Brommer kopen/rijden Zuid Amerika

Beste Forum genoten,

Eerder heb ik mij hier al voorgestel. http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=142855
En ik ben benieuwt naar jullie tip’s, ervaring en mening betreft het volgende:

Samen met mijn vriendin ga ik voor vier maand naar Zuid Amerika,
Van eind oktober tot eind februari. We starten in Ecuador dan Bolivia, Peru en vertrekken naar huis van uit chili.

Het plan is om in deze periode ergens twee brommers te kopen en hier een deel van de reis mee te maken. (± 2 maand)
Waarom een brommer kun je denken: ik bezit enkel een brommer rijbewijs en zie er naar uit langzaam maar zelfstandig veel te beleven onderweg.

Mijn vragen:

1. Zijn hier mensen met ervaring op dit gebied ? Goed/slecht.

2. Welke van de te bezoeken landen is hiervoor het meest geschikt ?
    Met o.a het oog op aanschaf brommer, begaanbaarheid en veiligheid wegen.

3. Wat zijn belangrijke zaken die je moet weten voor het gebruik van een brommer in Zuid Amerika: Rijbewijs, helmplicht, verkeer regels, verzekering ‘lokaal’, Papieren voor eventuele legale grens oversteek.

Graag hoor ik jullie tips, adviezen en/of eigen ervaringen
(ook als ze geen antwoord geven op de boven genoemde vragen).

Vriendelijke groet,
Koos

http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=113327

Bedankt Cecilia,

Ik had dat mooie verslag ook gelezen, inspirerend.
Toch zijn een brommer en een motor niet helemaal te vergelijken.

Nee, het was ook eigenlijk bedoeld om te laten zien hoeveel moeilijkheden en gevaren hij al tegenkwam, kan je nagaan hoe lastig en gevaarlijk het is om op een brommer te proberen over die koude hoge pieken te rijden waar je handen er bijna af vriezen… :slight_smile:

Nee inderdaad, Brommers en koude hoge bergen zijn allicht niet de beste combinatie.
Zo doende ook de vraag welke landen met een brommer mogelijk begaanbaar zijn. Die routes hebben die meer de laaglanden volgen.

Ik zag op uw website dat u ook enkele keren in Zuid Amerika (Peru, Chili en Bolivia) bent geweest.
Zijn brommers volgens u een gebruikelijk vervoersmiddel daar ? Ook met het oog op aanschaf en reserve onderdelen.

Alle landen die je noemt hebben Andesgebergte, waar veel highlights liggen.

Ik heb geen idee of een brommer en geschikt vervoermiddel is. De meeste mensen die eigen vervoer hebben, hebben een auto, pick-up truck, 4WD of iets anders. In de steden zag ik wel brommers en motoren (vaak met 4 of 5 mensen erop) maar daarbuiten niet echt volgens mij.

Als je langzamer gaat dan het overige verkeer, is er misschien kans dat je de weg af gedrukt wordt, geen idee. Ik weet ook niet of je wel vaak genoeg kunt tanken onderweg (heb geen idee hoe groot de tank van een brommer is en hoeveel km je daarmee kunt afleggen).

In al die landen, waar het met de bus ook al gauw bijvoorbeeld 7 of 12 uur rijden is voordat je weer op de volgende interessante plek bent (en in de bus kun je gewoon lekker zitten en een tukkie doen), lijkt het mij erg lastig om met een brommer te reizen… met een brommer zal zo’n stuk nog wel 2x of 3x zo lang duren en is het dodelijk vermoeiend, als je al in één keer de juiste weg vindt…? Of je moet echt 2 maanden per land de tijd hebben?

Maar misschien kan het best. Er zijn wel mensen die per fiets daar reizen. Dus google gewoon eens wat reisverslagen van fietsers en motorrijders. Daarin staan vast volop tips en adviezen en handige routes en links.

Op die site van die motorrijder die ik eerder noemde, zag je veel foto’s en filmpjes van hoe de wegen er soms uit zien. Als je daar niet van afschrikt, kun je het allicht eens proberen.

Hallo Koos,

In Chili is een bromfiets ( <49 cc ) niet bepaald een alledaags verschijnsel. Dat zal ongetwijfeld te maken hebben met het bergachtige landschap. En dat zal ook gelden voor Bolivia en Peru. Een motor vanaf 110 cc is meer de norm. Maar over het algemeen is een motor geen populair vervoermiddel in Chili.

Aan de andere kant van het Andesgebergte, in Argentinie wordt wel veel gebruik van bromfietsen en motoren, vooral van het merk Zanella, en daar kun je ze dan ook veel gemakkelijker kopen, nieuw of gebruikt. En daar zul je ook wel veel beter reserve-onderdelen kunnen krijgen. Maar ze worden eigenlijk exclusief gebruikt binnen de bebouwde kom (naar werk, winkel, familiebezoek, etc).

Ik kan toeren met een (brom)fiets door zuid-amerika niet echt aanbevelen, het is soms levensgevaarlijk, weet ik uit eigen ervaring, hoewel het natuurlijk niet onmogelijk is. Zou nu en dan kom je toch wel eens toer-fietsers tegen, maar vooral toer-motorrijders.
Allereerst geldt hier de algemene (ongeschreven) regel: het grootste voertuig heeft voorrang. Als je hier op de rijbaan fietst, wat bijna altijd het geval zal zijn want er zijn bijna geen fietspaden, en er komt een auto van achteren en een tegenligger van voren, dan zal de auto die achter je rijdt eerder de claxon gebruiken dan de rem. :mad: Het enige wat je rest is de berm, als je leven je lief is. Het is nog wel te doen als er bijzonder weinig verkeer is, maar als het een redelijke drukke weg is, dan wordt het wel echt vervelend om elke keer de berm in te duiken. :paranoid: Verwacht geen Nederlandse toestanden waar de auto´s keurig achter je blijven rijden totdat de tegenligger voorbij is…
En het weekend is extra gevaarlijk, want dan zijn er veel “alcomobilisten” op de weg. :drugged:

Het papierwerk zal voor elk land verschillend zijn.
Een voorbeeld van de problemen die je tegen kunt komen wat betreft papierwerk kun in deze thread volgen.

Sorry, ik wil je niet te veel ontmoedigen, maar gewoon weergeven hoe de werkelijkheid is. Je loopt hier gewoon meer risicos in het verkeer dan in Nederland. Maar onmogelijk is het ook niet, natuurlijk, waarvan ik het levende bewijs ben… :cheer:

:vak02:

Ik begin in te zien dat deze onderneming nog een stuk lastiger is dan ik al dacht.

Grietzen: ik begrijp dat u in chili woont en daar ook met een brommer hebt rond getoerd. Jammer te horen dat dit daar ongebruikelijk is.
Wel prettig om op voorhand een realistisch beeld te kunnen vormen.

lees dat aanschaf, verzekering, papierwerk en dan ook nog de grens overgaan heel veel rompslomp dan wel onmogelijkheden met zich mee brengt.
Tijdens onze reis zullen wij ook bij verschillende lokalen verblijven.
Aldaar hoop ik wellicht met wat hulp misschien via huur/leen constructie een stukje te kunnen toeren binnen de landgrenzen op een brommer.
Aangezien ik in Nederland toch wat dit betreft niet veel voorbereidend werk kan verrichten hoop ik met wat geluk ter plekke iets te kunnen regelen.

In ieder geval hartelijk dank voor de goede adviezen: Grietzen, Cecilia !

1 like

Hallo Koos,

Ik heb zelf geen ervaring met het kopen van een motor of een auto in Chili.

Ik heb even rondgezocht op Internet en kwam deze link tegen die je wat op weg kan helpen over hoe je als buitenlander een motor (of auto) in Chili kunt aanschaffen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt…

:vak02:
Groeten,
Grietzen

Met slechts een maand per land wordt het zelfs met de bus al keuzes maken wat je wel en niet kunt zien overigens. Het zijn gigantische landen (behalve Ecuador misschien) met enorme reisafstanden door die bergen. Ik geloof dat alleen Peru al zo groot is als Spanje en Frankrijk samen en we weten allemaal dat je na jaren vakanties in Frankrijk nog steeds maar een fractie gezien hebt.

Met een brommer touren kan een romantisch idee zijn maar volgens mij niet echt praktisch in die gebieden, en het kost enorm veel tijd (wat jullie niet hebben of je moet alle highlights overslaan). Dat van ‘het grootste voertuig heeft voorrang’ geldt wel op meer continenten maar daar hebben wij helemaal niet de ingebouwde reflexen voor.

Als je droom is om langzaam te reizen en ook in dorpen zonder toeristen te komen (om wat te doen?) kun je ook gewoon eens bij een gekke halte uit de bus stappen. Ik dacht vroeger dat ik wel effe op de bonnefooi in Indonesië zou reizen maar dan kom je in plaatsen waar niks te doen of zien is en waar je de mensen niet verstaat, waar alleen 1 vies duur hotel is want er komen nooit toeristen… en dan…?