Canadian Citizenship, hoe lang duurt het?

hi!

ik heb pas een formulier ingevuld bij de ambassade in Den Haag voor het aanvragen van Canadian Citizenship,

maar het probleem is, is dat een vrouw mij vertelde dat het 15 maanden tot 2 jaar zou duren voordat ik het heb.
maar mijn moeder is daar geboren zou ik het dan niet eerder moeten krijgen?

:dag:

Hallo Mitzi,

Dit zijn geen abnormale wachttijden. Het grootste probleem is dat de wachttijd letterlijk een wachtrij is. Op de site van Citizenship & Immigration Canada staat waarschijnlijk dat ze nu bezig zijn met aanvragen van 1,5 jaar geleden te behandelen, wat meteen een schatting wordt voor jou wachttijd.

Het verbaast mij vooral dat de ambassade in Den Haag je hier mee heeft geholpen, normaal verwijzen ze iedereen door naar Berlijn. :wink:

Ik hoop voor je dat de aanvraag eerder vroeger dan later wordt goedgekeurd, maar ik ben bang dat je niet aan die stapel wachtenden voor je kan ontspringen.

Succes in ieder geval!

Ik ben niet zeker hoe het zit als je vanuit Nederland je citizenship aanvraagt en of je dan ook een citizenship test moet afleggen?

Ik heb sinds 2008 mijn Canadian citizenship en dit is hoe het er voor mij aan toe ging. Mijn papieren waren door Immigration Canada in oktober 2007 allemaal volledig ontvangen. Ik heb dan in februari ergens een brief gekregen om mij te laten weten dat ze alles ontvangen hebben en dat het een 12 tot 15 maanden kan duren voordat je een oproep krijgt voor je citizenship test te doen. Ik kreeg rond half april een oproep van Canada Immigration om op 24 juni mijn citizenship test te gaan afleggen. Dus dat is zo’n 6 maanden na aanvraag in plaats van 12 - 15 maanden. Begin september 2008 kreeg ik dan een brief dat ik geslaagd was op die test en dat ik op 16 oktober 2008 mijn ede mocht gaan afleggen om officieel Canadese te worden.

Dus voor mij heeft dit precies 1 jaar in beslag genomen van de dag dat mijn aanvraag was ingestuurd totdat ik mijn citizenship ontving. Dit was wel in Canada en ik weet niet hoe het precies zit als je dit vanuit NL aanvraagt.

Groetjes,
Ann :slight_smile:

hi Ann

Ok gelukkig dat het dus ook sneller kan:P
maar je woonde tijdens het proces dus in Canada?
als “wat” woonde je daar?

x

Tijdens het citizenship proces woonde ik in Canada als “permanent resident”. Ik ben origineel als toerist naar Canada gekomen, heb dan een “permanent resident visum” aangevraagd omdat ik 1 jaar of langer met een Canadees samenwoonde. Eens als ik mijn permanent resident status kreeg in Canada, moest ik zo’n 3 jaar wachten voordat ik mijn Canadese citizenship mocht aanvragen.

Hoe kom jij er eigenlijk aan om je Canadian citizenship aan te vragen? Zijn je ouders Canadezen (moeder of vader? Of beiden?)

Ik ben even gaan neuzen op de officiele website van Immigration Canada daar staat een link met wat uitleg over het wel of niet aan kunnen vragen van Canadian citizenship als 1 of beide ouders Canadezen zijn (als dat voor jou in elk geval zo is): http://www.cic.gc.ca/english/information/faq/citizenship/cit-proof-faq01.asp

Maar waar en hoe je eraan moet beginnen in NL, weet ik niet direct.

Veel succes ermee!
Groetjes,
Ann :slight_smile:

Ok ja ik zat er ook aan te denken als het toch anderhalf jaar gaat duren dat ik er maar 6 maandjes met mijn nederlands paspoort ga wonen, en daarna weer terug naar nederland te gaan en de resterende maanden af te wachten.

Mijn moeder is er geboren en heeft dan automatisch citizenship;)
maar ik kan er wel van uitgaan dat het minimaal een jaar duurt.

dan heb ik ook nog een vraag hierover:
ik ben geboren in Canada en zit er ook over te denken om Canadian Citizenship aan te vragen. ik was bijna 4 toen ik naar nl ben gekomen met mijn ouders broers en zussen.
onderdak heb ik al daar vanwege family die daar woont. en wat ik heb begrepen is dat mijn geboorte documenten daar ook nog liggen.
verder heb ik weel 100% nl pasport enzo.
duurt zo een aanvraag in dit geval ook 1.5 a 2 jaar? of is er in dit geval een andere weg voor?

Dit soort situaties krijgen we niet dagelijk voorgeschoteld, dus ik zou er geen antwoord op weten.
Je kan de Canadese ambassade bellen voor meer info.

Als je het antwoord vervolgens hier ook zou willen melden, dan leren wij er ook weer van. :slight_smile:
(Ik ga morgen even naar je andere vraag kijken als ik uitgeslapen ben!)

hi iedereen
dank jullie wel voor al jullie berichten op de door mij geposte ondererwerp.
ik kan jullie vertellen dat ik begin oktober mijn canadian citizenship verkregen heb.

ik heb het dus ik februari aangevraagd en in oktober gekregen een half jaartje duurde het dus maar,
reden hiervoor is is dat mijn moeder canadees is en ik officieel de eerste generatie canadees ben die buiten canada geboren is, waardoor ik nog recht had op citizenship.

nu maar sparen voor een goed leven in Canada:vak01:

groetjes

MitziBibiche

he nou ik denk dat het ook maar een half jaartje duurt,
want mijn moeder is namelijk ook in canada geboren en zewas 3 toen ze naar nl ging. en zij heeft het op een latere leeftijd, toen ze 13 was.
wel gemakkelijk gekregen.