(origineel bericht op be-more.nl)
Bruiloft en Lake Nabugabo
Hoi!
Alweer een kleine week voorbij! De tijd gaat zo snel hier, we zijn alweer aan onze derde week begonnen en ik wil nog zoveel doen! Maargoed, maar niet aan denken. Afgelopen week is er weer veel gebeurd. Zo zijn we afgelopen donderdag teruggegaan naar de MVRC om een lesje aardrijkskunde te geven. Heel erg leuk. Daarna konden we onze bestelde spulletjes ophalen; ik had een paar leren slippers besteld en Winnie een portemonnee. Beiden zijn echt super mooi geworden. Customized, en dat voor zes euro.
Vrijdag gingen Winnie, Marjolein en Everdien naar Murchison Falls. Omdat ik dit al gedaan heb had ik besloten niet nog een keer mee te gaan. Klinkt saai, een weekend alleen thuis, maar heb me daar geen moment verveeld. Ten eerste misschien omdat ik eigenlijk bijna niet thuis ben geweest, en ten tweede omdat ik echt heel veel heb gedaan. Vrijdagmiddag was ik uitgenodigd voor een introduction ceremony voor een bruiloft. Hier wordt de man voorgesteld aan de familie van de vrouw. Leek mij heel interessant om hier eens bij te zijn. Echter, niemand had mij verteld dat ik ook deel zou uitmaken van de ceremonie. Het was dus de bedoeling dat ik voor zo’n tweehonderd man zou gaan dansen om mij ‘te introduceren’ aan de families. Aangezien er zo’n tweehonderd man was en ik de enige mzungu daar was, zag het er zwart van de mensen (hihi leuk woordgrapje :P). Moest daar al shakend een rondje lopen en uiteindelijk in het midden knielen (wel samen met Brenda, Deborah en Teddy gelukkig). Maar was super leuk. Iedereen moest heel hard lachen om die mzungu die daar voor hun ging dansen, maar ik kreeg zelfs nog complimentjes, wie had dat gedacht, ik voelde me zelf meer een soort Josti.
Beetje jammer was dat ik wel zes uur in een soort schuurtje op een houten bankje moest wachten tot ik aan de beurt was. Dat kwam doordat de bruidegom maar niet kwam opdagen. Maarja, this is Africa.
Zaterdag ben ik met Augustine gaan toeren naar Lake Nabugabo op de bodaboda. Hij heeft me vanalles laten zien. We begonnen bij het begin van het meer, toen naar het vissersdorp aan het Victoriameer en naar de aanlegplaats van de ferry van het Victoriameer. Wel mooi, maar zeer armoedig. Mensen woonden in hutjes gemaakt van golfplaten. Ik denk dat als je de vis daarbinnen neerlegt deze langzaam maar zeker gaarkookt.
Hierna zijn we teruggegaan naar lake Nabugabo, naar het Holiday centre waar we konden genieten van een heerlijke tilapia. Zelfs de kop zat bij in de pan, maar ik denk dat ik zelden zulke lekkere vis heb gehad. Na het eten door naar Sand beach. Voor een plaats die Sand Beach heet had het maar bitter weinig zandstrand, eigenlijk geen, maar dat maakt niet uit. Marijke en Marijke van FOHO waren daar ook en dat was heel gezellig.
's Avonds bij Backpackers waren Petra van Worldmapping en Dieke en Lindy en Gert Jan, die van een andere organisatie kwamen. Daar gezellig nog wat gedronken en veel gelachen.
Zondag zou ik met Joseph naar de Ostrich Farm gaan, maar omdat het zo druk zou worden 's avonds bij de Backpackers had hij eigenlijk geen tijd. Daarom zijn we naar Lake Nabugabo gegaan. Weer naar Sand Beach zonder zand. Jos, een Belg die Joseph helpt met zijn nieuwe huis, Dieke, Lindy en een vriendin van Joseph gingen ook mee. Heel knus in de auto.
We hadden zelf allemaal eten meegenomen en gekookt. Heel relaxed dagje dus.
Gisteren mochten we weer hard aan het werk in de community. Er moest bij een huis een garbage pit worden gegraven en een rack voor afwas worden gebouwd. Winnie en ik hebben met z’n tweeen een geweldig gat gegraven, waren we heel trots op. Daarna stokken gehakt voor het rack. Lekker met een grote machete op een dikke tak hakken. Vind ik leuk. Er waren alleen geen spijkers en touw, dus konden we het rack niet afmaken. Morgen of donderdag maar verder. Omdat gister iemand van de community werd begraven en er dus niemand thuis was, konden we verder niks doen.
Vandaag zijn we een dag vrij, daar kwamen we gisteren al achter, want vandaag is een nationale feestdag. We vieren dat Museveni de aparte Kingdommen van Uganda weer heeft ingesteld. Dus vandaag lekker niksen, beetje rustig aan doen en straks komen de Belgen van CEPO bij ons eten.
Tot snel,
Liefs!