(origineel bericht op be-more.nl)
Bodypainting:D
Vandaag(dinsdag 13 augustus) zijn we onze dag zoals altijd weer gestart met een gebed uit de bijbel. Maar vandaag was iedereen volgens mij zo blij dat de liederen me om de oren vlogen. Stampen met de voeten, klappen in de handen en uit volle borst Zulu door de keuken van het hope center. Ik ben dan zelf ook een christen maar in Nederland doe ik daar niet zo veel mee, maar hier gaat het er anders aan toe. Ik hoop dan ook zondag mee te kunnen naar een kerkdienst met een van de staff leden.
Vandaag was de dag dat we een art klas konden geven. Ik had er vannacht zelfs over gedroomd dat het helemaal uit de hand liep. Maar i.p.v. dat we op het hope center waren, stonden we te schilderen op het vliegveld en de jongens gingen helemaal los. I.p.v. dat ze zichzelf beschilderde gingen de muren er aan.
Maar gelukkig was het maar een droom!
De dag starten ook heel raar omdat sommige jongens hun ouders gingen met de social worker om de thuisbasis ook voor te bereiden op de Rehab. Hierdoor kregen we de overige jongens ook niet allemaal bij elkaar en luisterde de helft maar. Dus toen hebben we besloten maar de gaan body painten met de jongens die wel willen. Je houdt ze hier helaas ook geen uur mee bezig maar het was leuk om even op deze manier bezig te zijn. Al geniet er maar 1, dan ben ik al blij.
Na ons kwamen er verschillende studenten van de Medische Universiteit van Durban. Zij kwamen de jongens wat vertellen over HIV en Aids. Het was interessant om te zien hoe de jongens hier mee omgingen en wat ze wel en wat ze eigenlijk niet wisten. Toen kwam natuurlijk ook het hoofd onderwerp, hoe gebruik je een condoom. Het was helaas ook een lacherig onderwerp voor de jongens maar toen een van de jongens met een verhaal kwam, viel me de mond toch even open. Het ging over de besmetting van HIV. Dat je alleen met een condoom dit goed kon beschermen. Een van de jongens zei daarop: “Waarom perse zo’n condoom. Op de straat gebruiken we( of het nu we was of dat hij het meer in het algemeen bedoelde weet ik effe niet) een plastic zakje en dan vaseline erin.”
Oké toen ik bij de DA werkte heb ik ook wat meegemaakt, iemand zocht trekzalf, maar dit sloeg echt alles. Dit was echt een realiteit moment voor mij. Oeh volgens mij hebben de meesten van deze jongens HIV, worden ze misbruikt of misbruiken ze iemand anders. Dat het allemaal geen zuivere koffie was, zoals we dit wel eens noemen, kwam nu echt binnen.
De meisjes van de universiteit gingen na de lunch nog een activiteit doen, maar het was erg lastig om de jongens bij elkaar te houden. Dit ook omdat er nu bijna geen staff leden waren omdat zij mee op home visits waren maar ook omdat ze gewoon al veel geluisterd en gezeten hadden. Deze jongens hebben ook de ruimte nodig om zelf te spelen. Eigenlijk is het ook vreemd want in Nederland zouden deze jongens tot 3 uur op school zitten en iedere les aanwezig moeten zijn. Ik moet me er soms echt van bewust maken dat de meesten van deze jongens tussen de 12 en 14 zijn ook al kijken ze soms nog Dora;)
Het was vandaag dus weer een interessante dag en morgen gaan we met alle vrijwilligers alle projecten langs. Een lange maar zeker gezellig dat die we hopelijk met een lekker diner gaan afsluiten.