Canada plannen

Ik wil in de toekomst emigreren naar Canada.
Eerst wil ik een jaar met een working visa heen gaan op verkenning.
Via het bedrijf waar ik nu werk kan ik daar mischien ook aan een baan komen. Dat is natuurlijk een reuze pluspunt mocht dit doorgaan.

Maar wat als ik in de toekomst nu echt heen wil.
Ik heb constructiebankwerken gedaan en alle las-diploma’s.
Daarna heb ik werktuigbouwkunde gedaan niveau 3. Dit alles op MBO.
Ik heb 7 jaar ervaring in de staalbouw.
En 2 en een half jaar in bodemonderzoek op zee.

Zing ik dan in het liedje van mark de automonteur of gaan er al heel wat meer noten in de klank? :stuck_out_tongue:

J

Hoi Jeroen,

Er zijn diverse wegen die naar Rome (Canada) leiden, maar je zult ook zelf een beetje op verkenningstocht moeten.

Eén daarvan is de Experience Class. Als je eerst een jaartje met een WHP gaat werken als lasser of werktuigbouwkundige, kun je daarna een verblijfsvergunning aanvragen in deze klasse. Zoals de naam dan zegt, heb je ervaring met dit soort werk in Canada en ben je voor de regering een interessantere kandidaat dan iemand die nog nooit in Canada heeft gewerkt.

Een andere is het Provincial Nominee Program. Diverse provincies hebben een openbare lijst met beroepen waar ze een tekort aan hebben. Ga eens kijken of bijvoorbeeld ‘lasser’ (welder) hier tussen staat.

Mocht je genoeg geld en ambitie hebben om een eigen bedrijf te starten, dan zullen ze je ook met open armen ontvangen (entrepreneurs, self-employed).

Skilled Workers is ook een optie, maar daarvoor willen ze meestal alleen hoger opgeleiden of mensen met vele jaren ervaring hebben.

Tot slot kun je ook op zoek gaan naar een leuke Canadese partner die met je wilt trouwen (sponsorship). :wink:

Als een bedrijf jouw wilt hebben, is dat natuurlijk een enorm pluspunt. Als het gaat om een Canadese werkgever, dan zou ik starten met een WHP (de reguliere tijdelijke werkvergunningen zijn tegenwoordig een stuk moeilijk om te krijgen: de werkgever moet een flink proces door om de overheid te overtuigen dat hij perse een buitenlander wilt). Als je voor het Nederlandse bedrijf als expat kan werken in Canada, biedt dit ook wat meer perspectieven (maar ik weet niet exact hoe dit in z’n werk gaat).

Dit zijn zo’n beetje je opties.