Bus of trein?

Hallo mensen,

Ik ga samen met mijn vriendin twee maanden de Oostkust aan doen
(februari en maart 2010)

Heeft er iemand ervaring met het reizen per bus of trein?

Wat zijn de voordelen/nadelen?
Wat adviseren jullie ons te doen? Bus of trein? Of allebei?
Wat zijn goede organisaties om de tickets te boeken?
Hoe gaat het in zijn werk? Moet je een voucher oid activeren?

Alvast erg bedankt voor de reactie!!!

Arnold en Mirjam

Ik heb het met de greyhound gedaan en de meeste dingen via Peter Pan geboekt. Ga gewoon naar Austalië en ga daar naar een reisbureau, die helpen je wel verder, dat is niet per sé iets waar je je thuis al druk om moet maken. Het is wel handig als je al het een en ander gelezen hebt en weet waar je heen wilt.
De bussen zijn redelijk comfortabel (tenzij helemaal vol), er zit een tv in, vaak een watercooler en een toilet en ze stoppen zo eens in de 1 à 2 uur voor toilet, snacks en een sigaret. Prima.

De trein heeft een vriendin van mij gedaan, van Sydney naar Melbourne. Schijnt ook erg mooi te zijn en persoonlijk vind ik de trein nog weer comfortabeler en schoner dan onze eigen NS.

Veel plezier!

Met welke trein heeft zij het traject Sydney-Melbourne afgelegd?
We zijn van plan om met de Tilt trein van Cairns naar Brisbane te gaan, met de bus van Brisbane naar Sydney en van Sydney naar Melbourne met de trein.

Persoonlijk zou ik het anders doen: Cairns-Brisbane met de bus, de rest kun je eventueel treinen. Ik ben bang dat je veel kleine plaatsjes mist als je het eerste stuk gaat treinen (als ik de stops zo zie) en juist daar bovenin is het meest te zien en te doen. Als je start in Cairns, zorg dan dat je ook een week daar hebt. Gus the Bus is een belevenis an sich, de krokodillenboerderij, en een paar dagen helemaal naar het noordelijke tipje (regenwoud!) schijnt ook een aanrader te zijn.
Je hebt 2 maand, maak geen te strakke planning. Ik ben toen geland in Cairns, heb daar mijn dingetjes gedaan en toen mijn stuk naar Brisbane geboekt. De rest komt vanzelf, plan het niet gelijk helemaal vol: als je in het land zelf bent, merk je dat je je plannen toch weer wilt veranderen.

Volgens mij is mijn vriendin gewoon met Countrylink gegaan: tussen Sydney en Melbourne is niet heel erg veel te doen voor toeristen. Self-drive langs de kust schijnt wel gaaf te zijn, maar dat ligt eraan of je gaat voor de echte activiteiten of voor de ervaring van het reizen (natuur, kleine plaatsjes, lokaal festivalletje, etc.)