Mijn vriend en ik gaan van half november tot half januari door nieuw zeeland trekken, dit willen we met een camper gaan doen.
Nu weten we nog niet of we een camper willen huren of kopen voor die tijd.
Over huren heb ik al veel opgezocht, naar mijn inzicht is het mogelijk om tussen de 2.500 en 3.500 euro voor die periode een camper te huren. De aantrekkelijke kant van huren is voor ons dat als er iets stuk gaat dat je daar voor verzekerd bent en een vervangend vervoersmiddel, en dat alles al aanwezig is in de camper.
Ik neig naar het kiezen van veiligheid, al kan je met het kopen van een camper natuurlijk veel geld besparen als je hem weer kan verkopen.
Wie heeft er ervaring met het kopen en verkopen van een camper?
En als we willen huren, welke maatschappij is dan aan te raden?
Graag horen wij jullie ervaringen en reacties!
Een campervan kopen en verkopen is in het algemeen een heel stuk goedkoper maar het kost wel extra tijd.
Je kan in NZ al een goede backpacker van kopen met dubbel bed en alle camping materieel voor NZ$2000. Voor je hem koopt kan je hem laten testen bij een onafhankelijke garage om te checken dat er niks mis mee is. Het is het beste om de locale bevolking te vragen wat een goede garage is om een oude van na te kijken want net als in NL kunnen ze je goed afzetten als je niet weet wat je doet. Er zijn ook speciale check stations waar je je APK (hier Warrant Of Fitness) kan kopen. Die zijn meestal altijd wel goed.
Als je een auto koopt zorg dat hij een WOF heeft en is geregistreerd. Dat kan je zien aan 2 witte kaartjes op de voorruit: voor elke een.
In Auckland zijn speciale auto verkoop parkeerplaatsen. Je kan daar makkelijk een auto of van kopen en laten verkopen. Half januari is een goede tijd om je auto te verkopen want er komen veel reizigers het land in om die tijd.
Het meest betrouwbare merk in NZ is de Toyota. Die staat erom bekend om veel km’s te maken zonder problemen. Om ernstige problemen te voorkomen wordt dan lid van de AA (wegenwacht). Dat kost misschien $100 maar is zeker de moeite waard als je met pech onderweg staat. Verder altijd rondvragen naar een goede garage voor een “oude auto” als je iets moet laten repareren. Er is erg veel prijs verschil tussen garages en je hebt geen fancy garage nodig voor een oude auto. Het werkloon en de onderdelen voor een oudere auto is in NZ niet erg hoog, tenzij je de motor opblaast of zo.
Wel met een oude auto elke dag het waterpeil en het olie peil meten. Ik ben een jongen tegengekomen waarbij zijn auto letterlijk uit elkaar viel omdat hij zijn olie nooit had nagekeken. De onderdelen van de motor lagen verspreid over de oprijlaan.
Een auto kopen kan makkelijk in een dag maar de meeste mensen die ik ken trekken er een week voor uit om de auto te verkopen. Dat gaat dus weer van je rijstijd af. Er zo’n ook plaatsen waar ze de auto voor je verkopen als je geen tijd hebt om rond te hangen. De meeste backpackers en hostels weten daar wel meer over. Je kunt er vast ook wel heel wat over vinden via google.
AL met al het is een hoop extra gedoe een eigen auto maar als je het goed doet wel een heel stuk goedkoper. Sommige mensen verkopen de auto voor meer geld dan ze ervoor betaald hebben. Zelf heb ik ooit een van voor $500 gekocht. Die deed het nog prima voor een paar maandjes ook al maakte hij een hard bonkig geluid als ik te veel km’s deed op een dag. Een avontuur op zich, vooral als je in je eentje door de bergen reist.
Ik woon sinds 8 jaar in NZ in het Tongariro National Park dus als je nog vragen hebt dan hoor ik het graag.
Wat ik graag zou willen weten,waar je het beste kan zijn om een camper te huren voor 3 pers.(wij zijn met 2en,maar dan heb je iets meer ruimte lijkt me voor spullen)
Wij willen beginnen op het Noordereiland,om vervolgens naar het zuidereiland te gaan.
Over NZ kan ik heel veel vertellen maar ik ben helaas geen campervan expert.
Ik ken echter wel iemand die dat wel is. Rob van campervans NZ. Rob woont sinds 4 jaar in NZ en hij kan je vast wel verder helpen. Rob is ook op dit forum onder de naam keriweb dus als je hem een persoonlijke mail wil sturen ga dan naar: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=96690
Ik kan je wel een lijstje met merken geven voor als je zelf nog een beetje rond wil kijken op het internet. http://www.campervan-rentals-newzealand.co.nz/
www.campervan.co.nz
www.maui.co.nz
www.tuicampers.co.nz
www.pacifichorizon.co.nz
www.britz.co.nz
BackpackerCampervans.co.nz
Als je nog meer vragen hebt dan hoor ik het graag.
Over NZ kan ik heel veel vertellen maar ik ben helaas geen campervan expert.
Ik ken echter wel iemand die dat wel is. Rob van campervans NZ. Rob woont sinds 4 jaar in NZ en hij kan je vast wel verder helpen. Rob is ook op dit forum onder de naam keriweb dus als je hem een persoonlijke mail wil sturen ga dan naar: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=96690
Ik kan je wel een lijstje met merken geven voor als je zelf nog een beetje rond wil kijken op het internet.
www.campervan-rentals-newzealand.co.nz
www.campervan.co.nz
www.maui.co.nz
www.tuicampers.co.nz
www.pacifichorizon.co.nz
www.britz.co.nz
BackpackerCampervans.co.nz
Als je nog meer vragen hebt dan hoor ik het graag.
IN NZ leeft het kopen/verkopen van campers etc veel minder dan in Australie. Dat zou je dus veel tijd gaan kosten, wat zonde is, want een maand NZ is best krap.
Jucy en Appollo hebben eenvoudige maar echt prima campers te huur voor redelijke prijzen. Ik weet niet hoeveel spullen je mee wilt nemen, maar alles kan je daar kopen en nog goedkoper dan hier ook. Je hebt niet veel kleding nodig, uitgaan doe je daar niet en echt iedereen loopt casual. Ik heb nog wel een paklijst als je wilt. Op elke camping staan wasmachines enzo.
Heel erg bedankt voor jullie reacties en hulp
Wij hebben vlak voor dat de eerste reactie binnenkwam een camper gehuurd bij escape… Maar we zijn er tevreden over!
Miekelien; als ik een vraag heb zal ik je onthouden! Bedankt voor je vele informatie.
Pango; een paklijst zou handig zijn! Ik mail je daar over.