Bolivia-vragen

Beste forumbezoekers,

Met veel plezier ben ik me aan het orienteren op mijn reis door Bolivia, Peru en Equador (juli/aug).

Ik heb enkele vragen en ben benieuwd naar jullie antwoorden!

1. Raden jullie aan/af om van noord naar zuid (Equador-Peru-Bolivia) of juist van zuid naar noord (Equador-Peru-Bolivia) te reizen, om wat voor reden ook? Ik denk aan: klimaat of aangeboden transport/tours…?

2. Wel of niet meenemen: goede slaapzak (wordt waar nodig verhuurd, of beter eigen meebrengen?), klamboe (voor de malariagebieden, of hangt dat wel in hostels?)

3. Iemand goede ervaringen met een talenschool voor cursus Spaans voor 1/2/3 weken in La Paz? Ik had al een gevorderden-niveau spaans, maar dat is wel beetje weggezakt…

Ben benieuwd naar jullie reacties!
Mara

aangezien bolivia het goedkoopste land is van deze 3 is het plezieriger om daar te eindigen in plaats van andersom, ook is het denk ik beter omdat de hoogvlakte van bolivia zo rond de 4000m. ligt je in ecuador en peru al een beetje aan de hoogte gewent bent.

Ben het met Sideburner eens dat Bolivia een goede keus is als laatste van de drie, voornamelijk vanwege de hoogte.

Daarnaast zou ik de Spaanse lessen niet in La Paz doen, is simpelweg niet zo´n leuke stad om voor langere tijd te verblijven. Sucre is bijvoorbeeld veel leuker en veiliger. En veel keus aan scholen.

Voor het meenemen van de slaapzak… ligt er een beetje aan wat je wilt doen. Als je bijvoorbeeld de Inca trail wilt lopen, dan heb je een slaapzak nodig. Wordt wel verhuurd, maar matige kwaliteit.

Veel plezier met het voorbereiden!
Groetjes, Inge
www.tochgedaan.nl

een slaapzak is ook handig als je nachtbussen neemt. deze zijn vaak steenkoud.
Ook overdag kan het koud zijn. chauffeurs zetten de airco vaak erg hoog om wakker te blijven.
klamboe is niet nodig. Als het al nodig is, dan zijn ze aanwezig.
Ik zou ook bolivia als laatste doen.
Als je Bolivia als laatste doet is het natuurlijk niet handig om je spaans cursus daar te volgen.
Cuzco is een perfecte plek om spaanse lessen te nemen. peruvianen spreken het beste en duidelijkste spaans van zuid amerika. Ook is cuzco een leuke levendige stad waaromheen van alles te doen is.

Ook ik raad aan om in Bolivia te eindigen vanwege de hoogte daar. Andere redenen kan ik niet bedenken…qua transport maakt de volgorde in ieder geval niets uit.

Ik raad af om een slaapzak mee te nemen. Ik heb gedurende mijn reis door Zuid-Amerika iedere keer wanneer het nodig was 1 kunnen huren van voldoende kwaliteit. Het is inderdaad vaak behoorlijk koud in de nachtbussen, maar een goedkoop, makkelijk te vervoeren dekentje ter plaatse kopen was mijn oplossing daarvoor. Ook een klamboe is niet noodzakelijk.

In Cochabamba ken ik een goede talenschool, maar wanneer je eindigt in Bolivia is dat natuurlijk niet erg praktisch (ook hier spreken ze erg duidelijk en langzaam Spaans, heel fijn!)

Heel veel plezier met de voorbereidingen!

En een talencursus in Santa Cruz? Iemand ervaringen?