In welk seizoen ga je het liefst naar Indonesië?

Kies je favoriete seizoen aan en licht je antwoord eventueel toe.

Mijn favoriete seizoen is altijd het regenseizoen geweest, alles mooi groen, schoner en het fruitseizoen, maar toen woonde ik in Indonesia. Ik ben er nu met " vakantie" v/a begin december want wenste de winter te ontlopen omdat ik daar niet meer aan gewend ben. Dat plan is volledig geslaagd, 6 weken Ambon en Seram werden verziekt door regen en hoge golven (musim barat) plus de vreselijke electravoorziening, in Kambelo hadden ze al een maand geen stroom, op Ambon 5 uurtjes per dag op ongeregelde tijden. Nu zit ik reeds 5 weken in Solo, elke middag regen en niet zo een beetje ook, daar kan je echter de klok op gelijk zetten. Stom dat ik dan nog steeds een van mijn twee paraplu’s vergeet, eerste tekenen van geestelijke aftakeling ?

Ik heb inmiddels alle seizoenen wel in Indonesie gezeten, en eigenlijk maakt het me niet veel uit.

In het regenseizoen is alles mooi groen, en vlak na een bij is de lucht vaak mooi helder. Blauwe luchten doen het goed op de foto :wink: Het begin van het regenseizoen is ook grappig, de locals zijn dan heel blij dat het eindelijk regent. het droge seizoen is leuk omdat er dan ok vaak minder wind staat, en dit komt het zicht ten goede wanneer je gaat duiken. Langere bootreizen met regen en wind trek ik ook niet zo goed…

Helaas valt er voor mij op dit moment echter weinig meer te kiezen wanneer ik ga, ik ben gebonden aan de schoolvakanties.

Maakt mij eigenlijk ook niet veel uit. Een heerlijk verkoelende bui in de namiddag die het stof en de rommel wegspoeld is voor mij een heerlijke belevenis. Die prachtige wolken tegen een staalblauwe lucht doen het altijd goed op een foto.:zon02: Hieronder een foto van de Merapi op west Sumatra.

De regentijd heeft het voordeel dat het nadat de regen gevallen is de lucht opgeklaard is en het ietsje koeler. Nadeel is kans op aardverschuivingen en banjirs.
De droge tijd heeft als voordeel dat de kans op aardverschuivingen en banjirs heel klein is. Nadeel is de hitte, maar daar kan met airco wat aan worden gedaan.
Het maakt dus weinig uit wanneer je gaat

Wie heeft ervaring met vakantie op Lombok/

ik.

:vak02:

In principe maakt het me niet zoveel uit. Het is altijd de moeite waard!
Alleen wanneer ik naar een gebied ga met slechte wegen (kleinere eilanden, maar ook de Trans-Sumatra en Trans -Sulawesi Highway) kies ik voor een drogere periode. Op Sulawesi valt het plannen daarvan overigens tegen!

In het droge seizoen komen bij Bali de mola mola´s naar de oppervlakte. Heb er één gezien, maar m´n mannetje en onze Jen willen ook heel graag zo´n ontmoeting. Met kerst lijkt me ook erg leuk, maar dan zijn de ticket´s zo duur. Dus dit jaar 4 weken in de zomer naar Bali, Lombok, Flores en komodo. Yes!:smiley: