Brandstof Toeslag !!

Wij hebben eind Mei een vakantie geboekt naar Thailand/ Bali en moesten toen 2x € 376 = € 732.-- brandstoftoeslag/tax betalen, inmiddels is de ruwe olie met $ 100 per vat in prijs gedaald !!!
Het is toch van de gekke dat wij niets van deze prijsverlaging merken en niets terug krijgen !!!
Wij gaan pas op 10 Januari 2009 weg ,misschien is de olie prijs dan wel weer gezakt !!!

M@RTINEZ

Ja en wellicht ook niet!
Dat doe je toch ook niet aan de pomp of heb je Shell ook een bericht gestuurd dat de je vorige week voor een duurder tarief hebt getankt!?

De prijsverhogingen vanaf mei zijn veel meer dan die verlagingen van nu.
Prima dat je graag de verlaging wilt, ga naar je reisbureau. Zij kunnen je vertellen of de tkts reeds uitgegeven zijn. En wanneer je zo’n cheap ticket hebt besteld (wat ik verwacht) is dat allang uitgegeven en kan je niets terug vragen.

Beste nafnaf,
Ik weet niet waar jij het over praat ,maar volgens mij snap jij er geen bal van als jij een vergelijking maak met een benzine pomp !!! nog één keertje dan: toen ik de tickets kocht kosten één vat olie $ 140 nu kost die zelfde olie $ 40 ,dus die extra brandstof toeslag die zouden zij nu terug moeten geven want die steken de vliegmaatschappijen nu in hun zak.

[EMAIL=“M@rtinez”]M@rtinez

Behalve Airasia die rekenen geen brandstoftoeslag meer.
Helaas vliegt ie alleen in Azie, Australie en dan nu sinds kort naar Londen.

gr van Moira

Business website Z24 heeft laatst een artikel geplaatst over de brandstoftoeslag bij KLM. Wat je ziet is dat die toeslag bij een stijgende lijn keurig in de pas blijft lopen doordat er regelmatig verhogingen en naheffingen worden doorgevoerd, terwijl bij een dalende kerosineprijs de brandstoftoeslag nog een hele tijd kunstmatig hooggehouden wordt. Het zou inderdaad veel eerlijker zijn wanneer nu, met een hele lage kerosineprijs, de passagier zijn reeds betaalde toeslagen weer gewoon terug zou krijgen. Sowieso vind ik het een raar principe dat je voor een vlucht in januari 2009 al brandstoftoeslagen hebt betaald, terwijl de toeslag eigenlijk pas echt bepaald kan worden op het moment dat jouw toestel wordt volgetankt voor vertrek.

De grafiek die Z24 bij het artikel had staan kun je hier vinden:

Ik denk dat die bedragen te maken hebben met de actuele prijzen (op het moment van boeken). Die maatschappijen moeten ook brandstof inkopen en doen dat in grote getallen (zodat ze eventueel wat korting krijgen). IK kan me goed voorstellen dat als je nu hetzelfde ticket boekt je minder brandstof toeslag betaald. Allemaal vrij logisch toch?

Luchtvaartmaatschappijen kopen inderdaad ver van tevoren reeds de brandstof in. Jouw ticket is neem ik aan al uitgegeven en daarom krijg je de fuelsurcharge niet terug. Als je nu inderdaad een ticket aanschaft, word je belast voor de op dit moment geldende brandstoftoeslagen en die zijn een stuk lager dan een aantal maanden terug.

Om een voorbeeld te geven: als ik morgen schoenen koop voor 200 euro, ik laat die schoenen voorlopig nog ff nieuw in die doos zitten en ik zie 2 maanden later dat die zelfde schoenen bij dezelfde winkel worden aangeboden voor 100 euro, dan gaat de winkelier mij toch ook niet het verschil terugbetalen ?

Maar dat is dus niet helemaal het geval. Als je naar de grafiek kijkt die ik hierboven heb gelinkt, dan zie je dat de brandstoftoeslag heel lang keurig met de olieprijs mee stijgt, maar nu bij een daling van de olieprijs halverwege blijft hangen.