Camper of pickup trailer 5th wheel?

Hoi allemaal,

Wij willen graag in Juli 4 weken naar Calgary- Vancouver gaan.>>>

Nu hebben we daar dus nog veel vragen over.
Nu hebben we dus 4 kinderen van 6 tot en met 11 jaar oud.
We twijfelen nog of we dit jaar zullen gaan, of goedkoper uit zouden zijn als we in oktober zouden boeken voor volgend jaar, door meer vroegboekkortingen.
Nadeel is wel dat dan de oudste 12 is, en voor de vliegreis dus volwassen is, nou ja voor de prijs dan.
Hoe zit het eigenlijk met campers, betaal je gewoon per camper, of kijken ze hoeveel volwassenen en hoeveel kinderen er mee gaan?
En mag je de kids ook laten slapen :slapen: in bed tijdens het rijden?
En dan vraag ik me af, een pickup trailer of 5 th wheel lijkt me ideaal omdat je dan niet altijd met alles hoeft te rijden.
Ik vind het wel grappig dat ik hier hoor dat het niet log en lomp is, maar zelf rij ik altijd met de auto naar vakantie, en ben blij dat ik alle caravans voorbij kan rijden, zeker als de weg omhoog gaat, gaan ze niet zo snel meer. Zijn er trouwens ook caravans te huur in Canada?
We zijn namelijk van plan om steeds een dag of 3 op 1 plaats te verblijven, en kunnen dan alleen met de auto gaan winkelen of omgeving bekijken. Lijkt me ook benzine te schelen.
Hoe zit het met de prijzen, hoeft dit niet duurder te zijn dan een camper?
Nu heb ik ook gehoord dat als je zelf alles boekt, dus zonder reisburo’s dat dit best veel kan schelen in de prijs.
Weten jullie ook sites waar je direkt bij de verhuurder zelf kan boeken?
En hebben jullie hier ervaring mee?
Of goedkopere reisburo’s, al hebben die volgens mij geen pickup met oplegger.
Bedankt voor je meedenken.:dag:

Hallo Witje,

Je betaald idd voor een kind van 12+ net zoveel als een volwassene maar een vroegboekkorting voor een camperhuur van 4 weken weegt daar volgens mij niet tegenop.
Ten aanzien van de huurprijs van een camper betaal je alleen de huur van de camper ongeacht hoeveel personen je meeneemt (wij, een gezin van 3 hebben aldoor een 6 persoons camper gehuurd en dat scheelde niets in prijs. Is hetzelfde als een vakantiehuisje huren). Minder mag wel, meer niet (als je dat al zou willen want dan wordt het wel erg krapjes) vanwege het aantal stoelen met een veiligheidsgordel. De verhouding kind/volwassene is entirely up to you.
De verkeersregels voor het rijden, ook met een RV, verplichten (mede-)reizigers dat tijdens het rijden personen een veiligheidsgordel dragen. Aangezien een bed geen veiligheidsgordel heeft is dit dus niet toegestaan.

Een trailer of 5th wheel is in een aantal gevallen inderdaad ideaal. Bedenk echter dat deze doorgaans een flink stuk groter zijn dan dat je in Nederland gewend bent (5th wheel tussen 21 en ruim 40 ft oftewel tussen de 7 en 13 meter lang, vaak 2 of 3-assig en 1 of meerdere slide-outs). Deze zijn echt niet vergelijkbaar met de caravans in Europa. Een aantal verhuurbedrijven hebben deze mogelijkheid uit het assortiment gehaald ivm de vele schades. Daarnaast is het de vraag of je zelf de 5th wheel mag loskoppelen (ivm veiligheid/garantie).
Persoonlijk vond ik het ‘meezeulen’ van je hele hebben en houwen in een 31ft RV behoorlijk meevallen. RV’s of trailer/5th wheel combinaties zijn zeker niet log. Reken op minimaal een V8 (vaak V10) motorblok met minimaal zo’n 300 pk. Power zat, het wordt alleen niet gebruikt om snel te rijden maar elke helling, hoe steil ook is een piece-of-cake en kun je deze met een normale snelheid nemen. Bedenk ook dat de gemiddelde snelheid in Canada doorgaans een stukje lager ligt dan dat we hier in Nederland gewend zijn. Highways meestal tussen de 90 en 110 km p/u, maar vaak zul je eerder langzamer willen rijden om meer te genieten van de omgeving.
Ten aanzien van het verbruik maakt het niet bijzonder veel uit of je nu vol of leeg, met of zonder trailer/5th wheel rijdt. Een V8/V10 blok blijft gewoon gemiddeld 1 op 4 a 5 verbruiken (meestal een Ford V8/V10 F350/F450 Super Duty).
Ikzelf heb geen trailer of 5th wheel kunnen huren maar ik denk als je een bedrijf vind die dat wel doet de prijs eerder hoger zal liggen dan lager (gelet op aanschafprijs en eerder genoemd risico).

Voor het zelf boeken heb ik hier de site van Canadream: http://www.canadream.com/ en voor de Early Booking Specials deze: http://www.canadream.com/Specials.aspx?id=2814.
Ik heb geen ervaring met zelf reserveren omdat het niet veel scheelt aangezien de reisbureaus korting krijgen bij een boeking (wat hun verdienste is) en jij niet als je rechtstreeks boekt.

Groet, Rob

Hallo Witje,

Ik weet niet precies hoe het er nu voor staat met vroegboekkortingen, maar het is geen moeilijke rekensom om te bekijken wat voordeliger is: dit jaar gaan of volgend jaar een duurdere vliegticket voor je oudste zoon. Als je overigens met AirTransat zou willen vliegen, dan kan hij met jongerenkorting een ticket kopen.

Campers worden doorgaans per voertuig verkocht, niet per persoon. Daarnaast neem je meestal een keukenset (potten&pannen, bekers, bestek, schoonmaakspul) en per persoon een ‘personal kit’ (deken, kussen, lakens, handdoeken).

Slapen in bed is niet toegestaan op de openbare weg, alle inzittenden moeten in de gordels zitten!

Fifth wheels (normale caravans zijn nauwelijks te vinden) zijn best handig als je korte snelle uitstapjes wilt doen, maar aan de andere kant: in de grote parken is het toch wel fijn als je een koelkast en keuken voor het grijpen hebt. Een ander voordeel van een camper is, dat je doorgaans meer ruimte hebt; doordat ze uitgevoerd zijn met een huif boven de bestuurderscabine, heb je een extra (groot) bed. Zeker met 4 kinderen zal dat geen overbodige luxe zijn. Mocht je toch nog een fifth wheel willen huren, dan is het inderdaad ook flink zoeken naar een bijpassende pickup truck. Zeker als je beiden wilt huren, kan het best wel duurder uitvallen.

Er zijn voldoende verhuurders waar je direct kunt boeken. Cruise Canada en Canadream zijn de grootste namen. Kijk ook in het grote informatietopic voor een stel gespecialiseerde reisbureau’s.

/edit: Rob was mij net voor, we typten gelijktijdig. :smiley:

Geen ervaring met campers, maar wel een andere tip: kijk ook eens naar de VS (met Seattle als meest voor de hand liggende optie, slechts 200km ten zuiden van Vancouver) als uitvalsbasis. Afgelopen zomer zijn wij daar begonnen en ook weer geëindigd, dat was zowel voor de vlucht als de autohuur aanzienlijk goedkoper. En gezien het aantal CruiseAmerica-RV’s die we in Canada zijn tegengekomen zou je niet de enige zijn…

Normaal gesproken wel, maar in dit geval ligt Seattle uit de buurt. Ze willen o.a. naar Las Vegas, Monument Valley en de andere NP’s daar in de buurt. Als je in Seatle start, ben je ben je alleen maar aan het racen om in 3 weken dat rondje te halen.

Helemaal met Jurjen eens. Daarnaast denk ik dat, als je je zinnen hebt gezet op de rit Vancouver-Calgary, een flink deel van het voordeel teniet wordt gedaan door de extra kilometers als je in Seatlle wilt starten en eindigen. 't Zal toch minimaal ca 1.500 a 2.000 km extra zijn en echt fuel efficient rijden die RV’s of trucks niet.

Ik heb even gekeken, maar vliegen naar seattle in plaats van Calgary kost juist €300,00 meer per persoon.
Dus lijkt me daarom niet zo handig, anders was het zeker een optie.

yukon2010Re: camper of pickup trailer 5th wheel?
Hallo Witje,

Je betaald idd voor een kind van 12+ net zoveel als een volwassene maar een vroegboekkorting voor een camperhuur van 4 weken weegt daar volgens mij niet tegenop.

Bedoel je dat we goedkoper dit jaar zouden kunnen gaan? Omdat de vroegboekkorting niet zo veel extra is, als 1 keer het verschil tussen volwassene en kind?

En over kilometers gesproken, als het ong. 200 km van Vancouver ligt, rijden we toch geen 2000 km extra ?

Wat ik bedoelde is dat je volgens mij goedkoper uit bent met de vroegboekkorting (volgens mij is vroeg boeken ca CAN$ 1.300 goedkoper dan boeken vlak voor/in het hoogseizoen bij een huurtermijn van 4 weken). Oftewel, als je vroeg kunt boeken is het goedkoper ook al zou je volgend jaar meer moeten betalen voor een extra ‘volwassene’. Overigens, volgens mij kun je bij CanaDream tot 31-1 een reservering doen wat nog onder de vroegboekkorting valt.

Ten aanzien van de kilometers ben ik ervan uitgegaan dat je van Calgary naar Vancouver wilde rijden (in Calgary de RV ophalen en achterlaten in Vancouver). Als je start en eindigt in Seattle zul je dus in ieder geval een reis van Calgary naar Seattle en van Vancouver naar Seattle extra moeten maken. Op zich is de afstand Vancouver Seattle inderdaad niet zover maar als je eindigt in Calgary zul je toch weer terug moeten naar Seattle. Met andere woorden: ipv Calgary - Vancouver wordt de reis “Seattle-Vancouver-Calgary-Seattle” of “Seattle-Calgary-Vancouver-Seattle”, afhankelijk in welke richting je je reis wilt maken.
Ik geloof niet dat je de in de USA gehuurde RV dan in Calgary of Vancouver kunt achterlaten (en als dat wel kan betaal je daar waarschijnlijk fors meer voor).

Ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoelde.

Groet, Rob

Daar heb je op zich wel een punt, waarschijnlijk kan dat inderdaad niet.

Hoi Rob,

Ik begrijp het.
Nu zitten we nog niet zo vast aan een route.
Zijn nu eigenlijk van plan alleen via Calgary te vliegen, omdat dit goedkoper is dan Vancouver.
Maar mocht het via de VS echt schelen, dan zouden we dat zeker willen proberen. Maar helaas is dat dus juist duurder.
En ja, als je voor 31 jan. boekt krijg je nog 10 % vroegboekkorting, maar hadden we eerder geboekt, was het meer korting, en de vliegreis was ook het goedkoopst als je 10 maanden van te voren boekte, volgens horen zeggen.
Dus wil ik nu eigenlijk zo vroeg mogelijk bestellen voor volgend jaar, jammer dan van 1 volwassene in plaats van kindertarief.
Op jullie advies heb ik de The milepost besteld, en hoop ik die snel in huis te krijgen.
Dank jullie voor de tip!

Ik had juist begrepen dat WizardOfOss voorstelde om alles vanuit Seattle te doen, dus ook het rondje VS. Voor dit laatste ligt het dus enorm uit buurt.

Ah, fijn dat ik toch duidelijk heb kunnen maken wat ik bedoelde. En inderdaad, vliegen op Calgary moet goedkoper zijn dan op Vancouver (of Seattle) aangezien dat dichterbij is.

Goeie actie van je, het bestellen van The Milepost. Er zal echt al een wereld voor je opengaan en zal al zeker garant staan voor vele, vele avonden leesplezier. Ik weet alleen niet of je editie 2009 of 2010 besteld hebt. Het ding wordt nl elk jaar opnieuw samengesteld en 2010 zal dan ook de allerallerlaatste aanpassingen hebben en komt volgens mij in april van elk jaar uit. Desondanks zal je met een ‘verouderde’ Milepost ook nog zeker heel goed beslagen ten ijs komen.

Heel veel plezier met het plannen van je route en mocht je nog wat willen weten, laat het me maar weten.

Groet, Rob

Dichterbij vanuit Nederland of SFO? :smiley:

[edit door beheerder: onderwerp opgeschoond, terug on-topic!]

Van welk jaar, nou niet lachen hoor, maar ik heb er 1 van 2008 besteld van marktplaats. Die was maar €5,00. Tja, ik moet nog even sparen voor de vakantie he? lol.
Zal vast niet de laatste weetjes instaan, maar genoeg info voor mij denk ik.

Niets menselijks is mij vreemd.
En voor die € 5,- zou ik ook niet willen wachten totdat de laatste versie uitkomt. Kun je daarna “zoek de verschillen” spelen.
Voorpret is tenslotte je halve vakantie…

Ik houd me aanbevolen voor de laatste schokkende wijzigingen aangezien ik ook editie 2008 heb.

Veel leesplezier, Rob