Ik vertrek 1 sept naar Indonesie, waar ik ongeveer 10 dagen door sumatra zal reizen. Ik wil daarna graag doorreizen naar Oost-Java. (ik moet nog uitzoeken of het mogelijk is om vanuit Medan naar Surabaya te vliegen, dat is het snelst denk ik).
Ik heb ongeveer 4 of 5 dagen de tijd voor Oost-Java, is dit te doen of haal ik te veel op mn hals? Hieronder heb ik een voorlopig tijdsschema gemaakt, ik hoop dat jullie er naar willen kijken.
Dag 1 (11 sept)
Surabaya - Cemoro Lawang (trein, bus?):
Ik wil graag naar de Bromo vulkaan om daar van de zonsopkomst en de mooie omgeving te genieten.
Dag 2 (12 sept)
Cemoro Lawang- Kalibaru (met trein vanaf Probollingo?)
Overnachten bij Margo Utomo Resort (ervaringen mee??)
Dag 3/4 (13 sept-14 sept)
Ik heb begrepen dat Margo Utomo resort een 2daagse tocht naar het Meru Beteri NP aanbiedt.
14 sept terug komst Kalibaru.
Op 15 sept moet ik op Bali-Denpasar zijn aangezien daar mn vriend die dag aankomt. red ik het om in 1 dag vanaf Kalibara naar Denpasar te reizen? Wat te doen? Reizen naar Surabaya en daar vliegtuig naar Denpasar pakken? Of de overtocht met de ferry naar Bali en dan over land reizen? ( het laatste lijkt me niet haalbaar)
Ik hoop heel erg op reacties van mensen die ervaring hebben met bovenstaande activiteiten en mij willen vertellen hoe het was en naar mensen die mij kunnen vertellen of deze reis-activiteit schema haalbaar is.
een ferry zou ik in ieder geval niet nemen, aangezien ik al verschillende mensen heb gehoord over vervelende ervaringen; dit moet je alleen aan de locals overlaten, die hebben ook geen andere keus. Vliegen is heel betaalbaar, dus ik denk dat je ook vanaf Surabaya kan vliegen naar Denpasar.
Ga je wel naar het Tobameer en de Orang oetans op Sumatra; dit moet een hele belevenis zijn. Volgens mij is het wel mogelijk om direct vanuit Medan naar Surabaya te vliegen; volgens mij met Asia Air (kijk even op hun site).
Voor de dagen in Oost Java zou ik proberen een chauffeur te regelen via een travelagency; je kunt ze huren per uur, per dag enz. Het is heel goed te doen, ze letten op je spullen, zodat je niet constant hoeft te sjouwen en brengen je overal naartoe, waar jij maar wilt.
Allereerst heeft Maartje het over een VOORLOPIG tijdsschema (zet je jampotglaasjes even op), dus is het nog niet zeker waar ze naartoe gaat, ten tweede heb ik haar gewaarschuwd ** om juist niet met de ferry te gaan, want heel veel mensen worden vaak ziek op deze ‘boot’ waar i.p.v. van bijv. 100 personen wel 200 personen op worden gezet om ‘flink te verdienen’. Verder heb jij het over een half uurtje, nou laat ik je even wakker schudden, het kan net zo goed 4 uur duren (of langer), dus wil jij Maartje dan ook goed informeren, als je het zo goed weet en niet gelijk weer commentaar leveren ? Dank je wel :kus: Indesco
PS. even ABN; je zegt niet ‘laat je eigen’ maar ‘laat jezelf’; even voor de goede orde hahahahaha :dag:
ik ben nog niet in Kalibaru geweest, maar volgens de site van Margo Utomo resort doe je er 6 uur over om naar Denpasar te komen en 5 uur naar Surabaya. Ga je met het vliegtuig, dan moet je eerst nog een ticket regelen en een uurtje aanwezig zijn voordat het vliegtuig vertrekt.
Met de bus/boot heb je bijna geen wachttijd in de haven, het is een constant komen en gaan van ferry’s.
Ik heb een keer of 10 de overtocht gemaakt, waarvan 10 keer de vaartijd een goed halfuur was. Wat dat betreft denk ik dat je per vliegtuig meer kans op vertraging hebt…
Hoi,
Dankje wel voor de reacties. Ik ga er nog eens over nadenken, maar mogelijk toch met de ferry. Nu is het 21 sept suikerfeest denken jullie dat ik daardoor veel ‘last’ zal hebben van mensen die ook reizen en gebruik maken vd ferry/vliegtuig? Zoals jullie al hebben kunnen lezen zal ik 14 of 15 sept naar Bali reizen. Ben benieuwd.
Jammer dat ik nog reacties heb gekregen van mensen die in het Meru Beteri Np zijn geweest, maar wie weet??
Ik lift even mee op je topic. Wil ook graag rond 17 sept van Yogya/Bromo/Surabaya naar Bali. Weet ook nog niet of ik met de ferry ga of met vliegtuig. Schijnt dat vervoer erg lastig wordt zo vlak voor het suikerfeest.
Als je gevoelig bent voor varen, dan zou ik toch het vliegtuig nemen, want op een ferry kan het behoorlijk ‘spoken’ en tevens overvol zitten, zodat je je ook niet echt comfortabel voelt. Is natuurlijk wel jammer, want het is enig om juist met de locals op stap te kunnen. Indesco
Verleden jaar heb ik een paar weken doorgebracht in het Meru Betiri NP en het Alas Purwo NP. Ook heb ik diverse malen de ferry tussen Java en Bali gepakt.
Wat een mooie foto
Kun jij me wat meer vertellen over het Np, hoe was het? Weet jij of er regelmatig schilpadden aan land komen om eieren te leggen in de maand september? Als je nog tips hebt, hoor ik ze graag!
Je bent aan een tijdschema verbonden heb ik begrepen maar als ik een tip zou geven zou ik veel langer in het Meru Betiri NP verblijven, want 2 dagen is veel te kort. De weg ernaar toe is lang en zwaar, s’avonds rond een uur of 10 ga je naar het strand waar de kans bestaat (maar niet door de rangers wordt gegarandeerd) dat je schildpadden ziet, je bent dan rond een uur of 3 ’s morgens weer terug in je losmen. De volgende dag moet je weer vroeg vertrekken om op tijd in Kalibaru te zijn. Om die reden zou ik ervoor kiezen helemaal niet terug te rijden naar Kalibaru maar je gelijk laten afzetten in Banyuwangi. De volgende dag pak je rond een uur of 9 de ferry naar Bali eenmaal op Bali is het ongeveer 3 uur rijden naar Denpasar.
Maryono is er niet meer, dus wil ik namens hem schrijven.
Ergens heb ik geschreven dat ik de tocht van Solo naar Den Pasar Bali (v.v.) per auto heb gemaakt.
De bootreis van Banyuwangi naar Gilimanuk duurde een uurtje. Zeeziek werd ik niet van. Valt allemaal reuze mee
Heb je het zelf al uitgeprobeerd Indesco?
Vervolgens, duurde de autotocht naar Den Pasar 3 uur, zoals Butoijo schreef.
Van Padangbai naar Lembar met de boot duurt wel 4 uur
Bedankt voor het compliment, een paar jaar geleden was ik in de gelukkige omstandigheid dat ik nogal wat tijd over had waardoor ik veel heb kunnen reizen tussen de eilanden Java-Bali-Lombok-Sumbawa-Flores-Sulawesi en Sumba.
Wie is die Maryono waar jij over schrijft eigelijk want ik zie namelijk alleen maar kruisjes bij zijn postings? Het antwoord wat hij hier heeft geschreven is wel direct to the point en klopt als een bus.
Origineel gepost door [FONT=Verdana]Maryono[/FONT] Als je ergens geen verstand van hebt is het beter niet te reageren, *** je gaat niet vanaf het Meru Betiri NP terug naar Surabaya veels te ver, je laat je eigen dan gelijk afzetten in Ketapang, waar je direct de ferry kunt pakken naar Gilimanuk Bali hierna reis je dan verder naar Denpasar waar je dan vroeg op de avond aankomt. De ferry tussen Java en Bali valt wel mee, een klein half uurtje en je bent er.**
Omdat ik volgens Indesco weinig te melden en/of toe te voegen heb op dit forum, (zie hier reactie 10) wil ik eens proberen een klein reisverhaaltje te schrijven, want de onzin die Indesco hierboven schrijft is nergens maar dan ook nergens op gebaseerd.
De ferry van Ketapang naar Gilimanuk.
Het is nog donker als ik ’s morgens vroeg met de nachtbus vanuit Yogya in Ketapang aankom. Moe want echt geslapen heb ik niet stap ik zo vanuit de bus het strand op. De ferry die ik moet hebben heeft zich al op het strand gevaren en trucks, bussen, auto’s, motoren en voetgangers zijn zich in chaos aan het ontschepen. Ik neem dus aan dat we nog wel even tijd hebben en loop naar een warung en bestel een koffie en mie telur rebus. Met een sigaret in mijn mond en genietend van mijn bakje koffie voel ik de moeheid verdwijnen en word ik langzaam maar zeker weer mens. Na mijn “ontbijtje” begint het langzamerhand te schemeren en zie ik in de verte Bali liggen. Ik loop naar het strand en zie ik dat de zich de eerste trucks langzaam de ferry inrijden, ik kan ervoor kiezen om in de bus de overtocht te maken, maar ik besluit om lekker uit te waaien op het dek en loop op mijn gemakje de ferry op om een zitplekje te bemachtigen. Na een klein uurtje is het zover en klinkt het geluid van de zware dieselmotoren die op toeren beginnen te komen zodat we kunnen vertrekken. De volgende ferry ligt al klaar om het strand op te varen want deze overtocht is een komen en gaan van ferry’s 24 per dag, 7 dagen per week, dat is ook niet zo vreemd want het is de enige manier en snelste manier om goederen van of naar Java te krijgen. Omdat dit niet de eerste keer is dat ik deze overtocht neem heb ik ervoor gezorgd dat ik een goed uitzicht heb op Java, omdat ik me blijf verbazen hoe de opkomende zon zulke mooie schaduwen kan werpen op de bergen van Java, zeker iets wat je gezien moet hebben. Deze betovering wordt echter snel verbroken als de verkoper van dangdut VeeCeeDees zijn waar begint aan te prijzen door keihard zijn stereo installatie aan te zetten. Gelukkig duurt deze ellende niet lang en zie ik Bali snel dichterbij komen. Net als vorige keren duurt deze overtocht niet langer dan 30 minuten en sta ik als snel op Balinese grond te wachten op mijn bus, die mij snel naar Padangbai zal brengen, om de volgende ferry te nemen namelijk die naar Lombok.
Dit is dan de JM Ferry van Ketapang-naar Gilimanuk, waarvan je moet kotsen, waar het behoorlijk kan ‘spoken’ en tevens overvol zitten, zodat je je ook niet echt comfortabel voelt.
(opmerking van ene Indesco die nooit op een Indonesische ferry heeft gevaren)
De reis uurde wat mij betrof een uurtje. Op de achtergrond het eiland Bali, dat je al van de kust van Java ziet