Bus San Christobal naar Villahermosa

Hallo allemaal,

In februari vertrek ik met een vriendin naar Mexico. We gaan rondreizen op (o.a.) Yúcatan. We hebben hiervoor bij een organisatie (Koning AAP) een reis op het oog: het gaat om een individuele reis, en hotels en busvervoer wordt voor ons geregeld.

Nu zitten we een beetje met één gedeelte in die reis.
Er zit namelijk een nachtbus ingepland tussen San Christobal de las Casas en Villahermosa. Ik heb meerdere malen, ook in de Lonely Planet, gelezen dat het niet verstandig is 's nachts te reizen, en zeker niet in de buurt van San Christobal. Ook omdat wij twee meisjes zijn, leek ons het niet zo verstandig. We konden dit omzetten naar een bus ‘overdag’, maar nu schijnt deze bus laat in de ochtend te vertrekken, en laat op de avond dus aan te komen, met als gevolg dat we straks in het donker op een busstation staan…

Heeft iemand van jullie ervaring met nachtbussen in Mexico?
Of met het reizen in deze streek?
Kan iemand ons een advies geven, mbt. veiligheid?

Waar ik ook erg benieuwd naar ben, is of mensen ervaring hebben met deze reisorganisatie (Koning AAP)

Heel erg bedankt alvast!

Hoi,

Ik heb afgelopen Nov een maand door Mexico gereisd samen met een vriendinnetje. Wij zijn met de bus vanaf Mexico City helemaal richting Cancun gegaan, met oa stops in Oaxaca, San Cristobal, Palenque, Merida etc etc. Dit hebben wij met alleen maar de nachtbus gegaan en dit is ons erg goed bevallen!! Ten eerste omdat het dus niet warm is, je verliest er geen tijd mee, en voor ons is het dus super goed bevallen! Zouden het zo weer doen. Succes ermee en veel plezier!

Hmmm…Zat rond diezelfde periode in Mexico heb alleen de tegengestelde richting genomen van Cancun naar Mexico-City,volgens mij hebben wij elkaar rakelings gemist.

Persoonlijk vind ik de nachtbus ideaal. Het is comfortabel en je zit geen kostbare vakantiedagen in de bus.

Maar indien je het niet wilt kun je bij Koning Aap ook gewoon aangeven dat je dat niet wilt. Je kunt de individuele reizen nog aanpassen.

Er gaat een bus overdag om 11:20. Je bent dan rond half 7 ´s avond in Villahermosa.

Tjah, die nachtbussen hebben voor- enn nadelen. Jammer van een nachtbus is dat je niets van het land ziet waar je door rijdt. Wij hebben er ook wel eens een genomen, maar alleen omdat het zo uit kwam. Mijn vriendin kan er niet in slapen, ook niet in de hele luxe van bv ADO, waar je de stoel behoorlijk plat van kunt leggen. Als je krap in je budget zit is het natuurlijk een manier om geld te besparen, maar krap in budget en tijd zitten tijden eens reis lijkt mij persoonlijk niet fijn.

De nachtbussen van en naar San Christobal hebben nou eenmaal een slechte reputatie, maar dat wil niet zeggen dat het maar altijd raak moet zijn. Op veel (grote)busstations staan ticketbureau’s voor taxi’s, soms met en soms zonder zonesysteem(kosten). Zorg ervoor dat jullie de taxi kiezen en niet de taxi jullie. Wij gaan meestal, als er geen zonesuysteem o.i.d. is, voor een taxichauffeur die niet zo op ons afvliegt, heb ik gewoon een beter gevoel bij :slywink: Verder, gewoon je gezond verstand gebruiken, want da’s je beste indicator.

Mexico is een fantastisch land, dus geniet ervan.

Dankjullie wel!

We hebben het inderdaad veranderd, we hebben de bus die Rianne1982 aangeeft!

Hebben we echt een taxi nodig om van het busstation de stad in te komen?

Hoi Ninka,

soms heb je een taxi nodig en soms ook niet…

In Chihuahua ligt het busstation bijna buiten de stad, in Oaxaca ligt het busstation bijna in het centrum. Realiseer je hoe groot een plaats is en waar je heen moet met je bagage. Waarom zou je een taxi niet willen nemen?

In oaxaca heb je twee busstations.De 2 de klasse is maar enkele minuten wandelen van de Zocalo,maar het is zo verborgen dat je speurderskwaliteiten nodig hebt om deze te lokaliseren.Zeker geen comfortabele bussen,maar je lacht je wel kapot met de fratsen die de buschauffeur uithaalt.De eerste klasse ligt op een eindje wandelen.