Tips reis Indonesië

Mijn vriend en ik denken erover om volgend jaar naar Indonesië op reis te gaan. We zouden 2 à 3 weken willen gaan en willen er een afwisselende, avontuurlijke reis van maken. Wat is de beste reisperiode? Welke eilanden zijn zeker de moeite? Via welke organisatie is het betaalbaar om een individuele rondreis te organiseren?

Alvast bedankt voor de tips!

Alle eilanden zijn de moeite, het is maar net waar je van houdt.

2-3 weken Indonesie is niet echt lang, zeker niet wanneer je bedenkt dat het lang groter is dan Europa. Ik zou dus kiezen om naar 1-2 eilanden te gaan, en de rest te bewaren tot een volgende keer. Je zou er voor kunnen kiezen om naar Java te gaan, of bv naar Bali en Lombok. (Dat is wat de meeste mensen tijdens hun eerste reis doen.)

Ik kan je geen reisorganisaties aanraden, ik reis altijd op eigen gelegenheid door Indonesie. Met een gids als de Lonely Planet is dat prima te doen, er is volop accomodatie in Indonesie (evt een paar dagen vantevoren mailen om te reserveren). Ter plekke kun je prima excursies boeken, of je huurt een auto voor een dag met chauffeur. Prijzen liggen rond 30-35 euro per dag, afhankelijk van de bestemming. Als je niet zo creatief bent kun je ook gewoon een tourtje boeken, dat is nog godkoper.

Voor de meeste eilanden geldt het, dat het regenseizoen valt in oktober - maart. Maar zelfs in het regenseizoen kun je prima in Indonesie reizen, het regent zelden een hele dag en over het algemeen is er ook dan volop zon.