Camper huren/kopen in Darwin? Op voorhand regelen?

Hey, wij gaan eind januari, begin februari naar Darwin om +/- + tot 8 weken later aan te komen in Melbourne. We weten echter niet goed of we een camper/auto moeten huren of kopen. Onze voorkeur gaat uit naar een camper huren ipv een auto omdat we maar “kort” blijven en daarin redelijk comfortabel kunnen slapen. Een gehuurde camper lijkt ons ook beter in orde dan een auto die door mede backpackers voor lange tijd wordt afgebrakt en daarna weer verkocht in één of andere barn.

Is dit een goed idee? Waarop moeten we letten? (Verzekering enz?) Boek je zoiets op voorhand of pas als we daar toekomen? En nog belangrijker, kan iemand een goed / goedkoop / betrouwbare camperverhuur aanbevelen in Darwin? Ik zie door de bomen het bos niet meer dus hoop ik hier enkele mensen tegen te komen die hier goede ervaringen mee hebben.

Alle tips, goeie raad, advies,… zijn meer dan welkom!

Alvast heel erg bedankt!

Heerlijk, 8 weken naar Australie!

Of je het op voorhand moet regelen? Tja, dat is maar net wat je zelf prettig vind. Ik heb mijn auto wel van te voren gehuurd, vind het prettiger om te weten dat ik zeker het vervoer heb dat ik wil.

Wij hebben bij Apollo gehuurd. Prima verhuurbedrijf, geen klachten.
Je krijgt een nummer mee dat 24 uur beschikbaar is en in nood heb je nog een soort pieper. Ook bij panne krijg je een vervanging.
Dat is een voordeel van huren. Kost natuurlijk meer dat een 2ehands nemen, maar dan hoef je niet je zelf aan de slag bij pech.

Verzekeringen:

• je moet (kunt) eigen risico afkopen. Dan heb je nog "maar"een eigen risico van 250 dollar.
    -Als je in Darwin je auto huurt en ergens anders inlevert moet je daar ook voor betalen. Hang af van soort vervoer (auto, 4wd of camper) en in welke plaats je inlevert hoe veel dat is.

Heb je al goed geinformeerd naar de drop off kosten van de auto/camper. Die kunnen enorm hoog zijn. Wij hebben alleen met de auto rondgetrokken en hebben die altijd in Nederland al gereserveerd (Hertz).
Ik hoop dat je je realiseert dat je midden in de Wet komt. Als je pech hebt kunnen de wegen overstroomd zijn in het noorden van Australia en dat kan dagen duren. Wellicht dat je al iets gelezen hebt over de enorme overstromingen in QLD februari/maart dit jaar en ook 2 jaar geleden.
Yeehaw

1 like

Ik vond mijn matje in een tent zeker zo comfortabel als het bed in een kampeerbusje (Britz), maar smaken verschillen. Ik ben gek op kamperen en vond een auto handiger (goedkoper in huur, goedkoper in verbruik). Wij hadden geen echte camper, maar een soort busje. Die moest je elke dag ombouwen tot bed. Het opzetten van een tent kostte mij evenveel tijd.
Vantevoren regelen zou ik zelf wel prettig vinden. Vooral omdat je ‘maar’ acht weken gaat. Dan kun je vrijwel direct door naar de verhuur en ben je gewoon klaar.

Wat Yeehaw ook al zegt: januari is midden in The Wet! Ik zou in Melbourne beginnen en dan naar het noorden trekken!! Dan kom je in het noorden aan na de regens als alles prachtig groen is! Dan nog zal het e.e.a. afgesloten zijn, maar niet zoveel als midden in het regenseizoen.

En wat willen jullie verder doen? Wil je door ‘the red centre’ of ga je bijvoorbeeld ook nog naar de oostkust? (dan vind ik acht weken namelijk best krap. En kijk ook even of je gehuurde auto het stuk Darwin-Cairns mag rijden, dit vinden niet alle verhuurders goed).

De tijd van het matje en de tent is wat ons gezien voorbij (“oude botten”). Het is verder overigens waar je voor kiest.
Wij hebben in 2004 de rit van Darwin naar Cairns gemaakt en geen probleem bij Hertz. Alleen de drop off kosten zoals Yeehaw al zei. Ook wil men wel eens extra kosten berekenen wanneer men vanuit NT naar een andere staat reist en daar het voertuig achterlaat.