Ik heb een zeer dringend vraagje ivm keuze camper. We kijken uit om een c22 te kiezen (we zijn maar met 2) maar dit zou uitkomen op 7.3m. Nu lezen we dat verschillende wegen aldaar verboden zijn voor campers >7m.
Iemand een idee hoeveel je daardoor dan moet laten links liggen en of dit daarom een punt van keuze hoeft te zijn?
Ik meen me te herinneren dat sommige wegen zijn afgesloten voor campers van 25 voet of langer, dat zou met deze dus nog net wel mogen. Overigens gaat het dan over het algemeen om een zeer beperkt aantal (berg)weggetjes naar bezienswaardigheden binnen de natuurparken, en als zo’n bord er staat menen ze het meestal ook wel, dan wil je er ook niet rijden met zo’n bakbeest. Mocht je ergens niet in dan is dat uiteraard jammer, maar er zijn altijd nog meer dan genoeg prachtige plaatsen waar je wel kan/mag komen.
Ik ben in totaal 10 weken door NW-Canada en Alaska getrokken met een 31ft RV en de enige beperking die de verhuurmaatschappij me oplegde was dat ik alleen op genummerde wegen mocht rijden (ivm bereikbaarheid hulpdiensten). Over het algemeen mochten we overal rijden, zij het dat als je in Yukon bij Canadream een RV huurt deze doorgaans al is aangepast aan de wegen en het klimaat van het noorden. Dezelfde RV gehuurd in Vancouver is niet standaard aangepast (en komt er een toeslag bij). In onze eerste trip van 4 weken zijn we vanuit Vancouver vertrokken en zijn we geen beperkingen tegengekomen in de 8.000 km lange tour door BC, Alberta en Yukon. Onze 2e reis van 6 weken voerde ons door Yukon, Alaska, BC, Alberta en NWT en de enige wegen die we niet mochten rijden waren de Dalton Hwy in Alaska en de North-Canol road (van Yukon naar NWT) en eerlijk gezegd als onervaren RV-er wil je dit eigenlijk ook niet. Er is meer dan genoeg te zien (bekend en nog meer onbekend) om 6 maanden touren te vullen in deze contreien. Tenslotte sluit ik me helemaal aan bij de Wizard: mocht je als beginnende RV-er een signaal krijgen dat de weg niet toegankelijk is voor jouw type auto, mijdt hem dan. Doorgaans zijn dit soort waarschuwingen/verboden een stuk zinvoller dan dat we in/vanuit Nederland gewend zijn.
Eerst en vooral hangt het een beetje af van waar je naartoe gaat. Als je naar West Canada gaat dan is de enige weg waar je misschien wat problemen kan hebben is op de Yoho Valley Road naar de Takakkaw Falls in Yoho National Park (Canadian Rockies). Er zijn daar een paar haarspeld bochten waar je best heel rustig rijdt en je tijd neemt om te draaien. Ik geloof dat je daar met de camper wel mag komen, want bussen rijden die weg ook op. Het is meer als je met een SUV (4x4) en trailer dat je er niet op mag. De Cavell Road is ook een weg waar je best wat voorzichtig bent, geen moeilijke weg maar wel een hobbelig weg van 14km lang…dus rustig rijden is hier meestal de boodschap.
Verder moet je helemaal niets missen als je met zo’n een camper gaat, alles is goed berijdbaar en bereikbaar!