Halong Bay wel of niet

Hoihoi,

Wij twijfelen heel erg over wel of niet naar Halong Bay gaan. Hadden eigenlijk al min of meer besloten niet naar Halong Bay te gaan en in plaats hiervan naar Tam Coc of dat andere park in de buurt. Dit omdat ik teveel negatieve verhalen over Halong Bay heb gehoord / gelezen (erg vervuild, erg toeristisch, etc.) Echter vandaag weer iemand gesproken die het weer wel geweldig vond. Blijf dus twijfelen. Als we er niet heen gaan, voelt het een beetje als Parijs zonder de Eifeltoren maar anderzijds moeten we ook keuzes maken (we hebben maar 3,5 week) en lijkt Tam Coc en omgeving mij toch ook wel erg de moeite waard.

Wat zijn jullie bevindingen. Is er iemand bij beiden geweest en wat vond jij?

Tnx weer voor de reacties!

Groet
Christel

Ik ben bang dat je op andere plaatsen ook toeristen zal tegen komen :wink:
Daar ontkom je helaas niet aan in Vietnam. Ik heb zelf toch niet veel negatieve reacties gehoord… oke oke… het is niet meer wat het is geweest en toeristisch jawel. Of ik zal zwemmen in het water, tja dat weet ik ook niet zeker. Het is inderdaad op een aantal plaatsen vervuild. Daarentegen heb ik toch erg genoten van de boottochten en de omgeving. Een mooie omgeving, erg relaxed en heerlijk eten op de boten.
Ik weet niet wat je nog meer gaat bezoeken in 3,5 week, maar met zo’n reistijd in Vietnam kan je naar mijn mening Halong Bay niet overslaan. Waarom niet beide meenemen anders, je kan het goed comineren met Ninh Binh. Ik heb dit zelf niet gedaan, dus wellicht dat anderen hier meer ervaring mee hebben…!

Hallo,

Ik vond zelf Halong Bay een hoogtepunt van Vietnam. Ja het is toeristisch maar dat boeide mij weinig want het is wel heel mooi om te zien al die rotsen en als de zon schijnt dan kun je er echt geweldige foto’s maken. Daarnaast had ik een ontzettend gezellige groep op de boot waardoor het echt een superervaring is geworden. Ik had het in ieder geval niet willen missen.

Ook ik vond Halong Bay erg mooi: veel uren rondvaren tussen duizenden mooie eilandjes, Ik hou ook niet van heel toeristische dingen, maar heb er geen moment spijt van dat ik naar Halong Bay ben geweest. Maar in Tam Coc ben ik niet geweest, dus kan het niet vergelijken. Succes met het maken van je keuze!

Groetjes, Anne

Hallo Christel,

Ik ben bij beide bestemmingen geweest.
Zie ook de foto’s die ook geplaast heb bij Ninh Binh, dat is toevallig Tam Coc wat daar dus ligt.

Ik vond beide zeer touristisch, maar Tam Coc (de grotten), door zijn geringe afmeting, leek het drukker.
Maar behalve de vaart door de grotten zijn er ook nog leuke dorpjes te bezoeken zodat je daar ook 1 a 2 nachten kunt verblijven en niet plaats gebonden bent.

Ik heb in Halong Bay een dagtour gedaan ivm tijd, maar vond het genoeg om een indruk te krijgen.
Ik kan dus niets vertellen of het overnachten aan boort een meerwaarde is. Kom je toevallig tussen een groep Chinezen als enigste westerling dan kan volgens mij het te lang zijn.
In Tam Coc kun je dan nog alrijd een taxi pakken en naar een ander restaurant gaan op een boot niet’

Maar allebei de bestemmingen zijn eigenlijk een aanrader.

Succes met je keuze.

gr
Ton.

Ik vond Halong Bay ook een aanrader!

Ja, het is touristisch. Als je echter een nachtje langer blijft dan de meeste touristen (3 dgn dus) dan doe je ook dingen zonder de grote massa. Zo is kayakken door de grotten echt een aanrader!

Hoi!

Ik vond Halong Bay erg indrukwekkend en zou het zeker niet overslaan. Touristisch is het wel maar iedereen gaat in één van de grote bruine boten, die ik zelf niet slecht vond staan in het plaatje van Halong Bay dus ik heb me er niet echt aan gestoord.

Mijn boot vaarde ongeveer 3 tot 4 uur door de rotsen en daarbij heb ik nauwelijks andere boten gezien dus het voelde die paar uren toch nog een beetje alsof wij één van de weinigen waren.

Of je moet overnachten weet ik niet. Wat Ton zegt, over als enige westerling tussen een stel chinesen, dat is wat mij ongeveer gebeurd is en dat was jammer. Toch had ik die avond nog niet het gevoel dat ik liever weer terug was gegaan.

Ik heb overigens wel gezwommen in dat water en ben er niet ziek van geworden.

Groetjes

Tnx voor jullie reacties!
Heeft iemand nog een goede tip voor welke bureautje voor de eendaagse trip?

Tnx weer!

Groetjes
Christel

of tips voor een goede boot voor een 2-daagse trip?

Hallo,

Ik ben gewoon naar Hanoi gegaan en heb het via mijn hostel geregeld daar. Ze hadden een boek vol met touren en veel foto’s.

zo toevallig was mijn foto’s aan het bekijken van Halong Bay en ik heb met hun mijn trip gedaan http://www.halongphoenixcruiser.com/
Was prima en vond de website omdat het op onze bus stond. Ik heb dit geboekt bij mijn hostel dus.

Zo heb ik het ook gedaan. Voordeel daarvan is dat je met westerse backpackers op een boot zit.

Ik zou echt minstens een nacht in Halong Bay blijven, anders ben je echt niks anders aan het doen dan aan het reizen. En wanneer het weer een beetje mee zit, is de zonsondergang prachtig!

weet jij de naam van de boot waar je op zat nog Jenny?

nee, anders had ik hem je wel gegeven :wink:

ik heb net nog eens in mijn mailbox gekeken, maar helaas heb k daar de naam van het guesthouse waar ik zat niet meer staan. ik denk echter dat je bij elk guesthouse waar de bus stopt wel kan boeken, daar zitten overal veel westerlingen.

Hallo,

Mijn boot waar ik mee ging was ook alleen maar met Westerse backpackers wij hadden zelfs een grote groep erbij uit Nederland. Daarnaast 2 uit Ierland en 1 uit Australie. Was echt supergezellig.

Ook ik heb het geregeld via een hotelletje waar ik in zat en zat ook met medebackpackers op de boot, van ongeveer mijn leeftijd. Was inderdaad gezellig!

Veel succes met uitzoeken hoe je de trip gaat maken!

Groetjes, Anne

Hoi!

Ik heb het ook vanuit mijn Hostel geboekt. Ze hadden keuze uit een twee daagse trip van 29 dollar- 45 dollar of 65 dollar. Ligt er maar net aan hoeveel luxe je wil. Ik had die van 45 dollar. Simpel maar prima. Het was niet heel luxe qua eten oid maar dat kun je ook niet voor die prijs verwachten en is de keuze die je maakt. Ik geloof dat we gewoon de standaard trip hebben gedaan met een grot, wat rondvaren en kayakken.

Wat ik wel tegen vond vallen is dat we de volgende ochtend niet meer door de rotsen gingen varen maar dat we toen weer rechtstreeks naar de kade terug gingen. Ik heb geen idee of dit bij elke organisatie zo is, of alleen bij oms omdat 45 dollar nog redelijk goedkoop is (ben daar wel benieuwd naar bij tours die anderen hebben gedaan eigenlijk…)

Ik had het geboekt bij Thu Giang Guesthouse. Het meisje dat daar werkt is heel erg aardig en behulpzaam en spreekt goed engels (overigens vaak wel erg druk omdat ze alles alleen moet doen waardoor het nog wel eens chaotisch over kan komen)

Overigens had ik de tour wel het goedkoopste vergeleken bij de anderen op dezelfde boot.

Groetjes!

Ook wij wilden halong bay overslaan en zijn eerst een andere route gereisd “die net zo mooi of mooier” zou zijn. We vonden dat toch tegenvallen en zijn daarom alsnog naar halong bay gereisd. Ik kan niet anders dan zeggen DOEN. ja, er zijn veel toeristen maar daar heb ik echt weinig last van gehad. Ik heb ook overnacht op het water en daar ge-kayakt. het was fantastisch. even zoeken of ik de folder met de naam nog heb…

ah: www.legend-cruises.com de prijs was prima, alleen drinken aan boord was duur

Zeker doen! Wij hebben ook geboekt via ons hotel in Hanoi (citygate hotel - aanrader!). Ik zou zeker één overnachting overwegen op de boot. Is toch al ongeveer 3u onderweg met de bus vanuit Hanoi en anders ben je 6u op 1 dag onderweg om een paar uur op de boot door te brengen. Wij hadden een gezellige groep op de boot met karaoke, dus wou dit voor geen geld van de wereld missen! Als je kan zeker een kajaktrip doen, was zeker de moeite!
Wij hebben ook nog een nacht doorgebracht in een hotel op Cat Ba Island. Ook zeer gezellig!
Groetjes