Boedapest

Hallo

Wij gaan in april op city trip naar Boedapest. Wij kennen Boedapest totaal niet.
Ik heb al een reisgids maar zijn er die goede tips hebben wat wij zeker moeten bezoeken.
Hoe ga je het best van de luchthaven naar het centrum ( voordeligste) ?
Is het even goed om met euro te betalen of beter met de plaatste munt? Waar haal je het best de plaatstelijke munt ?

Groetjes Tania

Vanaf vliegveld met de bus 200 E. staat bij de uitgang. 11 haltes naar Kobanya-Kispest
dan kan je verder met de metro.
Je kan geld wisselen bij vliegveld. Moet wel want je hebt direct geld nodig in de bus en metro.
met euro’s hebben wij de eerste avond ons diner betaald, maar liever wissel ik dan bij een automaat(schijnt het voordeligst te zijn). Maar doe wel in 1 keer wat meer want iedere transaktie kost je geld bij de bank.
wij hebben de laatste keer een taxibusje genomen. dat koste 12 euro naar het hotel.
we konden het vanaf het hotel thuis al regelen. wat de bus kost weet ik niet meer maar wel goedkoper.
wat je ook kan doen bij de metro en vliegveld dat je een reiskaart koopt van het aantal dagen dat je er bent. Dan kan je overal gratis reizen. trein/tram.metro.bus boot. erg handig. ze hebben 3 daagse kaart en 5 daagse geloof ik ook.

bus inderdaad het handigst, net als metro in de stad (en trams): je koopt vooraf kaartjes in soort van tabakswinkels
en dan prik je per rit af. die kaartjes kosten niet veel.
taxi is geen aanbeveling: ze rijden om en het gaat in de papieren lopen. (Tip: of kijk of de chauffeur een ouder iemand is)
je kunt beste met Forint betalen om te voorkomen dat je te weinig wisselgeld krijgt.
de metro gaat naar de meeste bezienswaaardigheden zoals Heldenplein (waar veel usa films zijn opgenomen),
Vergeet niet de beroemde Ketting brug (ooit gefinancierd door Frans Liszt) over te lopen naar Buda voor de Matthiaskerk (eerst Koning van Homgarije)!
Parlement is ook te bezichtigen, weet niet wat het kost want Hongaren mogen gratis naar binnen.
Het centrum is goed te belopen, aanbeveling is de Mathias Pince, een restaurant in de stijl van muurschilderingen uit de Hongaarse Historie
dat erg aan de Nibelungen doet denken. Fijne reis.