Hola,
Ooit zouden we naar Canada willen emigreren.
We hebben een paar jaar geleden een GROTE nieuwe camper gekocht in Canada en nu zouden we die ook graag meenemen weer terug dus naar Canada.
Je hebt in europa een “groot” rijbewijs daarvoor nodig. Of te wel een vrachtwagenrijbewijs.
Wat voor categorie zou mijn man moeten leren voor de camper? Jurjen zegt als je het in één keer goed doet(theorie) dan hoeft praktijk niet meer.
Maar mijn man is niet zo heel goed in engels is dat dan wel te doen? Kun je de vragen van te voren oefenen??
En invoerkosten betalen? of niet als hij gelijkertijd met de inboedel wordt ingevoerd?
Saludos Joybea
Wat bij ons in Nederland het B-rijbewijs is, is in Canada het G-rijbewijs of 5(F)-rijbewijs. De regeltjes zijn net iets anders, waardoor je met veel grotere campers mag rijden op het normale rijbewijs.
Wat ik je exact heb verteld, kan ik me niet meer goed herinneren, maar bedenk ook wel dat het per provincie net iets kan verschillen. Het meest waardevolle bericht dat ik kon vinden is deze van Canadasaabje (maar sowieso een nuttig topic).
Voor je echtgenoot examen gaat doen, zou ik voor de zekerheid toch even een theorieboek bestuderen. Verkeersregels zijn op sommige punten toch net iets afwijkend, is mijn idee (ik moet over een tijdje ook een Canadees rijbewijs halen, vrees ik).
Wat betreft de invoerbelasting op je reeds uit Canada meegenomen camper… Ik zou dat bij de douane navragen. Dikke kans dat 'ie wel weer herkeurd moet worden, maar wellicht laten ze de invoerbelasting zitten.
wat bedoel je met het eerste stukje Jurjen? Mag je dan met je gewone rijbewijs B(in canada G) met hele grote bv(11 meter, 10.300kg) campers rijden? Ja. klopt de verkeersregels zijn net een beetje anders dan bij ons zegt onze dochter. De camper hadden we in Canada besteld en is naar ons in nederland vervoerd. Ik neem aan dat als we naar Canada gaan met onze camper dat we dan eerst nog een half jaar mogen rijden met ons ned rijbewijs. Ja, hij zal herkeurd moeten worden als we hem invoeren dat was ook zo toen we hier in spanje gingen wonen.
Ik heb geprobeerd mijn site van destijds erbij te halen, maar ik kan 'm niet meer vinden. Daarentegen staat er op de site van het Ministerie van Transport in Ontario dat met het volwaardige G-license (je hebt ook nog G1 en G2 voor beginners, dus alle stappen kun je waarschijnlijk in versneld tempo maken om alle restricties voor jonge automobilisten kwijt te raken) kun je campers tot 11.000 kg besturen. (Ook ik leer iedere dag bij.) Ontario heeft wel het meest uitgebreide systeem van rijbewijzen (15 verschillende soorten). De meeste andere provincies hebben voor het ‘normale’ rijbewijs ook een onderscheid tussen beginners en gevorderden, maar minder classes.
(Meer details: Driver's licences in Canada - Wikipedia)
Komend jaar zal ik het ook allemaal aan den lijve ondervinden, dus dan kan ikzelf ook meer uit ervaring spreken in plaats van wat ik van anderen lees.
voor je aan het rijbewijs begint, kun je het beste eerst naar het nederlandse consulaat in toronto(of waar dan ook) gaan voor een brief die vermeld dat je een geldig volwaardig rijbewijs hebt. tenminste als dat langer dan 4 jaar hebt.
dat helpt je erbij dat je niet lang hoeft te wachten tussen de testen.
was bij mij ongeveer 2 a 3 week tussen de testen.
normaalweg zit daar 2 keer een jaar tussen.
met die brief ga je naar een examencentre bij jou in de buurt, en dan kun je of daar een boek bestellen voor het leren, of direct de theorie test maken.
als je die test haalt, dan heb je je g1 licence.
(daarmee mag je niet alleen rijden, maar moet er iemand die langer dan 4 jaar zijn volledige rijbewijs heeft naast je zitten, en je mag niet op de snelweg komen, en niet in het donker rijden.
daarbij ook nog een geen drup alcohol)
maar dat is niet zo interessant, want je hebt je nl rijbewijs nog waarmee je gedurende tijd mee mag rondrijden.
dan door die brief mag je de g2 en full g test in 1 keer doen, en die mag je direct gaan boeken nadat je je g1 test hebt gehaald.
(zit normaal 1 jaar tussen g1 en g2 test)
g2 test is de city test, en full g is de highwaytest.
als je dat in 1 keer haalt ben je klaar.
haal je het niet, dan moet je de volgende keer eerst je g2 city test doen.
heb je dan eindelijks de city test gehaald, dan mag je de highwaytest doen.
even het boek doorbladeren is idd niet verkeerd.
het is allemaal vrij logisch, maar door het doorlezen van het boek krijg je even een idee hoe de vraagstelling zal zijn, en hoe alles word verwoord.
( dit is in ontario. hoe het in de andere provincies precies zit weet ik niet, maar het lijkt mij dat dat niet zoveel verschil zal maken)
Nou, ik heb het allemaal gelezen, print het uit voor de canada map.
Het was heel duidelijk allemaal, dus 2 x een test doen. Als we gaan dan wordt het Ontario.
Hartstikke bedankt voor de antwoorden!
Grtz