Budgetkwestie: auto huren op Zuid of Noordereiland?

Dag allen,

ik overweeg naar NZ (maar Patagonie is ook nog een optie :)) te gaan.
Ik lees overal dat een auto het reizen echt veel leuker maakt.
Ik denk aan een spacewagon: waar je ook in kan slapen.
Is dit goed te doen als dame alleen op campings? Of kom je (eind okt/half jan) vaak genoeg campings tegen waar je dan alleen staat? Enne er komen nog wat kleine rampscenario’s van autopech in de middle of nowhere in me op…?

Het budget laat het alleen niet toe om de volledige periode een auto te huren.
Wat is jullie advies: welke regio van NZ kan je het beste een auto huren? Mijn voorkeuren gaan uit naar hiken en natuur, ik kan mij voorstellen dat het lastig is om bij trails te komen zonder auto? Misschien is het handig om te weten dat ik ook niet het type ben om meer dan 2/3 uur per dag in de auto te zitten. Tips?

Veel dank voor het meedenken.
Greetz Marleen

Voor hiken en natuur Zuider-eiland. En overal zijn er wel routes van 30 min tot 8 uur in NZ. Hoelang ga je? Dame alleen op een camping en campings alleen. Nee dat mag geen probleem zijn. Autopech. Mobiel en de AA bellen en met huur auto geen probleem. Het is lastiger zonder auto, maar liften, bussen gaan vaak naar de begin punten. Kijk op de DOC-site.

Patagonie ook leuk. 28 september zit deze jongen in Patagonie.

Hi Wollie thanks voor je quick reply.
Goed om te horen. Klinkt alsof ik Noord met de bus ga doen en Zuid met een eigen karretje.
Heb je nog must see trails met bijzondere lodges om in te slapen zonder te moeten kamperen?
Gaaf Patagonie!! het is het laatste stukje van ZAmerika dat ik nog te zien heb, dus twijfel nog ;)!
Jij heel veel plezier, take care.

ps. van eind oktober tot half januari wil ik gaan.

`2,5 maand Je hebt de tijd. Stewart Island, Routeburn track, Rob roy glacier, Tasman NP, Mt Cook mooie wandelroutes. Tangarino Crossing ( ga vroeg veel mensen). Farewell spit niet overslaan. Op de DOC- sites staan de tracks en de lodges die geboekt kunnen worden. Heb geen echte speciale hut gezien.

Ik heb ook voor het Zuidereiland een auto gehuurd. 2-3 uur rijden per dag is niet raar, zeker omdat de wegen anders zijn dan hier. Maar daar kom je vanzelf wel achter. :wink:

Lees je even goed in op de verkeersregels: ze rijden niet alleen aan de andere kant, maar sommige voorrangsregels zijn ook anders.

1 like

Dag Cyriellie en/of anderen,
heeft iemand enig idee hoeveel (NZ dollars) benzine je kwijt bent per dag met 3 uur rijden?
Kan moeilijk inschatten hoeveel klimmen etc. het is met een 2liter autootje.
Ik wil 5 weken op het zuidereiland doorbrengen met de auto; kan iemand grofweg een idee geven van welk bedrag aan brandstof ik rekening mee moet houden? Many thanks!

Dat lijkt me een kwestie van uitrekenen: stel je auto rijdt 1:10 (slechte wegen, veel bochten en schakelen, veel stijgen en dalen) en je rijdt 150km/dag, dan ben je zo’n 32 dollar per dag kwijt. Een liter benzine kost momenteel 2,17 dollar. 32 dollar komt neer op 19 euro.

Het ligt er natuurlijk helemaal aan waar je heen gaat en welke wegen je kiest, hoeveel kilometers je per dag maakt. Er zijn allerlei websites waar je dit kunt uitrekenen, zoals deze van de AA.