Binnenkort (over een week!) vertrek ik naar Australie, en nu loop ik tegen een probleem op. Ik kom aan in Perth en vertrek zeven weken later van Melbourne.
Om zoveel mogelijk te zien (zuidkust, binnenland, oostkust)van het land zou ik graag met de trein reizen. Vreemd genoeg heb ik hier niets over kunnen vinden, en ik dacht zelf aan een rail explorer pass, maar misschien dat iemand hier (inmiddels) ervaring mee heeft?
Wij hebben zelf nooit met de trein rondgetrokken, heb dus ook niet echt heel veel ervaring daarmee. Je hebt behoudens de omgeving van de grotere steden ook niet zo erg veel spoorwegen zoals bv in Europa.
Ik heb wel dit gevonden voor je via Google “Train australia”.: http://www.railaustralia.com.au, A guide to train travel in Australia | Train routes, times, fares & information.
en nog 54 miljoen links.
Waarschijnlijk had je die zelf ook al gevonden.
Je hebt ook buspassen (bv greyhound) en vliegpassen. Beiden werken ook heel goed. Wij hebben de eerste keer rondgetrokken met een buspass. Ging heel goed. Misschien dat je moet kiezen voor een combinatie van bus en trein passen.
Bedankt Wim, een combinatie zou inderdaad een goede oplossing kunnen zijn!
Vreemd eigenlijk dat er zo weinig verhalen/ervaringen over reizen per trein zijn te vinden. Gebruikt iedereen soms de auto? Ik heb de kosten voor mijn reis met de trein en de bus vandaag eens naast elkaar gelegd en denk (misschien zie ik iets over het hoofd?) dat mijn reis per bus uiteindelijk duurder zou zijn dan per trein.
Ongelimiteerd rondrijden met de trein gedurende 6 maanden kost $800,- (Austrail Pass) terwijl je voor deze prijs volgens de site van Greyhound op een buspas met daarop een tegoed van ongeveer 5.000 kilometer (grappig dat in Australie met kilometers wordt gemeten). Wel moet er per treinrit gereserveerd worden en zijn hier kosten en een brandstoftoeslag aan verbonden, deze heb ik nog niet boven water gekregen.
Nou ja, mocht ik nog iets vinden laat ik het zeker weten; misschien dat iemand anders er nog iets aan heeft.
Ik denk dat de trein niet zo populair is omdat het toch duurder schijnt te zijn dan vliegen of met de auto. Ik kan je wel vertellen dat de rit van Perth naar Melbourne niet zo bijzonder is. Je rijd een groot deel door de woestijn. Dat is ook de rede dat wij het toen maar zijn gaan vliegen.
het grote nadeel van de trein is dat ie maar op bepaalde plaatsen stopt en dat de stops op aardige afstand van de toeristische plaatsen zijn.
Je Railpass is dan ook nog NIET geldig in de cities (waar wel een goed trein-netwerk is).
de kosten die je zult maken naast je railpass zullen dan ook aardig oplopen!
Greyhound, of iedere andere bus maatschappij, zet je af in het centrum van je bestemming, stopt op veeeeeel meer plaatsen en heeft een meer frequente service.
Ik heb voor Australië ook e.e.a. uitgezocht m.b.t. reizen per trein en kwam tot de conclusie dat de bus (Greyhound)
voor mij toch 't makkelijkste was om op mijn bestemmingen te komen.
Zoals hierboven al eerder genoemd, is 't erg handig dat je in 't centrum van je bestemming kunt uitstappen en de bus
meer stops en vertrektijden heeft.
Ik heb dus uiteindelijk niet per trein gereisd.