September: zijn Lodges en tours snel volzet??

Dag Borneo-reizigers!

ik ga dit najaar voor 1 maand naar Borneo, ofwel in september ofwel in oktober.
Ik twijfel nog wanneer ik zou gaan, september zou iets beter zijn van weer maar het is al zo dicht bij :-S ! Ik ben namelijk van plan om het meeste zelf te organiseren en te booken.
Juli tot september is hoogseizoen en ik lees dat tijdens die maanden tours en lodges snel vol-booked zijn!
-> moet ik me inderdaad zorgen maken?

We willen zowat alle hoogtepunten aandoen in zowel Sarawak als Sabah.
-> Tours/lodges waar ik aan denk te moeten vooraf booken zijn:
kinabatangan (nature lodge in Bilit?), Danum valley, een slaapplaats IN Bako NP, een tour naar turtle eiland,…
-> Tours/Lodges die ik denk niet persé op voorhand te booken zijn: de Pinnacles(mulu)-hike doen, Kelabit highlands

Heb ik het hier aan het juiste eind? Andere zaken die je best wél booked zo snel mogelijk? (Hoe veel op voorhand?)
Bijvoorbeeld het booken van een auto met chauffeur? Doe je dat ter plaatse?

Alvast heel erg bedankt!

Groeten, Niels.

Hoi Niels,

Als je op de bonnefooi reist zul je er altijd rekening mee moeten houden dat iets al volgeboekt is maar mijn ervaring is dat het goed mogelijk is om in Juli zonder vooraf iets te boeken te reizen.
Het enige wat we wel vooraf hadden geboekt is het duiken op Mabul/Sipadan vanwege de vergunningen. Verder zijn we naar Danum Valley,Tabin Wildlife Reserve en de Kinabatangan gegaan en daar hadden we geen problemen om zo mee te kunnen.

Garanties kan ik niet geven maar mijn ervaring is dus dat het zeker wel kan.

Succes! :slight_smile:

1 like

Hey Paul,

dankjewel voor de nuttige informatie!
Ons vlucht ticket is alvast gebooked, dus dat is al een start hé ;-).

Goed dat het allemaal wel meevalt qua zaken die al dan niet volbooked zijn.
Je schrijft dat je in Danum Valley bent geweest: heb je daar in de Lodge (BRL) verbleven of de reseachers center(DVFC)?
Ik was van plan om een slaapplaats te zoeken bij de onderzoekerscentrum (iets betaalbaarder), maar ik heb al wat gelezen op het internet en het blijkt niet zo simpel om te booken. Er zou wel een kantoortje zijn in Lahad Datu, maar dan kan je het natuurlijk niet van thuis uit al regelen ;-). Hoe hebben jullie het geregeld?
als je me daar tips over kan geven, graag!

Groeten,
Niels.

De tickets dus al binnen, gaaf hoor! :slight_smile:

Wij zaten in de Rainforest Lodge. Wij hebben vooraf ook gekeken of het mogelijk was om in het fieldcentrum te komen maar dat is inderdaad erg lastig, dat zou je wel vanuit hier moeten regelen lijkt mij. Ik heb de indruk dat je daar alleen terecht komt als je connecties hebt of als je een heel goed verhaal hebt wat je wil komen doen. Ook heb je daar, als je er al terecht kunt, geen gids of geen programma en daar zelf wat rond dolen lijkt me niet heel handig.
De Rainforest Lodge is inderdaad erg duur en wij hebben er ook wel lang over na moeten denken maar achteraf ben ik ontzettend blij dat we het gedaan hebben. Primair oerwoud is er niet zo gek veel meer op Borneo en is wel een hele bijzondere ervaring om daar een paar dagen in te verblijven. Ook werd je van smorgens 6uur tot savonds 9uur op sleeptouw genomen door gidsen om het maximale eruit te halen, echt perfect geregeld allemaal!

Als je het ter plekke wil gaan proberen te regelen moet je inderdaad in Lahad Datu zijn, daar zitten de kantoortjes van de Rainforest Lodge en van het Fieldcentre toevallig ook nog naast elkaar.

Hey Paul,

we hebben ondertussen besloten om toch maar naar die BRL lodge te gaan, we gaan het er eens goe van pakken ;-).
Nu ter info(na wat verdere research): ondertussen hebben ze de Danum field centre toch al redelijk commercieel gemaakt, via de officiele site bieden ze nu verschillende tourpackages aan en er is een duidelijk email adres voor het vragen van quotes. (in de Lonley Planet schrijven ze er niks over). Nu de prijzen zijn ook aan de hoge kant, verschil met BRL is niet meer zooooo groot, vandaar dat we ook geneigd waren toch maar voor de BRL te gaan ;-).

mag ik je misschien nog iets vragen? Heb je een eilanden tour gedaan vanuit Kota Kinabalu?
We zouden eventueel een dagtripje willen doen van daar uit. Iets goedkoop om de kosten te dekken van andere (soms veel te dure) tours.

groeten,
Niels.

Hey Niels,

haha groot gelijk dat jullie het er van nemen, je bent er waarschijnlijk maar één keer en als je het kunt moet je het zeker doen! Wij hebben er in ieder geval geen spijt van gehad!
Ga je het nou van hier uit regelen of ga je daar naar het kantoor? Wij hebben het daar gedaan omdat we vantevoren nog niet precies wisten in welk deel van onze vakantie we daar zouden zijn, wij konden de volgende dag al mee. Als je alles vantevoren al uitgestippelt hebt zou ik het vanuit hier regelen, voor de prijs maakt het niks uit.
Wij zijn 2 jaar geleden geweest en toen was het fieldcentrum alles behalve commercieel, we zullen waarschijnlijk dezelfde Lonely Planet hebben en daar kun je inderdaad al zien dat er toendertijd vrijwel niet binnen te komen was.

Wij zijn niet in KK geweest dus wat er in die omgeving te doen is weet ik niet. In Sandakan hebben we bij een boekingkantoortje de trip naar de Kinabatangan geboekt en daar had je geloof ik ook wel wat dagtrips maar hoe en wat weet ik zo niet.
Het nadeel van Borneo in mijn ogen is dat er buiten de Nationale Parken niet veel meer is dan palmolieplantages. Ik denk dat daarom de prijzen van de trips zo peperduur zijn, er wordt gewoon een beetje mis/ge-bruik van gemaakt daar.

Het wordt vast niet je goedkoopste vakantie maar gaaf wordtie wel! :wink:

Ja dat ie graaf wordt verwacht ik zeker, ik en mijn vriendin zijn zot van de jungle en dieren dus dat komt goed! :slight_smile:
Ja we gaan die BRL al booken van thuis uit. Ik ben nogal een planner, ik heb graag alles al uitgekiemd voor we vertrekken. Vandaar mijn topic “zijn lodges/tours snel volzet” ;-). Normaal begin ik een reis al voor te bereiden van een half jaar op voorhand, nu ‘slechts’ 2 maanden -> Stèèèèèsss haha!
Bedankt voor je tips Paul!

Graag gedaan Niels.

Succes & alvast heel veel plezier!

1 like

Als je van natuur houdt; Wij hebben in Tabin Wildlife Reserve echt tientallen olifanten gezien :slight_smile: (vanuit Sandakan met bus naar Lahad Datu gegaan)
Bij Kinabatangan ook op 2 verschillende plekken overnacht en Abai was echt super! (minder toeristen dan in Sukau en veel dieren gespot)
In KK zijn verschillende dag tours naar een eiland te boeken.
Auto huur is daar ook geen probleem, wij huurden in KK en mochten zelfs in Tenom laten staan (we wilden met rein van Tenom naar Beaufort)
Wij zijn daarna vanuit Kuala Penyu nog een paar dagen naar eiland Pulau Tiga geweest, ook prima bevallen!