Cambodja-Vietnam OF Indonesie?

We willen met zijn tweeen in November een mooie reis gaan maken.
Een van ons is al in Thailand geweest en we willen nu graag naar een andere plek in Azie. We hebben al het een en ander uitgezocht en een rondreis Vietnam-Cambodja spreekt ons erg aan, maar Indonesie lijkt ons ook fantastisch. Graag willen we een trekking doen, een stad en cultuur bekijken en eindigen op een mooie strand (5 dagen).
Op basis van de informatie die op internet te vinden is, kunnen we qua klimaat het beste naar Cambodja en Vietnam gaan (met uitzondering van midden Vietnam). In Indonesie is het in November regenseizoen nl.

Graag zouden wij van anderen horen of zij hier ervaring mee hebben? Hoe is het weer in Indonesie rond die periode? (Lombok, Bali) Is het nog prima om te reizen? En is er een grote kans dat we die 5 dagen op het strand (bv Gili’s of Bali) zon hebben?
Of kunnen we toch beter naar Cambodja en Vietnam?

Heel erg bedankt voor jullie hulp!

Ik ben een keer in Indonesië geweest tijdens een regenseizoen (jaren geleden). Meestal regende het maar een paar uur per dag heel erg heftig, vooral 's avonds en 's nachts. Na een regenbui overdag was alles meestal snel weer droog door de zon. Alles is natuurlijk extra groen tijdens en vlak na een regenseizoen. Het heeft in ons geval nooit het reizen beperkt.
Maar hoe het in jullie geval zal gaan, kan ik niet zeggen. Overstromingen van wegen kunnen wel voorkomen… dat zie je nu zelfs al in Groot Brittannië en Nederland.

Wat misschien nog meespeelt in jullie overwegingen is dat Indonesië een zwaar islamitisch land is (behalve Bali). Dus 's ochtends supervroeg beginnen de moskeeën te jengelen waar je wakker van wordt, en voor vrouwen is het wel wat traditioneler (ze gaan zelf volledig gekleed de zee in, en ik ben wel uitgelachen en nagewezen om mijn bikini).
Ook zijn de straatverkopertjes in Indonesië erg volhardend en kunnen vervelend zijn. In die andere landen is het wel minder heftig voor zover ik hoor (ik vond het verschil met Thailand en Laos erg groot in ieder geval, en ga ervan uit dat het in Vietnam en Cambodja vergelijkbaar is met bv. Thailand en Laos). Ik vond ook dat er in Indonesië veel meer gelogen wordt. Altijd probeerden ze ons eerst 10x zoveel te laten betalen voor de bus, het hotel, alles; en ook wezen ze ons vaak de verkeerde weg. In Laos heb ik daar geen last van gehad. Tuurlijk, op de markt moet je wel afdingen, maar de bussen hadden gewoon vaste prijzen. In Indonesië probeerde iedereen ons continu een poot uit te draaien, echt niet grappig meer.

Het is natuurlijk een heel mooi land hoor, en lekker eten. Maar ik vond de mensen vaak wel lastig om mee om te gaan. Misschien ook omdat wij SUPER-super low budget reisden en in shitty hotels en bussen terecht kwamen.

Maar goed, er zijn ook erg veel mensen die Indonesië helemaal geweldig vinden! :slight_smile:

Aan de andere kant is het misschien bepalend voor jullie keuzes dat Vietnam en Cambodja relatief recent heftige oorlogen hebben meegemaakt, en dat vooral in Cambodja enkele van de ‘highlights’ wel die dodenvelden betreffen. Wil je door dat land reizen en die kanten ontwijken en negeren? Of sta je wel open voor ook die heftige zaken?
Zelf heb ik daarom destijds gekozen voor Laos, want ik wilde vooral relaxen en genieten. Ik wil graag ooit een keer naar Cambodja, maar dan wil ik er ook voor in een bui zijn om wel die kanten van het land ook te ondergaan. (Ook Laos heeft oorlog gekend maar als toerist merk je daar vrij weinig van.)

Bedenk ook dat je volgend jaar of op een andere vakantie altijd nog kunt gaan naar het gebied dat het nu niet wordt. Zo houd je altijd wat te wensen over.

Succes met jullie luxeprobleem! Erg herkenbaar. :slight_smile:

Ik vond Vietnam qua zee en strand nogal tegenvallen in vergelijkig met Indonesie. Ook qua duiken.

Het klopt wat Cecillia zegt dat in Indonesie wegen te lijden kunnen hebben onder het regenseizoen. Gelukkig valt dat op Bali en Lombok heel erg mee, de infrasructuur is daar stukken beter dan op andere Indonesische eilanden.

Wat wil je doen en zien behalve strand? Qua cultuur zijn Vietnam en Cambodja en Indonesie niet met elkaar te vergelijken. Wil je tempels of vulkanen of traditionele dans? Heb je interesse in een trekking, of wil je aapjes zien?

Heel erg bedankt voor jullie reacties!

Naar welke stranden ben je in vietnam geweest Jenny? En welk deel van indonesie zouden jullie aanraden om die 5 dagen te relaxen?
We zouden het heel erg leuk vinden om een mooi en pittige trekking te doen van ong. 2 dagen. Volgens mij zou dit in Noord Vietnam kunnen maar ook in Indonesie. Raden jullie nog bepaalde trekkings aan?

Cambodja lijkt mij qua cultuur erg interessant en ik ben erg benieuwd naar de Angkor What, maar Indonesie heeft natuurlijk van alles te bieden.

Het blijft moeilijk!

Mensen die ik spreek die op Lombok zijn geweest, vonden dat allemaal een geweldige plek om te relaxen. Zelf ben ik er niet geweest.

Ik zit nu in Lombok :wink:

Kijken even op www.ikreis.net, dan zie je waar ik ben geweest.