Wie heeft ervaring met de (luxe) busreis van Denpasar (Bali) naar Yokyakarta (Java)?? Ik heb begrepen dat het een busreis is van ca. 16 uur, incl. overtocht met een veerboot. Is het de moeite waard?? Ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen.
Groet, Jos
Ik heb het traject niet in een keer afgelegd, maar met verschillende stops ertussen. 16 uur met de bus in Indonesie moet je niet willen. Niet als je voor minder dan 30-40 euro kan vliegen.
Dag Jenny,
Bedankt voor je reactie. Wij zijn deze zomer 5 weken in Indonesië en hebben dus geen haast. Vandaar het idee om met de bus van Denpasar naar Yokyakarta te reizen i.p.v. met het vliegtuig. Dan zie je tenminste nog wat van het eiland. Maar 16 uur in de bus is misschien wel wat veel. Misschien is het slimmer om de reis in twee etappes te doen en bijvoorbeeld enkele dagen in Cekik of Gillimanuk te blijven. Of heeft er iemand een beter idee??
Groet, Jos
Als je weken de tijd hebt, dan zou ik het oosten van Java verkennen. Ga naar de Kawah Ijen vulkaan. Bezoeken de Bromo. Ga eventueel naar Malang.
Als je alleen maar in de bus zit, dan zie je niet veel. Het kleine stukje weg vlak voor Surabaya is nog wel redelijk mooi te noemen omdat je langs de kust gaat, maar met name de ‘snelweg’ (die niet snel is) in het midden van Java is best saai. En dat is meer dan de helft van de trip.
Zie bijvoorbeeld mijn reisverslag, of gebruik de zoekfunctie van dit forum eens:
Goeiemorgen Jenny,
En wat vind je dan van een treinreis van Banyuwangi naar Yogyakarta i.p.v. met de bus? Is dat wel de moeite waard??
Ik ga dit weekend ook even rustig je websites bekijken. Misschien kom ik nog een paar goeie tips tegen.
Groet, Jos
ik heb de treinreis nooit gemaakt.
Hoi Diender,
Openbaar vervoer is leuk en goedkoop, maar is niet flexibel. De meest vrije manier om rond te reizen is of op de motor, met een huurauto of een auto met chauffeur.
Tussen Yogjakarta en Bangyuwangi zijn zoveel bezienswaardigheden, dat het echt zonde is om in 1 x keer 16 uur er door heen te knallen als jullie toch ruim de tijd hebben.
Wat wij interessante plekjes vinden:
Yogjakarta > Semarang oversteek naar de Karimun eilanden - Trowulan - Surabaya - Madura - Malang - Tretes en Batu - Bromo - Pasir Putih - KaliBaru - Sukamade - Kawah Ijen - Banyuwangi > Gilimanuk in Bali.
voor meer info, ff google (incl. foto’s) of wikepedia op bovenstaande plaatsen.
Warme groet,
Marcello :chin: