Wij zijn in Manilla op kraambezoek maar willen ook nog wat van de mooie natuur meepikken. Het is regenseizoen en dus vroeg ik me af wat we best doen: Bohol of Palaman?
Hallo Gerineke,
In augustus moet je echt een beetje geluk hebben met de regenval. Of je nu in Bohol bent of in Palawan: overal kan een bui vallen en kan het spoken. Ik geloof dat volgens de statistieken Bohol iets beter is. Maar weten de statistieken wel dat jij dan daar bent?
Maar als je een goede raad wilt hebben: ga naar Bohol.
Als je vakantie in het water valt, is het tenminste niet zo duur!
Veel plezier,
Hans.
Zoals op dit kaartje te zien is
File:Philippine climate map.png - Wikipedia heeft het eiland Bohol een andere klimaatzone dan Palawan, Bohol heeft geen echt regenseizoen maar de regen is hier meer gelijkmatig over het jaar verdeeld.Dus in theorie heb je op Bohol meer kans op droog weer,de praktijk is echter anders, en ook de Filippijnen hebben te maken met de opwarming van de aarde waardoor het weer zich anders en minder voorspelbaar gaat gedragen.
@ hans wat bedoel je nou met als je vakantie op Bohol in het water valt is het niet zo duur?
Hallo Korikong en alle anderen,
Je stelde me een vraag:
*@ hans wat bedoel je nou met als je vakantie op Bohol in het water valt is het niet zo duur? *
Ik bedoelde daarmee dat El Nido best prijzig is in vergelijking met Bohol. Ik ben op beide plekken geweest en El Nido was een van de duurste plekken van de Filippijnen. Dat is begrijpelijk: op El Nido wordt echt alles per boot aangevoerd: het eten, het drinken, de brandstof voor de generators (alle cabins in El Nido hebben airco). Er zijn maar een paar kleine strandjes die geschikt zijn voor een resort en de franse eigenaar heeft voor een luxe vakantieoord gekozen. Duur is het sowieso vanwege de aanvoer van van alles, dus dan kun je het maar beter luxe maken. Toegegeven: het is een van de mooiste gebieden waar ik ooit in mijn leven ben geweest. Maar er hing wel een prijskaartje aan.
Nu even over Bohol: er zijn weinig eilanden die zoveel te bieden hebben. De oudste koraalstenen kerk, de Spaanse wachttorens, de Chocolate Hills, wrakduiken, dolfijnen spotten, orca’s, strand, restaurantjes op het strand. Het is gewoon (nog) een pareltje tussen alle eilanden. Het toerisme groeit snel daar. Vijf jaar geleden boekte ik daar nog een kamer voor 800 pesos; nu kan dat niet meer. Maar het is nog steeds stukken goedkoper dan El Nido.
Dus: als je vakantie verregent kan dat beter op Bohol gebeuren dan in het dure El Nido.
Groeten,
Hans.
Bedankt, allebei voor jullie reactie.
Ik denk dat ik toch voor Bohol ga, nu nog een fijn hotel vinden.Ben op zoek naar een goed uitgerust hotel met charme en lekker eten en vooral niet afgelegen zodat je gemakkelijk te voet een stadje kan bezoeken of zo…
Hallo Gerineke,
Een hotel op loopafstand van een stadje zul je op Bohol niet gemakkelijk kunnen vinden. In feite is er in het toeristengedeelte maar een stad: Tagbilaran. Het is een havenstad en zodoende zou je daar niet lekker zitten voor je vermaak. Het is beter door te reizen naar het schiereiland Panglao, een autoritje van zo’n 40 minuten.
De hotels op Panglao liggen voornamelijk op Alona Beach en zijn gemakkelijk te vinden op het internet. Alle tours over het eiland en de zee zijn ook geconcentreerd op Alona Beach en op die manier kun je een paar fijne dagen daar doorbrengen.
Veel plezier daar!
Hans.
Hans , het is echt onzin te beweren dat Palawan zoveel duurder is dan Bohol, okay jij heb dan waarschijnlijk op het dure resort op Miniloceiland bij elnido gezeten www.elnidoresorts.com Maar dat is echt niet representatief voor heel Palawan. En zelfs in El Nido kun je kiezen tussen dure en budgedaccomodatie,zoals http://marinagardenelnido.multiply.com/ waar je voor 550 peso kan verblijven. En die keuze heb je in iedere plaats in Palawan. Palawan heeft de naam erg duur te zijn ,maar is het niet.
Hallo Korikong,
Ik heb inderdaad wel eens in het El Nido resort op Miniloc gezeten maar ook in andere resorts. Bedankt in ieder geval voor je tip. Het Marina Garden ziet er op de foto’s heel netjes uit. We gaan daar een kijkje nemen en wellicht zie je het nog eens terug op de site van Suba!
Groet,
Hans.
Ja Korikong,
Ziet er inderdaad schitterend uit daar in the Marina Garden, nu weet ik het weer niet meer natuurlijk… Kan heel moeilijk kiezen…
Gerineke als je puur voor de natuur gaat zou ik zeker voor Palawan kiezen, zeker de omgeving van El Nido ,daar kan Bohol echt niet aan tippen. En wathet regenseizoen betreft zou ik niet zou bang voor zijn, Ik ben een aantal vakanties in augustus in Palawan geweest,en het regenseizoen viel me mee, wel elke dag een regenbui die niet lang duurd ,maar daarna schijnt de zon weer. Vorig jaar december wel een typhoon meegemaakt en toen regende het echt 3 dagen en nachten non-stop. Vorig jaar heb ik 2keer 3 maanden op Palawan gewoond, samen met de lokale bevolking een klein beachresort gebouwd aan de oostkust van Palawan aan het strand bij het dorp Caramay, De bevolking is hier heel arm, en het is de bedoeling wanneer het resort klaar is hier 10 mensen kunnen werken. De fotos van de bouw staan op http://korikonginpalawan.reismee.nl effe op fotos klikken en dan op de kleine fototjes aan de linkerkant en alle fotos komen tevoorschijn.