Advies voor dag tours Yogjakarta en auto met chauffeur van Yogjakarta naar Surabaya

Over 2 maanden bezoeken we o.a. Yogjakarta. Hotel is al geboekt. Vanaf Yogja willen we dag tours maken, het bezoeken van de Prambaran, Borobodur, Merapi, city trip met de becak door Yogja en fietsen door de dorpjes in de buurt van Yogja. Deze tours verspreiden zich over 3 dagen. Ik zie verschillende aanbieders maar vraag me af of ik beter in Yogja zelf kan boeken of dat ik dit vanuit Nederland moet doen. Voor bovenstaande kom ik uit op een bedrag van 39 Euro p.p. Ons hotel zit in de buurt van de Malioboro.

Zo zoek ik ook nog een auto met chauffeur voor 6 personen die ons van Yogja naar Surabaya brengt. Ook hier zie ik prijzen die hoger zijn dan 175 Euro voor deze rit (incl. tol, benzine en lunch chauffeur). Ik besef dat we een wat groter busje nodig hebben daar we met 6 volwassenen zijn maar vind het toch aan de prijzige kant.
Of is dit tegenwoordig een gangbare prijs? (we waren jaren geleden in Indonesie).

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden

Allemaal daar regelen! Reisbureaus ZAT!
Goed afdingen en dan komt het helemaal goed.

Als je een auto / minibus met chauffeur voor de maanden juli en augustus zoekt zou ik dat, als ik jullie was, van tevoren regelen. Zeker aangezien jullie met 6 personen reizen en dus niet in een gewone auto passen. Minibussen zijn veel schaarser dan gewone auto’s en moeten van tevoren worden aanbetaald.
Dit jaar valt de Ramadan behoorlijk ongunstig. De Ramadan is op 18 juli afgelopen met als gevolg dat veel toeristen hun reis uitstellen tot na 20 juli. De druk op de laatste week van juli en de maand augustus is dus nog hoger dan normaal en we merken nu al dat een auto met chauffeur steeds lastiger te vinden is.
Een rit van Yogya naar Surabaya betekent voor de chauffeur ook weer een rit terug (van Surabaya naar Yogya). De kans dat hij voor de rit terug ook passagiers vindt is erg klein dus in feite betaal je 2 dagen (1 dag + 1 empty run dag). Daarnaast moet je ook de overnachting van de chauffeur betalen. Een losse rit is dus onvoordelig. Je kan deze rit het best combineren met een aantal dagen huur van een minibus voor de omgeving van Yogyakarta. Dan wordt het voor een chauffeur interessanter. Alternatief is het traject Yogya-Surabaya met de trein te doen (zou ik, als ik jullie was, ook van tevoren reserveren).