Bookingen en tours

Dag allemaal,

ik ga dit najaar voor 1 maand naar Borneo, ofwel in september ofwel in oktober.
er zijn twee redenen waarom ik nog twijfel tussen deze 2maanden, 1.) het klimaat, maar ik denk niet dat dat zooo veel verschilt en 2.) Is september niet iets te dicht bij als je alles zelf nog wil organiseren.

Het is voor de tweede reden datk dit topic open. Moesten we in september gaan zijn nu slechts nog 2 maanden voor afreis. Ik heb al gelezen dat juli-september hoogseizoen is en dat het gevolg is dat je vroeg genoeg moet booken, anders zouden tours (lees gidsen) en lodges volbooked zijn!
-> moet ik me inderdaad zorgen maken? (Normaal plan ik mijn reizen altijd ruim 6 maanden voordien, alles op het gemak)

We willen zowat alle hoogtepunten aandoen in zowel Sarawak als Sabah. Tours/lodges waar ik aan denk te moeten vooraf booken zijn:
kinabatangan (nature lodge in Bilit?), Danum valley, een slaapplaats IN Bako NP, een tour naar turtle eiland,…
Voorts willen we oa. ook de Pinnacles(mulu)-hike doen, Kelabit highlands, maar dat zijn dan zaken waarvoor je niet op voorhand moet boeken denk ik.
-> heb ik het ongeveer aan het juiste eind? Andere zaken die je best wél booked zo snel mogelijk? (Hoe veel op voorhand?)
-> iets anders dat ik nog zou willen doen is eventueel al kijken voor het booken van een auto met chauffeur. Is dat iets wat je ter plaatse doet of ook al op voorhand van uit België? Tips over welk stuk wél of niet met de auto zijn ook welkom.

Alvast heel erg bedankt allemaal!

Groeten, Niels.

Wij hebben gemerkt dat het vooral voor de nationale parken handig is om op tijd dingen te boeken en reserveren. In eerste instantie viel ons plan voor Mulu in duigen, maar gelukkig konden we nog wat schuiven. Zeker als je daar de Pinnacles trek wilt gaan doen is het verstandig om dit op tijd vast te leggen. Dit geldt natuurlijk ook voor het beklimmen van Mount Kinabalu in Kinabalu National Park. Qua accommodaties hebben we eigenlijk in de steden altijd wel iets kunnen vinden. O ja, Turtle Island is nog zo een die je op tijd moet boeken. Werd bij ons gewoon te prijzig, dus dat hebben we overgeslagen. Je zou gewoon eens wat e-mails kunnen sturen om te kijken wat er mogelijk is in de periode dat je wilt gaan. Ik denk dat je nu nog wel het één en ander kunt regelen.