eind oktober vertrekken we richting Vietnam. Zoals gewoonlijk willen we alles zelf regelen en zijn we al druk bezig met de voorbereidingen. We willen dus ook naar halong bay. Er zijn echter zoveel websites met verschillende prijzen en verhalen dat ik toch nog een vraag heb. Iemand van onze groep kan niet zwemmen en is toch een beetje bang van water. Eenmaal op een boot is het geen probleem, het probleem is van en op de boot komen. Sommige verhalen vertellen over hele smalle loopplankjes enz. Is er iemand die een goede en niet al te dure boot kan aanraden? Is het een probleem als je aan boord wil blijven ipv mee te gaan als ze een stop doen? Niet gaan is geen optie want dat willen we niet missen.
Alvast bedankt.
Natgatje
a) Het verschilt niet echt per boot maar hangt af van welke ligplaats ze in Halong town zelf kunnen krijgen. Bij onze reis vorig jaar (met één van de Huong Hay jonken) was die bij vertrek beduidend ‘ongunstiger’, met smalle loopplankjes en dan eerst via een andere oude jonk z’n voorplecht moeten lopen, dan bij aankomst de volgende dag. (Wat dus weer vertrek voor de volgende groep is.) Zou ik dus niet teveel op willen selecteren…
b) We hadden 1 uitstapje op eiland met klimmetje en 1 bij een grot-eiland. Leek geen enkel probleem als iemand niet mee zou willen, al waren juist deze aanlegplaatsen beduidend makkelijker (direkt op de kade of 1 stevige loopplank) dan in Halong zelf. Logisch als je op dat moment één van de weinigen bent inplaats van één van de 200+ boten.
Dus misschien beter om te selecteren op wat ze aanbieden (aantal uitstapjes enzo) en kwaliteit van eten en ‘hotelkamer’ (kajuit)? Bijvoorbeeld met/zonder eigen badkamertje?
hallo natgatje
ik ben ook in halong bay geweest en toen kon ik gewoon daar ter plaatse boeken dit was toen goedkoper (3 jaar geleden in maart), en ook kan je dan kijken waar een boot ligt in de haven dus gunstig met aan boord gaan
ik had toen het geluk dat ik bij aankomst eerst even wilde eten en in dit restaurant aan de praat raakte met de eigenaar welke dus ook een boot had en mij de volgende dag graag rond wilde varen
dus als je aankomt kan je ook nog kijken naar een boot en deze boeken maar natuurlijk kan het zijn dat het door drukte vol zit en je een dag moet wachten en buiten de baai is er niet zoveel te zien vond ik
Misschien een beetje een stomme opmerking, maar als de persoon die niet kan zwemmen een zwemvest aantrekt tijdens het lopen over de stijgers, misschien dat dat iets helpt.
Of het gevoel van onveiligheid hiermee echt verdwijnt weet ik niet, dat is persoonlijk.