bye, bye mzungu

(origineel bericht op be-more.nl)

bye, bye mzungu

de laatste week alweer! De tijd is voor mij weggevlogen! En wat er allemaal gebeurd is en de indrukken die ik opgedaan heb, zijn voor mij om nooit meer te vergeten. Voel me sterker dan ik in jaren gevoeld heb. Zou nu de hele wereld aan kunnen. Mij doen ze niets meer! Ik hoop dat ik als ik weer terug ben dit kan voortzetten.

We hebben een interessant en prachtig weekend gehad op de Ssese eilanden. Alleen al de reis er naar toe was indrukwekkend. Ongeveer 100 km en daar doe je dan 6 uur over. Eerst wachten in de matatu (een busje voor 12 personen) tot die vol is en vol is 25 man. Op en aan elkaar. Erg grappig om mee te maken. En dan denk je de bus is echt propvol en dan komen er zo weer 2 bij. Lachen, Ingrid en ik en nog 2 amerikanen. Wij zaten op de achterbank die normaal gesproken voor 3 personen zijn. Achterklep dicht met een stuk touw. Zakken houtskool onder onze voeten en niet te vergeten de kippen!. Eindelijk konden we dan vertrekken vanuit Masaka voor een 50 km rit over gravelwegen met bobbels en dan echte bobbels waar je vanuit de achterbank 1 meter omhoog veert dus vaak het hoofd gestoten aan het plafond. Maar erg leuk om mee te maken. Op naar de ferry.
Een echte ferry die 10 km per uur vaart. Erg gammel allemaal. En Victoria Lake, het grootste meer van Afrika! Een overtocht van een uurtje. Het grote eiland is idd erg mooi. Apen, veel vogels, veel palmbomen. Na een uurtje aangekomen bij Pearlgardensbeach resort en we hadden een mooie cottage aan de rand van het meer. Een honey-moon suite en een geschreven schilderij aan de muur met de boodschap Happy marriage.Een king-size bed, een bad met een hete douche (vanaf 7.00 uur 's avonds) een t.v. en room service. 2 nachten vol pension en dat alles voor 50 euro. 2 dagen genietend van de rust! beetje wandelen, lekker eten ( vers gevangen tilapia met kop en staart op de gril) en lekker mama en papa! En wat zijn er veel blanke mannen die een oegandese jonge vrouw hebben. Er kwam daar een engelse vent van een jaar of 50 op een harley davidson met een jong grietje. Samen in de hangmat! Ha, ha. was wel grappig! Verder veel bijzondere vogels en de nachten waarin je alleen geluiden hoort van insekten, kikkers en andere ondefineerbare geluiden.
De terugkeer was wat minder. We konden mee rijden samen met 4 duitsers in een 7 persoonsauto maar je raad het al! Volgepropt kwamen we uit op 12 mensen in een toyota. Zweten e stofhappen en op het eind de ferry gemist. 3 uur op een bankje gezeten en wachten op de volgende ferry. Tussendoor gadegeslagen door koeien en een stier die zin had en de kindjes. Al met al een bijzondere ervaring.

Dinsdag regen in de ochtend, weinig te doen en dus maar naar ons eetcafe. Een lekker broodje tonijnsalade en lekker in het zonnetje die nu schijnt. Verder doen we het deze week rustig aan. Heb 1 koffer al gepakt met alleen maar souveniers. Er blijven veel kleren achter. Vandaag nog een kerststal gekocht, gemaakt van bananenbladeren. heel bijzondere met een zwarte jesus. De kettingen en armbanden zijn gekocht. Wie het eerst komt! zoek maar uit.
Waarschijnlijk wordt dit mijn laatste weblog. Ik zal Oeganda missen. de mensen hier hebben weinig stress, wat vandaag niet hoeft doen we niet. De manier van leven. Het omgaan met elkaar, de warmte met elkaar, het leven op straat. Het delen met elkaar ook al hebben ze weinig. Een bijzondere ervaring die ik heb mogen meemaken. Door het sponseren van de tweeling blijf ik een beetje een band houden met Oeganda. En misschien over een paar jaar weer terug gaan. We zullen zien.

Bye Mzungo

(origineel bericht op be-more.nl)