Over een maand vertrek ik met mijn vriend naar Colombia (4 weken vakantie). We proberen nu globaal onze reis te plannen, waarbij we willen beginnen met het Zuiderlijke gedeelte van Colombia. We vliegen op Bogota en vanuit daar willen we richting Leticia vliegen voor een paar dagen Amazone. Eigenlijk willen we ook graag naar Caño cristales en Desierto de la tatacoa. Als ik hierover lees in de Lonely planet kunnen we op deze plekken vooral komen via Bogota. Echter vinden we het zonde van onze tijd om telkens heen en weer te moeten naar Bogota voor deze 3 plekken.
Zijn er mensen die ervaring hebben in het bereizen van deze plekken (zonder hier een ‘dure’ reisorganisatie voor aan te schrijven die de hoofdprijs vraagt).
Zelf dacht ik er aan om vanuit Bogota misschien met de bus naar Neiva te gaan en vanuit daar bij Desierto de la Tatacoa en caño cristales te komen. Ik kan dit alleen niet echt ergens vinden. Iemand die dit wel gevonden/gedaan heeft?
Verder vroeg ik me af of het mogelijk is om vanaf Cartagena met een zeilboot richting de carribische eilandjes San Andrés of Providencia te gaan. Iemand die daar ervaring mee heeft? Leuke/mooie tips voor op deze eilanden zijn welkom… Eettentjes, activiteiten, slaapplaatsen…
Ik sluit me graag aan bij jouw vragen over Cano Cristales en Desierto de la Tatacoa. Ik vertrek over twee weken in mijn eentje naar Colombia en wil beide plekken graag bezoeken maar kan er inderdaad weinig informatie over vinden.
Naar Tatacoa kun je vanuit Bogotá makkelijk met de bus doen, maar eigenlijk vanuit elke stad als je vliegt op Neiva. Zie hier meer informatie en een handige link: Mijn Colombia wishlist #1: Minca, Tatacoa en San Agustín + handige links! - BESABINE. Voor Tatacoa schijn je niet heel veel tijd nodig te hebben. Het is er sowieso ook enorm heet, dus de vraag is ook of je dat wilt haha
Caño Cristales is niet een goedkope trip. Via land zijn er maar weinig opties en zonder gids kun je er sowieso niet heen. Het handigste is om toch een organisatie te regelen die een 3 of 4 daagse tour aanbiedt. Volgens mij is dit alleen via Bogotá. Je bent er dus sowieso meer tijd voor kwijt. Zie hier voor meer informatie en links: Mijn Colombia Wishlist #3: Jardín, Palomino en Caño Cristales + handige links! - BESABINE.
Zeilen naar Islas de Rosario ken ik niet, maar wellicht is het wel mogelijk. Let op: je gaat in het hoogseizoen en ikzelf vond die eilanden erg tegenvallen. Het is er bomvol (Colombiaanse) toeristen en ook hartstikke duur. Wellicht kun je een leuke zeiltrip vinden waar het rustiger is.
Oh sorry ik zie dat je vroeg om zeilen naar San Andres! Dat weet ik ook niet, nooit van gehoord. Lijkt me vrij ver eigenlijk. Welke trip wel heel populair is is zeilen vanuit Colombia naar Panama via de San Blas eilanden. Zelf nooit gedaan maar iedereen is er lyrisch over. Overigens is in de tijd dat je gaat San Andres ook bomvol toeristen, Providencia schijnt sowieso veel mooier te zijn. Zeilen daar naartoe lijkt me heel tof trouwens! Ik zou het navragen in Cartagena als je er bent of een reisorganisatie vinden die het aanbiedt.
Ik ben er samen met vrienden in februari geweest. Op zich heel mooi, maar 1 a 2 dagen dan heb je het wel gezien. We hebben overnacht in de woestijn. De hitte viel wel mee. Wel een stevige aardbeving meegemaakt in de woestijn.
Sterrenhemel viel tegen door de bijna volle maan.
Mocht je toch iets meer van het zuiden willen zien; we zijn o.a. in San Augustin geweest. Veel te zien in die omgeving!
Ook zijn we naar Palestina geweest om vanuit daar het Parque Nacional Natural Cueva de los Guácharos te bezoeken.
Te bereiken per jeep en daarna tocht op het paard. Je kan overnachten in dit park.
Ik hoef opzich niet langer dan 1 nacht in de woestijn door te brengen. Wat ik vooral interessant vind om te weten over Desierto de la Tatacoa is hoe jullie daar zijn gekomen. Kun je mij daar meer over vertellen?
Waar zijn jullie allemaal geweest in de omgeving van San Augustin? Hoe was de ervaring in het Parque nacional natural cueva de los guácharos? Is dat de moeite waard om naartoe te gaan vind je? Wat vond je van de bereisbaarheid in Colombia?
Besabine, ik heb helemaal over jouw tip heen gelezen. Bedankt voor je reactie ook! Kun jij misschien vertellen hoe gemakkelijk het is om binnenlandse vluchten een dag van te voren te boeken in Colombia? Ook de busreizen naar desierto de tatacoa? Is het denk je mogelijk om dit soort dingen last minute te boeken? Net als bijvoorbeeld een hangmatje in de woestijn?
Hoi! Je kunt prima een vlucht op het laatste moment regelen en ikzelf ga ook altijd zonder reservering naar het busstation. Hetzelfde is met hotels en hangmatten. Alles kan op het laatste moment. Maar… tijdens het hoogseizoen en Colombiaanse feestdagen is het echt beter bepaalde dingen vooraf te regelen, met name vluchten en hotels in bepaalde regio’s. Kijk hier voor specifieke info daarover: Beste reistijd Colombia aan de hand van Colombiaanse vakanties - BESABINE.
Wij zijn met eigen vervoer naar de woestijn gereden. Geslapen bij El Rincon del Cabrito in de woestijn. Ondanks de lage prijs viel het erg tegen daar. Overnachten kan ook heel goed in Villavieja.
In San Augustin en omgeving is veel te zien/doen. Wij hebben een tocht te paard gemaakt langs diverse bezienswaardigheden, zoals archeologische opgravingen, waterval, mooie uitzichten, enz. Daarnaast zijn we met eigen vervoer naar de versmalling van de Rio Magdalena en naar 2 hele grote watervallen geweest. Dit kan ook met een georganiseerde tocht met busje/jeep.
We hebben geslapen bij HOSTAL ALTO DE LOS ANDAQUIES (Alto de los Andaquies - HOTEL). Zij kunnen ook het paardrijden regelen. Je wordt dan met de paarden opgehaald bij het hotel.
Het nationale park is een apart verhaal. Is prachtig en zeker de moeite waard. Wij hebben in Palestina geslapen bij een hele gastvrije familie op een prachtig terrein! Hospedaje Ecoturistico El Encanto (http://www.reservaelencanto.com/).
Vanaf hier met openbaar vervoer(jeep) verder de bergen in. Vanaf het eindpunt verder te paard met gids (ruim 3 uur) naar centrum van het park. Vanuit het centrum kun je verschillende tochten lopen met de gids. In het centrum kun je ook overnachten. Wij vonden vooral de rit op het paard zwaar, zeker als je nog nauwelijks op een paard hebt gezeten.
Ondanks dat een prachtige ervaring!
Wij hebben dit alles met eigen vervoer gedaan vanaf Villa de Leyva. Binnenlandse vlucht naar bijv. Neiva is goed te doen vanaf Bogota. Met de bus kun je goed verder naar het zuiden.
Ik hoop dat je nog wat kunt met deze info. Wij hebben alles ook ter plaatse pas geregeld.
In ieder geval wens ik jullie een hele mooie reis!