Ik ben van plan om van de zomer na een spaans cursus in Playa del Carmen wat verder Yucatan/Chiapas in te gaan, en heb ik de route Playa del Carmen - Tulum - Chetumal - San Cristobal dlc - Palenque - Campeche - Uxmal - Celestun - Merida - Chichen Itza - Valladolid - Cancun uitgestippeld met behulp van m’n lonely planet en ervaringen die ik op internet lees, alleen kan ik nergens informatie vinden over het transport tussen Chetumal en San Cristobal dlc, terwijl deze route er toch echt moet zijn… Is het een goed idee om een nachtbus voor deze afstand te nemen? Of is dit onveilig? Hoe duur zou een enkele reis zijn?
wij hebben vorige week Palenque -> Escarcega -> Chetumal gedaan in twee etappes. Rechtstreekse verbindingen zijn er soms niet en daarom kun je beter soms de rit opdelen in twee of meer tickets Palenque -> Escarcega, anderhalf uur pauze, en Escarcega -> Chetumal was er wel los overdag, maar niet als 1 rit… Dat hebben we al vaker gehad in diverse delen van Mexico, dus daar even naar vragen en dan lukt het vaak toch. Kijk anders ook even op www.ticketbus.com.mx
Hoe veilig is het om rond te reizen met de bus in Mexico?
Ik woon op dit moment op Cozumel en ben van plan om richting Guatemala te reizen met de bus.
Ik twijfel om dit of met een reisorganisatie te doen, of op eigen houtje.
het is gewoon veilig om met het openbaar vervoer te reizen. Afgeraden worden de nachtritten tussen Palenque en San Cristobal dlC, maar ook dat is echt incidenteel.
Ik vind het i.i.g. een erg prettige manier van reizen. Verder wordt op de meeste ritten je bagage voorzien van een label, zeg maar inchecken ervan, wat ook een prettig gevoel geeft
Thanks voor de tip, ben inmiddels begonnen met het plannen van de trip
De geplande route vanuit Playa del Carmen - Merida - (Campeche) - Palenque - San Cristobal - Lake Atitlan - Guatemala City
Ik heb ook even gekeken op de website ticketbus.com.mx maar ik kan maar geen ticket vinden voor de trip richting Palenque… Niet vanuit Merida en niet vanuit Campeche…
Betekent dat dat de bussen vol zijn? Of dat er geen directe route bestaat?
Hebben jullie verder nog tips voor hostels onderweg etc.?
Heb net even gekeken op ticketbus, maar volgende week maandag gaan er bijvoorbeeld al zeker 4. Let op de tabbladen “dawn, morning etcetera” :dag:
Ik heb wel een paar leuke verblijfplaatsen, waar wij afgelopen maand hebben overnacht:
Merida http://hoteldelperegrino.com/
ligt op 5 tot 10 minuten loopafstand van het stadsplein en is prachtig gerestaureerd. Heeft heel vriendelijk personeel. Stad is leuk en goed te voet te doen.
Campeche http://www.hotelamericacampeche.com/
Ligt centraal, is goedkoop, maar niet spectaculair. Stad zelf is echt een aanrader, want het oude centrum is prachtig gerestaureerd. Best een aantal barretjes en kleine eettentjes. Deze stad zeker niet overslaan!!
Palenque http://www.mayabell.com.mx/
Is een soort camping, maar met cabañas. Heeft een zeer goede keuken en ligt op loopafstand, 1,5 km van de ingang van het park. Lijkt soms een beetje op een hippie-commune.