Wij zijn volgend jaar zomer van plan met zijn vieren, wij en de kids 18 en 12 jaar van Calgary naar Vancouver te trekken met een camper. Nu zie ik dat die camperbedden niet al te lang zijn, zo’n 1.83m. Man en zoon zijn al meer dan dat.
Heeft iemand hier ervaring mee? Ook krijgen we te horen dat je met een camper alleen maar op campings mag staan.
En… nog zoiets… heb ik er een groot rijbewijs voor nodig? Zo’n ding weegt wel 5-7 ton, mijn rijbewijs gaat maar tot 3?
Het hangt erg van het type camper af wat je boekt. Ikzelf ben bijna 2 m en heb geen problemen gehad met de bedden in onze camper.
De voorkeur gaat over het algemeen wel uit naar het staan op een camping maar als je wat uit het zicht staat is het doorgaans geen probleem. Voor het geld hoef je het overigens niet te laten; campgrounds (PP en NP) zijn over het algemeen vrij goedkoop en er zijn er genoeg.
Je hebt in Canada pas een groot rijbewijs nodig (Class 1-4) als je auto meer weegt dan 11 ton (of meer dan 3 assen heeft). Je kunt dus gerust met je Nederlandse rijbewijs hier rondtoeren.
Groet,
Rob
Dag Rob,
Ik geloof dat ik er zin in begin te krijgen. Dus die natuurcampings daar kunnen we zonder te reserveren op staan? dat was nl. ook zo’n probleem, dat gezeur dat je alles moest vastleggen, volgens iedereen. Je moest overal reserveren?
Kan je je nog herinneren waar jullie de camper gehuurd hebben of wat voor type het was. Ik heb nl. al tientallen van die campers bekeken en kom er geen een tegen die een beetje fatsoenlijke “Nederlandse” maten heeft.
een aantal campgrouds zijn
first-come, first-serve basis,
Andere kun je ook daags van te voren telefonisch
reserveren.
http://www.env.gov.bc.ca/bcparks/reserve/
Dus hoef je niet je hele reis vast te leggen.
Maar soms zul je verder moeten zoeken
Houd wel rekening met de Canadese vakanties.
de site voor reseveren in Alberta
https://reserve.albertaparks.ca/crrs/public/reservation/findCampsite.htm
stond er niet bij.
Jouw rijbewijs gaat tot 3500kg (als het goed is). In Canada mag je tot 4500kg personenauto’s. Campers zijn echter een vrijstelling en mogen ieder gewicht zijn. Vergeet dus wat er op je B-rijbewijs staat, in Canada kun je 'm gebruiken alsof je een Class 5 hebt.
Volgens mijn rij-instructeur (ben net autorijlessen aan het nemen) mag je met een Class 5 rijbewijs (vgl in Nederland met Class B) auto’s rijden met een maximaal gewicht van 11 ton zolang ze niet meer dan 2 assen hebben, geen airbreaks hebben en het niet wordt gebruikt voor commercieel vervoer. Maakt niet uit wat voor auto (gewone auto of truck of RV of kleine vrachtwagen).
Met andere woorden: zolang je auto, truck, RV of vrachtwagen minder weegt dan 11 ton en minder dan 3 assen heeft mag je er met je nederlandse rijbewijs gewoon in rijden.
Rob
Voor de kleine minderheid zul je wel een reservering moeten maken. Dat zijn mn de camgrounds rond/in Banff en Jasper. Deze zijn groot en in het hoogseizoen gewoon druk (en relatief duur). Eenmaal buiten dit gebied zul je zelden tegen een volle campground aanlopen.
Wij hebben onze camper destijds bij Canadream gehuurd. http://www.canadream.com/rvRentalsA.html?id=438
We hadden toen de grootste (31 ft).
Wil je het wat meer ‘bescheiden’ houden dan kun je een campervan overwegen. Is een soort van VW-busje maar dan iets groter. Ruimte voor 2 personen.
Rob
Toont maar weer hoe sterk de provincies (en territories) van elkaar verschillen! Volgens mij is het in de meeste provincies 4,5T voor personenauto’s. Binnenkort maar weer eens de infopagina’s van alle provincies afgaan…
Wat betreft BC:
[/ul]
Volgens mij betekent dit dat je aanhanger niet meer mag wegen dan 4,6 ton (4,550 kg). De combinatie van auto en trailer (of towed vehicle) mag niet meer wegen dan 11 ton. Als je dus geen trailer hebt mag je auto max 11 ton wegen (includes RV’s, trucks etcetc).
Er wordt geen maximumgewicht vermeld voor BC, dus mag het ieder gewicht zijn. Er is geen restrictie tot 11 ton, alleen in Yukon kennelijk.