Brandstoftoeslag wie nog meer?

In december hebben wij tickets geboekt naar Bali, wij vertrekken eind augustus. Tickets zijn geboekt bij 333 travel en we vliegen met Catay Pacific.

Zojuist kreeg ik voor de 3e! keer een mail dat we een toeslag moeten bij betalen vanwege de brandstoftoeslag, al met al moeten we op dit moment al 100 euro meer betalen door deze toeslagen boven op onze geboekte tickets :mad:. Van dat geld kun je op bali toch wel een hoop andere leuke dingen doen!

Ik weet dat het in de voorwaarden staat, en we niet anders kunnen.
maar toch vind ik het vreemd, we vliegen pas in augustus, moeten we dit nu al betalen, hebben meerdere mensen dit, ook bij andere maatschappijen? En ligt het aan de maatschappij of aan het reisburo? Ik sprak namelijk iemand die vaak met catay vliegt voor zaken en dit nog nooit heeft gehad!
Wij hebben zelf namelijk al heel wat reizen gemaakt over de hele wereld, maar dit nog nooit meegemaakt.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Groeten Angelab

Angela’s, ik reis volgende week met Singapore Airlines naar Bali. De tickets heb ik al in september 2011 gekocht maar ik heb nog geen enkele keer een brandstoftoeslag gehad!

groet Andries

ik heb in september geboekt voor een vlucht in juli/aug met Egypt Air (naar Kuala Lumpur, en met Air Asia verder) en ik heb ook niks bij hoeven te betalen

Dit kan alleen maar voorkomen als je tickets nog niet zijn uitgegeven. De vluchten voor jullie zullen wel gereserveerd zijn, maar tickets moeten nog uitgegeven worden.
Je zou 333 nu kunnen bellen en vragen of ze per direct de tickets willen uitgeven. Als er weer nieuwe brandstoftoeslagen komen, mogen ze deze niet meer doorberekenen.
Nadeel na uitgifte van de tickets kan zijn dat je niet meer kunt wijzigen of alleen tegen (hoge) kosten. Bij annulering van de tickets heb je kans dat ze non-refundable zijn (geen restitutie, tenzij je een annuleringsverzekering hebt afgesloten en je volgens een geldige reden annuleert) of dat je alleen tegen (hoge) annuleringskosten kan annuleren. Ik ken de voorwaarden van jullie tickets niet, elk ticket heeft z’n eigen voorwaarden.

Aan wie het ligt is moeilijk te zeggen. De maatschappij komt natuurlijk met deze toeslagen en niet het reisbureau. Zij zijn enkel de berichtgever van het vervelende nieuws. Maar aan de andere kant begrijp ik niet dat 333 de tickets nog niet heeft uitgegeven, of op z’n minst de klant geinformeerd heeft dat extra brandstoftoeslagen mogelijk zijn totdat de tickets daadwerkelijk zijn ge-issued.

Zo te zien zijn de tickets van Jenny en Andries bij de ‘aanschaf’ ervan direct uitgegeven. In dat geval kan een eventuele verhoging van de fuel surcharge niet meer doorberekend worden aan de passagier, enkel aan nieuwe passagiers die nog een ticket gaan boeken.

Geboekt in december voor vakantie in juli via reisbureau en vliegen met Cathy Pacific, een telefoontje ontvangen van het reisbureau–> OF 50€ betalen en kans hebben om nog meer brandstoftoeslag te betalen OF de helft van de reis betalen zodat er geen extra brandstoftoeslag zou bijkomen. Wij hebben de helft van onze reis betaald (vlucht + hotel). Tickets (zouden) na betaling(van de helft) geprint worden.
Tot op heden geen melding ontvangen i.v.m. brandstoftoeslag.
>>>

greetz

Ik heb mijn tickets meteen bij aanschaf betaald. Dit was overigens niet via een reisbureau.

Ik boek altijd direct bij de vliegmaatschappij en betaal meteen het bedrag, in september 2011 bij Singapore Air geboekt meteen een confirmed ticket via internet gekregen en nooit iets bijbetaald. Het nadeel is wel dat je soms een aanbieding misloopt maar meestal heb ik steeds minder betaald dan bijvoorbeeld 3 maanden van te voren. >>>

Ik heb met belangstelling jullie antwoorden gelezen. Ik denk dat het me nu duidelijk is geworden
het klopt, wij hebben alleen een aanbetaling gedaan, als we alles betaald hebben zullen de tickets uitgegeven worden en zullen we geen toeslagen krijgen.
Het had wel netjes geweest als het reisburo ons ook even had gebeld wat de mogelijkheden waren zoals bij Jindy&co…
‘Normaal’ boek ik ook altijd rechtstreeks via de maatschappij, dit is dus meteen de eerste en de laatste keer :wink: bedankt voor jullie info.
Ik ga een telefoontje wagen naar 333 travel en laat jullie weten wat de uitkomst is!

Ik heb bij D-reizen (website) m’n vliegticket geboekt en betaald en heb ook geen extra berichten gehad van brandstoftoeslag.

Even een vraagje @ Andries. Jij schrijft dat je je ticket al in september 2011 hebt gekocht en je gaat pas volgende week, dus in mei. Nu is mijn vraag aan jou: was dit een promotieaanbieding of heb je de reguliere prijs betaald? En dan denk ik aan zo’n € 900. Ik zit nu op Bali en heb in februari van dit jaar een ticket gekocht ( 30 dagen i.v.m. het V.O.A.). Ik betaalde € 771,25 Bij Budget Air. We hebben het uiteraard over Singapore Airlines. Ik heb de prijs daarna nog 1 keer lager gezien.

En uiteraard wordt de ticket direct uitgegeven en betaald. Dus niks geen toeslag of i.d.

Wellicht is de site waar op je je kunt abonneren voor een Flying alert als de prijs naar Denpasar onder een bepaald limiet komt een idee.Dit laatste geldt natuurijk voor iedereen die regelmatig naar Denpasar vliegt.

Hoi AngelaB, wij hebben ook geboekt bij 333travel in januari en gaan 30 augustus vliegen. Er stond heel duidelijk op de website dat als we direct zouden betalen binnen 14 dagen we dan niet meer het risico zouden lopen dat er brandstoftoeslag bij zou komen. We hebben daarom besloten direct alles te betalen en hebben inderdaad geen e-mail meer gehad over extra toeslagen. Als ik jouw bericht nu lees, ben ik daar erg blij om, maar ik snap dat het voor jullie erg vervelend is! De tickets hebben we daardoor ook direct al gehad.

Hoi ChantalH
O echt waar??? Ik heb op de website helemaal niets gelezen, ik heb alles via de telefoon en email geboekt… zou wel netjes zijn als ze ons er op gewezen zouden hebben, maar ja eigen schuld nu dus voor ons…
Ja het is enorm balen, ik zal gelijk maar betalen deze week, dan kunnen ze ons toeslagen meer berekenen :wink: Bedankt!
Groetjes Angelab

Hoezo moeten jullie een brandstof-toeslag wegens hogere brandstofprijzen betalen terwijl wereldwijd de olieprijzen omlaag gaan?

De prijs van 1 vat olie is tussen begin April (US$ 104,-) en nu al gezakt naar US$ 93,-. De economische groei in zowel China en de USA is lager dan verwacht ( = minder vraag, dus lagere prijzen voor olie) en het winter seizoen op het noordelijk halfrond is ook voorbij ( minder vraag, wederom een lagere prijs).

Moet je dat eens voorleggen bij je reisbureau als ze beginnen over een brandstof-toeslag :slight_smile:

1 like

Oh dat zal het misschien zijn, wij hebben online geboekt. Maar dan hadden ze jullie er zeker wel op mogen wijzen! Het rottige is, ze kunnen de mensen die betaald hebben niet meer doorberekenen, dus jullie betalen de toeslag ook voor de mensen die al betaald hebben (zoals wij). Wanneer gaan jullie?

1 like

Ho Angela,

Wij hebben ook wel eens gehad dat we na de vakantie werden gebeld door het reisbureau dat we geld terug kregen omdat de brandstoftoeslag te hoog was. Inmiddels is de olieprijs weer behoorlijk gedaald en je hebt dus best kans dat de brandstofprijs omlaag gaat. Ik zou bij 333 travel dan ook even vragen hoe dit straks zit.

1 like

@MP2036 ja dat vind ik ook heel erg raar, ik ben met een mail bezig, ben benieuwd wat ze ervan zeggen!

@ChantalH Ja dat had ik ook al bedacht, verschrikkelijk toch?? Wij gaan 20 augustus, maar vliegen aan op Hong Kong waar we eerst 5 dagen gaan shoppen en de stad bekijken, 26 augustus komen we aan op bali en 12 september vliegen we weer naar huis. was het maar alvast zover :wink:

@Balletje, dat is enorm netjes zeg! Ik ben bezig met een mail, zal dit ook mee nemen, bedankt!

@AngelaB Oh leuk zeg! Wij vliegen 30 augustus heen en 18 september terug!

Wij vliegen 14 September heen en 6 Oktober terug

tickets geboekt in januari via internet voor vertrek in juni met singapore airlines,e-tickets meteen ontvangen en nog geen bericht gekregen voor toelage brandstof!