Brazilië budgetreis in November, vooraf boeken?

Hallo,

De kogel is door de kerk, in november gaan wij 3 weken richting Brazilië :cheer:.
Het belangrijkste (denk ik toch) is al in orde, de vliegtickets van en naar Rio zijn al geboekt.

Maar wat de verdere invulling van de reis betreft, vrees ik dat we nog heel wat werk voor de boeg hebben…
Vooraleer we van alles beginnen boeken en vastleggen, wil ik graag hier eens vragen wat jullie ervaringen zijn ivm het boeken van hotels.

Vooraf boeken geeft zekerheid over de prijs, maar betekent ook in euro’s betalen en dus misschien teveel betalen?

Gewoon niets boeken en ter plekke een leuk hotelletje zoeken lijkt ons ook wel een leuke optie, maar dan zitten we opnieuw met de vraag als we dan ter plekke nog goedkoop logement zullen vinden? En hoe het zit met de bezetting van hotels in november? Als je 10 hotels moet afschuimen voor je eentje vindt met plaats, zal de fun er waarschijnlijk ook snel af zijn.

Alvast bedankt voor jullie feedback :slight_smile:

Bijv in Rio kun je een buurt uitkiezen, een aantal hostels/appartementen/pousada´s opzoeken met adressen. Dan kun je hier ter plekke die afgaan, dan zie je of het er leuk uitziet of niet. De prijzen zullen alleen niet zo veel verschillen als van tevoren boeken.

In de kleinere toeristische steden waar alles op loopafstand is, is het makkelijk om pousada´s/hostels ter plekke te boeken en te onderhandelen.

Het is alleen niet zo dat je hiermee onwijs veel geld zult besparen, meer dat je weet hoe het er in het echt uitziet ipv een online reservering versturen naar een hostel.

Welke steden willen jullie bezoeken?

Grtz

Bij ter plekke boeken, altijd vragen of je de kamer mag zine, vaak laten ze je dan de beste kamer zien. Bij vooraf boeken, kunnen ze je elke willekeurige kamer geven, je hebt toch al geboekt.
Wij hebben alleen in Rio vooraf geboekt, je kunt via internet makkelijker afwegen in welke buurt je wilt zitten en waar het betaalbaar is.

Er zijn zoveel hotels dat altijd wel ergens plek is, en er komen ook telkens nieuwe hotels bij. Ik heb vaak leuke hotels gevonden door af te gaan op de tips van taxichauffeurs. Natuurlijk krijgt hij dan een provisie, of is het het hotel van zijn broer of neef… maar je legt niks van tevoren vast en mag gewoon eerst de kamer zien, en besluiten om toch door te willen naar een ander hotel (vaak ook zonder meerkosten voor de taxirit).
Op die manier vond ik vaak spiksplinternieuwe, prima leuke hotelletjes in leuke buurten, de kamer nog brandschoon, en die chauffeurs regelden dan meestal ook een korting voor mij (het helpt dan natuurlijk ook als je zelf een beetje openlijk ‘twijfelt’ en vraagt of je ook nog een ander hotel mag zien… ;)).

Zelf vind ik het wel prettig om van tevoren even de kamer te zien, gewoon voor de sfeer en of het schoon is, en niet te lawaaiig of met veel smog van de straat.

In mijn ervaring hebben veel kleine hotelletjes ook niet een (makkelijk vindbare) website en/of staan die niet op bv. Booking.com, dus die vind je alleen in je reisgids, of via tips van andere reizigers, tips van taxichauffeurs of mannetjes die bij een busstation de nieuwe aankomst opwachten (blijf met hen wel in het openbaar, stap niet zomaar in een auto en loop niet met ze een smal eenzaam steegje in), of door gewoon op straat te kijken voor bordjes ‘pousada’. Juist die kleine hotelletjes zonder flashy website vind ik zelf meestal het leukst.

Boa viagem!

Zolang je niet in het hoogseizoen probeert te reizen is dat haalbaar
tijdens typische vakantie-periodes riskeer je het te moeten stellen met “overschot”
November lijkt me echter niet zo’n probleem :wink:

Tropische groet uit Salvador da Bahia