Hallo Iedereen!
Ik ga samen met een vriendinnetje een prachtige reis naar Zuid amerika maken (ongeveer 3 maanden). We willen beginnen in Brazilie en dan wrs vanaf Foz de Iguazu richting Bolivia en dan doorreizen naar Peru en Colombia.
Wat is de beste manier om van Foz de Iguazu naar Bolivia te reizen? Per vliegtuig of bus? En welke stad is het beste om evt heen te vliegen voor de zoutvlaktes?
We twijfelen of we Bolivia erbij zullen voegen in onze reis. Maar we horen zoveel enthousiaste verhalen over de zoutvlaktes dat we deze eigenlijk niet willen missen! Keuzes maken bij het plannen van je reis is lastig! Dus die willen we mss toch wel meepakken. Hoeveel tijd raden jullie aan voor de hoogtepunten van Bolivia? En wat mag ik naast de zoutvlaktes echt niet missen?
Kun je vanaf de zoutvlaktes makkelijk over land naar Peru, Cusco?
Je kunt vanuit Foz de Iguazu via Dourades naar Bonito (waar je kunt snorkelen) en dan via de Pantanal (waar je een mooie wetlands jungle tour kunt doen) naar Corumbá reizen met de bus. Dan de grens over naar Bolivia (Quijaro) en vanaf daar de trein (ook bijzondere belevenis) nemen naar Santa Cruz. Vanuit Santa Cruz kun je naar Sucre (Che Guevara route), dan Potosí (zilvermijnen), en dan Uyuni. Daar zoutvlaktes tour doen en dan naar La Paz (waar je o.a. de death road kunt fietsen, over highlights gesproken), vervolgens door naar Peru, via Titicacameer, Puno naar Cusco, en vervolgens (evt. via Arequipa) naar Lima enzovoorts.
Of vanuit Uyuni de 3 daagse Zoutvlaktes tour doen die in San Pedro de Atacama (Chili) eindigt, waarna je via Arica naar Peru reist (grens over bij Tacna) en dan door de woestijn naar Arequipa.
Andere manier om van Foz naar zuid-Bolivia te gaan is via Corrientes door Noord-Argentinië naar Salta en dan via Tupiza of Tarija naar Uyuni. Dit is sneller omdat er onderweg minder te zien is. De eerstgenoemde route (door de Pantanal) is m.i. interessanter. Dan kom je op 2 a 3 weken Bolivia, en dat is het zeker wel waard.
Alles is goed met bussen te doen. Eventuele vluchten kun je beter binnenlands doen, internationaal is erg duur. Als je vanuit Zuid Brazilië via Peru naar Colombia reist, is het overigens sowieso vrij logisch om via Bolivia te gaan, omdat je er toch langs komt en je en passant alle hoogtepunten mee kunt pikken, van nota bene het goedkoopste land van Zuid Amerika.
Ik zou er niet een al te strakke planning van maken, als je een begin- en eindpunt hebt vult de reis zich vanzelf wel een beetje in. De bekende toeristische hoogtepunten zijn lang niet altijd de mooiste belevenissen (in tegendeel zou ik bijna zeggen!).
Veel plezier!
1 like
Thanks voor je duidelijke reactie Sander!
Via de Pantanal richting Bolivia lijkt me de beste optie. Zijn de grensovergangen bij Corumba (brazilie) en tussen La paz en Puno goed te doen?
Nog tips over welk gedeelte we evt met (binnenlandse) vlucht zouden kunnen doen om tijd uit te sparen en waarbij we toch niet teveel missen in Bolivia? Hoeveel tijd doe je er bv over om van La Paz tot aan Cusco te komen met bussen?
Is een week of 5-6 voor Bolivia en Peru een goede tijdsindicatie?
Die grensovergangen zijn goed te doen, en veel bereisd. Om Brazilië in te komen moest ik destijds erg lang wachten in de hitte, maar dat komt wel vaker voor bij grenzen, Bolivia ingaan zal waarschijnlijk sneller gaan. Van La Paz via Copacabana naar Puno is volgens mij de meest door backpackers gepasseerde grens van Zuid Amerika, dat gaat dus ook prima.
Je zou van Uyuni naar La Paz kunnen vliegen, maar de nachtbus is ook wel te doen (er schijnt ook een luxe variant te zijn). Als je in Rio begint zou je naar Foz kunnen vliegen, da’s een aardige afstand, en de bussen in Brazilië zijn prijzig.
De langste rit door Bolivia is die met de “Deathtrain” door de Pantanal (deels 's nachts), maar da’s een belevenis op zich, vond ik. Santa Cruz - Sucre - Potosi - Uyuni liggen relatief dicht bij elkaar. Ik zou dan nog eerder van Lima naar Noord-Peru (Piura) vliegen ofzo, hoewel dat ook goed te bussen is want je rijdt over de Panamericana. Of van Cusco naar Lima (als je Arequipa - Nazca - Huacachina - Pisco overslaat tenminste), want da’s een bergrit van 21 uur. Van La Paz naar Puno is 6 uur, en dan naar Cusco nog eens 6 uur, grotendeels over hoogvlakte dus da’s best goed te doen.
Het zal wel een beetje neerkomen op zo’n 5/6 weken Peru/Bolivia inderdaad. Je hebt het geluk dat je doorreist, en dus niet terug hoeft. Velen proberen de highlights van Zuid-Peru en Bolivia in 4 weken te stoppen maar moeten dan ook nog weer van Uyuni ‘terug’ naar Lima. Wat dat betreft heb jij natuurlijk meer speling. Maar ik neem aan dat je ook nog wel iets van Ecuador en Colombia wilt zien…
1 like