrij te maken van begroeiing.
Vorige week dinsdag ben ik met Manon en Anne-Kim naar Zomba geweest om de laatste spullen voor de Dutch Games te halen (maïszakken en extra touw). 's Middags hebben we samen met de worldmappers en alle lokale members een voetbalwedstrijd gedaan. Ik heb ook meegedaan en ik bakte er natuurlijk niks van, maar mijn inzet werd gelukkig erg gewaardeerd =)
Dinsdagavond hadden Chrispine, Pachalo, en Blessings zelf een klein feestje voor Lois in onze huiskamer georganiseerd, echt superlief!

Woensdagochtend ben ik met de Home Based Care met Lois meegegaan naar Mandala. We hebben drie mensen bezocht en zeep en zout gegeven en over hun situatie gepraat. Woensdagmiddag was het zover, de Hollandse spelletjesmiddag bij de school in nGomo. De kinderen waren heel erg enthousiast en ze wilden alles heel graag proberen. De spelletjes die we hebben gedaan zijn zaklopen, bowlen, eitje lopen, touwtrekken, spijkerpoepen, en snoephappen, maar uiteindelijk hebben we de snoepjes maar gewoon uitgedeeld want het snoephappen duurde te lang omdat er veel kinderen waren. Ik denk dat het ons wel is gelukt al die kinderen een leuke middag te bezorgen! Ik heb daar trouwens ook nog een babytje op mijn rug gehad!

Donderdagochtend ben ik met HBC naar de familie van de man met de nierziekte gegaan om te condoleren ( het was de man waarvoor we een huis aan het bouwen waren, hij is helaas overleden.)
's Middags zijn we naar nGomo geweest voor de Youth Meeting. Deze keer had een van de jongeren een les voorbereid over STI’s ( SOA’s dus). Hij deed dat heel goed, maar het was af en toe ook heel grappig hoe ze bepaalde dingen probeerden uit te leggen in het engels. Een jongen vroeg zich op een gegeven moment af of je ook met HIV besmet kon worden als zeg maar, de penis niet in de vagina is geweest. Dus ik reageerde, dat je ook besmet kan worden via orale seks. Wist niemand dus vervolgens wat oral sex betekende…dus ik dacht oh god moet ik ze dat nu helemaal uit gaan leggen (ze kenden het woord blowjob ook niet…) voor zo’n hele groep. Dus ik druk met Manon en Anne-Kim in overleg, en toen vroeg Blessings nog of we dan niet kissing bedoelden. Dat was natuurlijk helemaal grappig. Maargoed uiteindelijk heb ik het mooi weten op te lossen met ‘oral sex is contact between mouth and private parts’ en toen wisten ze gelukkig wat we bedoelden. Maar weer erg gelachen dus.

Donderdagavond was het jurkje dat ik naar de kleermaker had gebracht klaar, alleen was het een soepjurk en was hij veel te wijd. Maar ik wilde hem per se die avond op Lois’ afscheidsfeestje aan dus ik heb hem eerst zelf maar ingenomen en ingekort zodat ik hem aan kon. Het leek goed gelukt te zijn want toen ik aankwam in de party-area (het grasveldje tussen ons huisje en de toiletten, dus lekker buiten onder de sterren) werd ik onthaald met luid gejoel. Het feest begon rond 8 uur en uiteindelijk lag ik tegen half 5 in bed. Dus een hele avond en nacht dansen, ontzettend slechte wiskey door de fanta drinken, en heel veel dubbel liggen van het lachen. Oh en nog iets, er is hier een liedje wat ze vaak draaien, en de members hebben ontdekt dat ze daar heel leuk mijn naam op kunnen zingen, dus dat heb ik de hele avond gehoord (en ze doen het nu nog steeds, heel grappig).

Vrijdagochtend, na zo’n twee uurtjes slaap, zijn we naar Pakachere gegaan om Lois en de anderen uit te zwaaien (zit je dan, met je brakke hoofd achterin een pick-up truck). Was natuurlijk wel even slikken en heel gek, want je raakt toch echt wel aan elkaar gehecht als je hier amen bent. Ik vind het eigenlijk heel gek om te beseffen dat ik ook al weer over de helft ben en dat er een moment komt dat ik alle lieve mensen hier ga achterlaten. Eenmaal weer thuis hebben we een poging tot slapen gedaan maar dat is in mijn geval niet echt meer gelukt. 's Middags zijn we met zn drieën met Michael naar de youth meeting in Henderson gegaan. Daar hebben we de gevaren en gevolgen van tienerzwangerschap besproken, en waarom HIV/aids zo hoog is in Malawi en wat er tegen gedaan kan worden. Daarna zijn we nog even naar Blessings en William gelopen, die waren bij het sportveld, waar een voetbalwedstrijd bezig was.

Zaterdagochtend zijn we naar Zomba gegaan omdat we een afspraak hadden met de man die het nieuwe bord maakt dat wij hebben ontworpen voor LIYO, en dat ik samen met Manon en Anne-Kim aan de organisatie wil geven. William (mister director) ging met ons mee. Kwamen we bij het huis van die man, blijkt dat hij al lang aan het bier zat, hij was dus gewoon al dronken (het was inmiddels misschien 10 uur ‘s ochtends…) Maargoed hij had dus zelf gevraagd of wij langs konden komen omdat hij wat vragen had over oa de afmetingen van de letters. Nou wij dachten dat we het eerder al wel goed hadden uitgelegd, maar we moesten werkelijk alles nog eens 5 keer voor hem uitpluizen en hij viel steeds weer in de herhaling. En dan zei hij opeens dat het niet ging lukken en dat het te moeilijk was om de letters te maken, en vervolgens, 10 minuten later deed hij alsof er niks aan de hand was en kon het gewoon. Echt niet te geloven, we hebben daar bijna 2 uur gezeten, en ik raakte zo mn geduld kwijt met die man! Maarja uiteindelijk toen we het idee hadden dat het wel goed zou komen zijn we maar gegaan. We konden ook niet meer naar iemand anders want het is geen makkelijke opdracht en we hadden hem al een deel betaald en hij had ook al een deel gemaakt.
Toen zijn we nog even Zomba in gegaan en heb ik nog een chichengi gekocht (jaaa…ik word een beetje hebberig van die mooie stofjes…), en die ligt inmiddels al weer bij de kleermaker met een nieuw ontwerp voor een jurkje :slight_smile: Zaterdagmiddag hebben we heerlijk gerelaxed. Zondagochtend zijn we samen met Ilse en Stefanie naar het zwembad gegaan, maar toen we daar voor het hek stonden bleek dat het dicht was…Dus zijn we naar Pakachere gegaan om daar lekker in de zon te liggen. S’ Middags weer lekker thuis gelunched en daarna beetje heen en weer gelopen naar Mpunga market, om wasmiddel te halen en daarna om muffins te halen voor bij de film die we die avond gingen kijken op de laptop (we hebben bridesmades gekeken, is wel gek want dan vergeet je echt even waar je bent).

Deze maandag zijn we naar Pachalo’s huis gegaan om de begrafenis van de president te kijken en te playstationnen. Bij hem thuis hebben ze het wel goed, want zijn vader is arts en zijn broer en hij zijn daar ook voor aan het leren. Dus we kwamen daar en keken onze ogen uit, een huiskamer met banken, met kussens (!!!) , en een vreselijk kitscherige kast, van plastic marmer met allemaal glimmende gouden versiersels, en twee tv’s erin en een dvd speler. We hebben een hele tijd zitten wachten en de begrafenis gekeken, en een hele slechte Malawiaanse film, want Pachalo had de playstation aan zijn broer uitgeleend en hij ging hem ophalen. Toen hij uiteindelijk terug was bleek dat zijn broer de playstation aan vrienden had uitgeleend en het playstationnen niks meer zou worden. Dus we hebben daar nog heeeeerlijk gelunched en daarna zijn we weer richting huis gegaan, want s’ middags kwamen de twee nieuwe vrijwilligers, Dave en George aan. De rest van de middag hebben we gezellig gebabbeld en samosa’s gegeten. Het was heel gezellig en we konden gelijk al merken dat het klikte en we allemaal wel konden lachen met elkaar.

Dinsdag zijn we naar de office gegaan om de weekplanning te maken. We zijn toen ook allemaal bij een nieuwe office ingedeeld, en ik ben nu Home Based Care assistant samen met Manon, wat betekent dat we met Chrispine meelopen. Home Based Care richt zich op de ouderen en zieken, er word zeep, suiker, zout, en kleding uitgedeeld waar dat nodig is, en er wordt gekeken naar dingen die we voor die mensen kunnen doen, zoals kleding wassen, huis schoonmaken, water halen, en soms moeten er zelfs toiletten of huizen gebouwd worden. Ik ben blij dat ik hier ben ingedeeld want ik vind het mooi om iets voor deze mensen te kunnen doen en op deze manier kan je mensen echt individueel helpen, wat het heel persoonlijk en dankbaar werk maakt.
Dinsdag zijn we na de meeting naar Zomba gegaan om Dave en George alles te laten zien, en om ons visum te verlengen. De immigration office is een klein kamertje en eigenlijk staat het nergens aangegev
en behalve boven de deur met verfletters. Gelukkig duurde het niet zo lang en ging het allemaal goed, dus weer een extra stempel in mn paspoort!
Dinsdagmiddag hadden we office meeting met een topic, dit keer hebben we gepraat over tienerzwangerschap met alle LIYO members. s’ Avonds nog een tijd met zn allen buiten gezeten en toen heb ik cassave geproefd, was erg lekker!

Vanochtend voor de HBC field visits gedaan in Henderson en nSongolo, we hebben 5 mensen bezocht en met hen gepraat (althans, Chrispine praat met hen en vertaald het dan voor ons). Ze vertellen over hun problemen en wij kijken waar we ze mee kunnen helpen. Veel van hen hebben bijvoorbeeld zeep, suiker en zout, kleding, of een deken nodig.
's Middags zijn we naar Zomba gegaan om het nieuwe LIYO bord op te halen. We waren erg benieuwd of het allemaal goed was gegaan, maar gelukkig, het is supermooi geworden! Het was wel weer even ontzettend maf, ik zal proberen de situatie te schetsen. Wij kwamen aan bij het huis van die man, deur zat dicht, hij bleek te slapen. Gelukkig werd hij wakker. Wij naar binnen, hij het bord en de losse houten letters laten zien, bleek dat hij de letter s in organisation was vergeten…en verder moest het LIYO sign voor in het midden nog bijgewerkt worden. Hij kon dat wel even doen, en wij konden daar wel op wachten. Dus daar zaten we, Manon en ik op een stoel, William (de directeur) slapend op het bed van die vent, en nu komt het, op het kleine tvtje wat er stond: De Spice Girls Movie! Hoe bizar. Het werd nog erger, toen die film was afgelopen, kwam meneer de houtbewerker iets anders aanzetten, een oud concert van Barbra Streisand…dus. Manon en ik keken elkaar aan en toen de houtbewerker eenmaal buiten was barsten we natuurlijk in lachen uit.
Maargoed! Het bord is dus af! Nu kunnen we binnenkort verf en houtlijm gaan kopen om het een mooi kleurtje te geven en de letters vast te maken.

Vandaag hebben we weer field visits gedaan voor HBC, we zijn naar nGauma en Kairu geweest, dus lekker ver lopen. We hebben 7 mensen bezocht. Er is een vrouw die HIV positief is en niet het eten kan kopen dat de dokter haar voorschrijft, omdat ze geen inkomen meer heeft. Ze maakte altijd african cake, dus wij gaan er nu voor zorgen dat ze die business weer kan opstarten, door haar ingrediënten en materialen te geven, zodat ze weer geld kan verdienen. Er is ook een oude vrouw die een nieuw toilet nodig heeft, want het oude is vol. We gaan dus kijken wanneer we een nieuwe kunnen bouwen. Er is nog een andere vrouw die we gaan helpen met het opstarten van gedroogde vis verkoop, wat haar dochters dan kunnen doen. Zij heeft nekkanker en kan alleen heel zacht voedsel eten, maar daar heeft ze niet altijd genoeg geld voor. Voor deze dingen kan ik dus het donatiegeld besteden. Verder hebben we het plan om nieuwe chichengi’s voor de vrouwen te kopen, want de meesten hebben hele oude, die viezig en vaal zijn en vaak gescheurd. Die vrouwen gaan we dus weer mooie gekleurde omslagrokken geven.
Ik heb net mijn donatiekleding gesorteerd, op jongens, meisjes, en leeftijden, en alles opgeschreven. Vanavond komt Felix met een lijst van de weeskinderen en jongeren, en gaan we kijken hoe we de kleding gaan verdelen. Dat gaan we dan volgende week doen!

Morgen gaan we field visits doen in Mandala en nGomo, en morgenavond gaan we met een stel van de members naar Club G, een discotheek in Zomba. Zaterdag gaan we verf voor het bord halen in Zomba, en Zondag gaan we waarschijnlijk naar de kerk en 's avonds hebben we een konniginnedag-bbq bij pakachere! Wordt een leuk weekend dus!

Nou dit lijkt me wel weer even genoeg leesvoer, veel plezier ermee! :stuck_out_tongue: en tot over een paar weken!

Liefs!
Leyla

(origineel bericht op be-more.nl)