Dag reizigers,
In juli trekken we door Bali & Java. Natuurlijk zouden we vanuit Yogjakarta ook graag de tempels borobudur & Prambanan bezoeken.
Op welke manier raden jullie dit aan? Privéchauffeur? Wat is een redelijke prijs hiervoor?
Indien jullie nog leuke tips hebben ivm yogjakarta horen we het graag!
Ik heb het met een privé chauffeur gedaan, maar geen idee meer wat het me kostte. Was wel dé manier om het te zien allemaal en om overal een beetje vlot te komen. Zeker een aanrader!
Yogjakarta vond ik zelf best een leuke stad vanwege alles wat je in de omgeving kon doen. Ik vond het Fort Vredeburg museum zelf wel bijzonder om te zien. Als ik het goed onthoud ben ik ook naar een paleis van een sultan geweest. Vooral de rondleiding en alles was best bizar, omdat de sultan voor mijn gevoel bijna een tweede koning was. En dan natuurlijk de tempels.
Wij hebben een tourtje geboekt via een reisbureautje. We waren in totaal met z’n 5-en in een busje. We hadden bij beide attracties 2 uur de tijd.
Prijs weet ik niet meer, maar was excl. entree tickets.
Hallo Valerie, het eenvoudigst is het wanneer je de 2 tempels bezoekt met een auto en chauffeur, ook het meest comfortabel. Yogyakarta heeft veel te bieden: het ligt er een beetje aan waar je interesses liggen? Shoppen kun je aan Jalan Malioboro, de bekendste winkelstraat. Maak ook een ritje per een van de vele becak (fietstaxi) door de stad. Het gebruik van een becak is vrij simpel, je maakt de bestuurder duidelijk waar je heel wilt en spreek een prijs af, afdingen is aan te bevelen. Ook is het interessant om de Merapi Vulkaan te bezoeken (bij helder weer). In 2010 is deze vulkaan uitgebarsten. Met jeeps kun je een rit maken en het spoor van de uitbarsting volgen. Interessant om te zien hoe verwoestend zo’n uitbarsting kan zijn. Verder zijn er natuurlijk de gebruikelijke dingen die je in Yogya kunt bezoeken zoals het kraton (paleis van de sultan), waterpaleis, de batik en zilverwijken, vogeltjesmarkt enz. …
Wij zijn een keer in 1996 in Yogja geweest. We vertrokken met Garuda naar Yogja vanaf Surabaya en daar hebben wij gebruik gemaakt van een busje via het hotel waar wij toen verbleven.
Zo hebben wij de Prambanan uitvoerig bezocht, geen druk en geen stress en ook niet lastig gevallen door commerciële verkopers.
Ook hebben wij toen uitvoerig de Kraton van Hamengko Buwono IX bezocht met een ontspannen gids. Ook de directe nabijheid en het Waterpaleis.
Later op onze laatste reis in 2000 naar Indonesia, gingen wij met de trein naar Semarang via de noordkust van Java. Daar verbleven we in een leuk ontspannen pension en met
haar dochter in hun busje zijn wij naar de Borobodur geweest. De prijzen vielen toen al enorm mee, maar ook omdat ik uit mijn vertaalwerk daar toen ook nog contacten had.
Semarang is ook een leuke stad om te verblijven en vandaar kun je ook naar de Prambanan, de Borobodur en de Merapi.