Reistijd Indonesie

Hoi allemaal,

Afgelopen jaar heb ik een reis gemaakt naar Thailand en Laos en ik ben nu weer aan het kijken naar een nieuwe reis.
Vorig jaar was ik alleen en nu wil ik samen met mijn vriend. Eenmaal begonnen aan het reizen, blijft het kriebelen!:slight_smile:
Indonesie of Afrika gaat het worden. Onze voorkeur en beste mogelijkheden met werk zijn de wintermaanden, januari, februari, maart.
Ik las echter dat je Indonesie het beste kan bezoeken tussen mei en september. Uiteraard willen we ook graag mooi weer en op het strand kunnen liggen. Heeft iemand ervaring met het bezoeken van Indonesie buiten de maanden mei tot september om?

Hebben jullie een idee wat je ongeveer per dag kwijt zal zijn aan dagelijkse kosten? Eten, vervoer etc.
Is het vergelijkbaar met Thailand?

Groetjes Anne

Ja, ik ben in Indonesië geweest in het regenseizoen. Het is echt geen probleem om dan te reizen, de natuur is mooi groen. In maart pik je meestal alleen het staartje mee.

Het regent zelden de hele dag. Af en toe een bui, vaak 's middags en 's avonds. Genoeg tijd om op het strand te liggen.

De prijzen in Indonesië verschillen een beetje van eiland tot eiland. Waar wil je heen? Gemiddeld zijn de prijzen vergelijkbaar met Thailand, of zelfs iets lager.

Jenny, bedankt voor je reactie! Ik hoor er een beetje wisselende verhalen over, vandaar dat ik een beetje twijfel of het wel een goed idee is om in de wintermaanden te gaan. Ben pas net aan het orienteren, maar in ieder geval wordt het Java. Daarnaast zit ik te denken aan Sumatra voor de natuur en nog een mooi eilandje voor de strandvakantie. We willen 4 tot 6 weken.
Is het qua temperatuur goed te doen in die tijd van het jaar?

Hoi Anne,

De temperatuur is het hele jaar lekker. Ja in het natte seizoen regent het uiteraard meer dan in het droge seizoen. Maar het natte seizoen is ook wel eens droog en het droge seizoen ook wel eens nat :wink: Wij reizen zelf vaak in het natte seizoen, simpel weg omdat we de winter in NL veel erger vinden.

Dus de vraag is: zoek je de beste reisperiode of wil je in de wintermaanden naar een warmer klimaat?

De droge periode is dus het meest kans op blauwe luchten, wel goed heet. In juli en augustus (hoogseizoen) is het drukker, en vaak duurder, dus als je daar voor of er na kan gaan, is dat ook goed idee. Dus denk eens aan mei, juni of september. En dan pak je ook de zomermaanden in NL mee.

Reizen in de wintermaanden: Denk ook eens aan de Molukken, hier is een ‘omgekeerd seizoen’. Ook in Zuid-Oost Sulawesi (Bau Bau en Wakatobi) hadden we prachtig weer, als kustgebied lift dit mee op het weer in de Molukken.

Over temperatuur per eiland(groep) heb ik van alles geschreven, gaat een beetje te ver om hier ter herhalen, maar lees meer:

Nog even aanvullend:

Ook handig om in de gaten te houden: de feestdagen, vooral als deze rondom een weekend vallen, dan ontstaan ‘rode weekenden’.

Vooral op Java tijdens belangrijke Islamitische feestdagen (vb Idul Fitri) kan het dan erg druk zijn op wegen en in hotels en prijzen kunnen wel 5x over de kop gaan.

Hieronder een lijstje feestdagen Indonesie:

De droogste periode is inderdaad tussen maart en oktober. Maart is in principe het mooiste. De regentijd is dan zo’n beetje net voorbij en het is dan nog niet zo heel erg warm. Ook is een groot voordeel dat alles dan nog heel erg mooi groen is. Hoe meer je naar het einde van de droge tijd komt (richting september/oktober dus), hoe warmer het wordt. Bovendien is het landschap dan veel minder groen. Zoals Jenny al opmerkte valt het meestal wel mee met de regen alhoewel het de laatste jaren behoorlijk onvoorspelbaar kan zijn.
Wat je per dag uitgeeft hangt heel erg af van wat je wilt of doet. Als je op Java bij een lokaal stalletje langs de weg eet ben je 1 euro kwijt voor een portie sate met rijst en een glas zelfgemaakte ice tea. Als je in de toeristen centra zit, zal het (vele malen) duurder zijn. In Yogyakarta zijn er hotels (net boven het backpacker segment) die idr 75.000 (ongeveer 5 euro) vragen voor 2 boterhammen met een gebakken ei.
Overnachtingen beginnen bij zo’n 20 euro per kamer (voor 2 personen).
Hou er rekening mee dat sommige dingen (entree bijv.) wel erg duur kunnen zijn. Een klein flesje echte Coca Cola is relatief duur; zeker als je dit bij een toeristische attractie koopt (je betaalt soms zelfs bijna 1 euro). De entree voor de Borobudur kost voor toeristen inmiddels al USD 25 (locals betalen een andere prijs). Ook voor een dagje naar het Waterbomb park op Bali zal je diep in de buidel moeten tasten. Bali is sowieso duurder dan Java.