Camper kopen of huren?

Hallo,

Mijn vriend en ik zijn van plan om eind januari in Nieuw Zeeland rond te trekken voor 2,5 maand. We willen deze periode graag een camper gebruiken om zowel het vervoer als het onderdak te kunnen regelen, dit zal ons ontzettend veel vrijheid geven.

De vraag waar we mee zitten is de volgende, is het makkelijk om een camper te kopen in Auckland? Zijn er ervaringen, tips of andere aanbevelingen die jullie met me zouden willen delen? Alles is welkom!

Groetjes

Hoi daar
tis makkelijk om een camper te kopen ja,
voor prijs indicaties kijk eens op
www.trademe.co.nz

laat je niet verleiden door alle "extra’s "stoelen, bedden, camping gear, vaak al lang gebruikt en gaar. de "koffer " kooktoestellen worden veel gebruikt maar zijn minder goed ( en economisch, gasflesjes die gauw leeg zijn) dan dan een geod 2 pitter gastoestel.
heb je spullen nodig ga naar BUNNINGS warehouse. (stoelen 10$, tafels etc
wil je borden mokken bestek pannen en andere stationary (keuken spul) ga naar the warehouse (rood met geel logo) veel keus, geodkoop

spaar kassa dockets (benzine discounts) bij een bedrag 2-4-6-10 ct/L korting bij tanken. let op sommige supermarkten kan je ze alleen ter plekke gebruiken, anderen bij de hele keten doro heel NZ (beperkt geldig!!)

elke zaterdag aanbod in de haven naast supermarket foodtown (quaystreet) op parking, kom vroeg. en neem de tijd (evt volgende week)
of
backpackers carmarket, veel rommel, goed uitkijken en probeer erachter te komen wanneer iemand weg moet, dan heb je een koopje.

of
Ellerslie market (racecourse, ga per bus)
waar ik hem vandaag had ( nissan homy,diesel, 165000km Hoog dak met poptop bijna complete camper, 4 bed voor 6500$ roestvrij, wereldauto!!)

ga op zondag vroeg naar de ellerslie car market in auckland (http://www.carfair.co.nz/), veel aanbod ook van locals en ter plekke kan je laten nakijken voor je koopt,
je kan ook afspraak maken om bij een andere garage te laten nakijken,maar dat is iom eigenaar.
kijk op de site wat er oa aan zit te komen.
diesel is interessant want betrouwbare motoren, je moet wel RUC kopen (road User charges km heffing voor diesels) maar dat is erg goedkoop, en ivm de lagere diesel prijs vaak interessant
Let op bij kopen dat deze betaald zijn tot mnimala de km stand waar jij hem mee koopt, jij bent verantwoordelijk voor achterstanden

benzine motoren hebben vaak heel hoge km’s en ook al vervanegn motoren.
dan koop je een mazda met bijv een mitsubishi motor.

LET OP motor nummer MOET overeenkomen met papieren anders word ie afgekeurd bij apk.

Verder zijn er de normale valkuilen, roest/schadeauto’s
je kan een verleden opvragen van een auto (kost 25$ geloof ik) vraag bij NRMA (queenstreet= NZ anwb) handig om kmstand te checken en check OF IE GESTOLEN geregistreerd staat.

verzekering
er zijn maar een paar (of zelfs 1) verz maatsch die backpackers verzekert.
neem als je die hebt je schade vrij historie mee uit NL als je al veel opgebouwt hebt

De markt is redelijk aan het opkrabbelen qua prijzen. vergelijk de site
na november zijn de prijzen veel hoger (t/m maart) en zijn auto’s zo verkocht voor wat de gek ervoor geeft

Ik ga zelf als alles goed gaat in oktober weer voor een jaar. als je vragen hulp nodig hebt…je weet me te vinden

1 like

Bedankt voor alle informatie. Mochten er nog vragen komen laat ik het zeker even weten.

Groetjes