Volgend jaar in oktober ga ik met mijn vriend naar zuid afrika. We willen een week in het Kruger blijven om van noord tot zuid alles te kunnen zien. Wie heeft er ervaringen met de bushcamps? Ik kan weinig informatie of recensies vinden waar het nou beter is om te verblijven.
Dit is ons schema
Johannesburg - punda maria restcamp slapen
Punda maria rest camp naar shingwedzi rest camp slapen
shingwedzi rest camp naar mopani rest camp slapen
mopani rest camp naar olifants rest camp slapen
Olifantsrest camp slapen
Olifants rest camp naar lower sabie rest camp slapen
Lower sabie rest camp slapen
Lower sabie rest camp naar hazyview slapen
Tot nu toe alleen maar restcamps in de planning maar wanneer er leuke ervaringen zijn met bushcamps willen we daar misschien ook wel slapen. Ik hoor graag wat jullie hiervan vinden of er suggesties zijn en of er mensen zijn met ervaringen in de bushcamps?
Beste Kelly, mooie reis in de planning. Ik zou alleen niet in 1 dag van Joburg naar punda maria rijden. Te veel en te ver. Ga je waarschijnlijk niet redden, afhankelijk van hoe vroeg je kunt starten natuurlijk maar echt lekker zal t niet zijn. En ik zou 1 nacht Olifant eventueel omruiling voor satara of skukuza. Rest camps zijn luxer dan bush camps. Bij bush camps meestal geen restaurant of zo dus moet je zelf koken of iets makkelijks meenemen. Kijk op www.sanparks.org voor de faciliteiten per kamp. Ook kunnen via deze site de overnachtingen boeken. Wel van tevoren doen en kijken of een wildcard (jaarkaart voor nationale parken) voor jullie voordeliger is. Ik geloof dat je hem er met een goede week al uit hebt!
Heel veel plezier met de voorpret!
Natascha Snelder
ZaZoe Xperience
Sent from my GT-P5110 using Wereldwijzer Reisforums mobile app
Dankjewel voor je reactie en de tips. Ik las op internet dat het zes uurtjes rijden was naar Punda maria vandaar dat ik dacht dat we het wel zouden redden. En ja goed idee om 1 nachtje om te ruilen, denk dat we dan voor satara gaan. Hoe is het in de avond eigenlijk in de restcamps, naast de avond game drives is er nog wat te doen in de kampen? Ook omdat het zo snel donker wordt? We willen volgend jaar oktober gaan maar twijfelen nog zo over de mooiste route.
We doen eerst 12 dagen kaapstad en de garden route en vliegen dan naar Jo’burg om vervolgens 12 dagen kruger en de panorama route te doen. Als ik op internet kijk bieden reisorganisaties in 24 dagen juist het rondje van kaapstad, durban, st Lucia, zwaziland paar dagen kruger en de panorama route aan. Wij willen graag wild zien en het noorden van kruger lijkt me ook erg mooi maar de reisorganisaties slaan dat allemaal over. Is st Lucia erg mooi, beter dan het noorden van kruger? We zijn zo in twijfel ik hoor graag hoe jij dit ziet en aanbeveelt bij andere?
St. Lucia is echt aan te raden. Wij vonden het daar geweldig.
maar Kruger zeker niet overslaan hoor. Wij gaan altijd de Phalanowra gate in, voor een dag. En altijd geweldig veel fezien. MAr j je moet altijd geluk hebben natuurlijk. Ze staan niet achter een boom op je wachten… Het is geen dierentuin … Met de Kerst gaan we weer een dagje.
Hi Kelly, graag gedaan. In rest camps is 's avonds niet al teveel te doen maar dat geeft niet. Je kunt óf op nacht drive gaan met de rangers van Kruger Park, of lekker eten en dan nog even bij je bungalowtje buiten genieten van de avondgeluiden. Rond 21.00 uur is het voor de meeste mensen dan tijd om te gaan slapen. 's Ochtends wil je toch meestal vroeg weer op pad. Daarvoor ben je ten slotte in het park en dat betekent goed gebruik maken van het mooie ochtendlicht en de kans om nacht-/roofdieren te zien die anders ergens verstopt liggen te slapen Je dagen verschuiven dus vaak ietwat in tijd. Vroeg op, vroeg naar bed. Uitgaan kun je beter bewaren voor de Kaap Groetjes en alvast veel plezier. Natascha Snelder | ZaZoe Xperience | www.zazoetravel.com
Updated - - -
Hi Kelly, graag gedaan. In rest camps is 's avonds niet al teveel te doen maar dat geeft niet. Je kunt óf op nacht drive gaan met de rangers van Kruger Park, of lekker eten en dan nog even bij je bungalowtje buiten genieten van de avondgeluiden. Rond 21.00 uur is het voor de meeste mensen dan tijd om te gaan slapen. 's Ochtends wil je toch meestal vroeg weer op pad. Daarvoor ben je ten slotte in het park en dat betekent goed gebruik maken van het mooie ochtendlicht en de kans om nacht-/roofdieren te zien die anders ergens verstopt liggen te slapen Je dagen verschuiven dus vaak ietwat in tijd. Vroeg op, vroeg naar bed. Uitgaan kun je beter bewaren voor de Kaap Groetjes en alvast veel plezier. Natascha Snelder | ZaZoe Xperience | www.zazoetravel.com
Ok weer bedankt voor de info :). Haha uitgaan hoeft ook niet maar hou er wel van om inderdaad savonds lekker gezellig wat te doen met een lekker wijntje erbij. Maar denk dat dat dus wel goed zit. Nog een laatste vraag is onze route leuker dan het rondje joburg, zwaziland, st lucia, durban? Ik lees in sommige verhalen dat het Kruger park na een aantal dagen verveeld omdat je alleen maar in je auto zit. Nogmaals het noorden lijkt mij super mooi, maar als st lucia echt de moeite waard is zoals annemieke zegt willen we misschien toch wel wat inkorten op kruger en dan alleen het zuiden/midden van kruger pakken zodat we st lucia mee kunnen nemen. Zelf lijkt het me niet heel prettig om overal maar een enkele dagen te slapen. Graag hier nog je reactie op, ben erg benieuwd!
Ik ga volgend jaar oktober ook met mijn vriend naar Zuid-Afrika dus nu ook al druk aan het plannen! Ik vroeg me af waarom je ervoor kiest om 12 dagen Kaapstad en 12 Johannesburg doet en niet in 24 dagen van Kaapstad naar Johannesburg. Nu verlies je denk ik dagen in de tijd dat je aankomt in kaapstad en dan weer naar terug moet. Bij Johannesburg helemaal omdat je dan de trip naar Kruger twee keer moet doen (heen en terug). Wij gaan zelf waarschijnlijk iets langer we denken aan 29 dagen maar het blijft wel ingewikkeld het is zo’n groot land waar volgens mij zoveel moois te zien is dat het lastig keuzes maken is!
Heel veel succes met de voorbereidingen en wie weet komen we elkaar nog tegen in het Krugerpark:)
Wat leuk zeg! Ik heb er nu al heel veel zin in het lijkt me echt een geweldig land! Ja wij kunnen gewoon niet kiezen. We vliegen op Kaapstad en rijden dan naar port elizabeth vanuit daar doen we of een vlucht naar Jo’burg of naar Durban. Als we naar Durban vliegen wil ik als extra naar St Lucia wetlands voor de boottocht en het snorkelen en Hwluhwlupark voor het wild. En vanuit daar door naar Kruger, maar dan kunnen we niet naar het Noorden van Kruger wat mij ook onwijs mooi lijkt. En toch lijkt het me niet fijn als je al je dagen helemaal volpropt.
Wanneer we vanuit port elizabeth naar Jo’burg vliegen willen we het hele kruger park zien. Lijkt me opzich ook wel erg relaxed om gewoon je tijd te kunnen nemen in het Kruger. En het Noorden lijkt mij gewoon mooi met de baobab bomen en dat het minder toeristisch is. Het is wel waar dat we dan inderdaad twee keer de weg van kruger naar Jo’brug doen.
We kunnen gewoon niet kiezen, vijf dagen extra zou het mooiste zijn maar dat zit er voor ons gewoon niet in. We moeten binnenkort gewoon de knoop doorhakken.
Ben benieuwd wat jullie route uiteindelijk wordt. Wij hebben nu nog geen exacte route, er komen ook steeds meer plekken bij waar ik graag naar toe zou willen gaan. We moeten oppassen dat de reis niet gehaast wordt zodat we wel kunnen genieten en relaxen. We zullen beginnen in Phalaborwa omdat ik daar waarschijnlijk al ander halve maand als vrijwilliger werk, daarna Krugerpark, Panorama route, St Lucia, Drakensberg, misschien Coffee Bay, Tuin route en dan Kaapstad en nog een heleboel parken ertussen :P.
Mocht je een definitieve route hebben post je hem dan online? Ben benieuwd.
Zo de route is bepaald. We hebben eindelijk de knoop doorgehakt en besloten dat we toch heel veel willen zien en daarom op veel plekken maar 1 nachtje slapen. Dit is m geworden:
Dag 1 Vertrek Amsterdam-kaapstad
Dag 2 Aankomst kaapstad
Dag 3 Kaapstad
Dag 4 Kaapstad
Dag 5 Kaapstad – Stellenbosch
Dag 6 Stellenbosch – Hermanus – Kelders/gansbaai
Dag 7 kelders/gansbaai - Swellendam
Dag 8 Swellendam – Oudshoorn – Beaufort west (Kaaro NP)
Dag 9 Karoo NP
Dag10 Karoo NP – Plettenbergsbay
Dag 11 Plettenbergsbay – port Elizabeth
Dag 12 Vroeg vliegen naar Durban - St lucia
Dag 13 St Lucia
Dag 14 St Lucia – Nelspruit (of andere plek gewoon zo ver mogelijk doorrijden)
Dag 15 Nelspruit – Hoedspruit
Dag 16 Hoedspruit
Dag 17 Hoedspruit - Shingwedzi rest camp
Dag 18 Shingwedzi
Dag 19 Shingwedzi – olifants
Dag 20 Olifantsrestcamp- satara restcamp
Dag 21 Satara – Lower Sabie
Dag 22 Lower sabie
Dag 23 Lower sabie – Hazyview (of andere plek zover mogelijk doorrijden vanuit lower sabie)
Dag 24 Hazyview- Jo’burg In de avond vliegen Jo’burb
Groetjes kelly
Updated - - -
Zo de route is bepaald. We hebben eindelijk de knoop doorgehakt en besloten dat we toch heel veel willen zien en daarom op veel plekken maar 1 nachtje slapen. Dit is m geworden:
Dag 1 Vertrek Amsterdam-kaapstad
Dag 2 Aankomst kaapstad
Dag 3 Kaapstad
Dag 4 Kaapstad
Dag 5 Kaapstad – Stellenbosch
Dag 6 Stellenbosch – Hermanus – Kelders/gansbaai
Dag 7 kelders/gansbaai - Swellendam
Dag 8 Swellendam – Oudshoorn – Beaufort west (Kaaro NP)
Dag 9 Karoo NP
Dag10 Karoo NP – Plettenbergsbay
Dag 11 Plettenbergsbay – port Elizabeth
Dag 12 Vroeg vliegen naar Durban - St lucia
Dag 13 St Lucia
Dag 14 St Lucia – Nelspruit (of andere plek gewoon zo ver mogelijk doorrijden)
Dag 15 Nelspruit – Hoedspruit
Dag 16 Hoedspruit
Dag 17 Hoedspruit - Shingwedzi rest camp
Dag 18 Shingwedzi
Dag 19 Shingwedzi – olifants
Dag 20 Olifantsrestcamp- satara restcamp
Dag 21 Satara – Lower Sabie
Dag 22 Lower sabie
Dag 23 Lower sabie – Hazyview (of andere plek zover mogelijk doorrijden vanuit lower sabie)
Dag 24 Hazyview- Jo’burg In de avond vliegen Jo’burb
Ik kan je geen advies geven over je route ben de onze nog met pijn en moeite aan het samen stellen maar ik denk dat je een goede keuze hebt gemaakt om een de route van Kaapstad naar Johannesburg met de auto te doen.
Heel veel plezier met de voorbereiding van de rest van jullie reis!