Bob zijn 1e dag in Kaapstad, Zuid-Afrika :
En toen begon de reis naar Zuid Afrika. Na afscheid te hebben genomen op het vliegveld begon de reis die ongeveer 17 uur in beslag zou nemen. Met een beetje wachten natuurlijk. Toen ik aankwam op het vliegveld van Kaapstad stond de chauffeur al te wachten. Die was helemaal gek van voetbal. Na de vraag welke sport ik leuk vond en daarop natuurlijk voetbal zei heeft hij vanaf het vliegveld tot aan het vrijwilligershuis alleen maar daar over zitten praten. Prima natuurlijk. De eerste dag zijn we gelijk naar het strand geweest. Toen we daar kwamen hing er een zwarte haaienvlag. Dat betekende gelukkig dat er op dat moment geen haaien waren. Daarna hebben we nog op een terras gezeten en in de avond uit eten geweest. Een prima start zo.
Bob zijn 1e week in Kaapstad, Zuid-Afrika :
De dag erna de sloppenwijken in. Dat is dus echt precies zoals op tv. Dus verzin een paar golfplaten en wat houten planken bij elkaar en je hebt een huis. Wat wel heel vreemd is dat er in zo’n huis een koelkast en een tv staat. Maar goed. De buurten zijn wel heel veilig in tegenstelling wat je hoort over de criminaliteit. Aankomende vrijdag gaan we naar de Tafelberg dus dat zal ook wel weer mooi zijn.
Nu helemaal vol aan de gang in Masiphumelele(de naam van de township waar ik werk) Heb ik al steeds meer mijn eigen taak. Het lesgeven aan de kinderen in de sloppenwijk op de school Uhkala. Samen met de lokale gymdocent India(niet het land) zijn wij verantwoordelijk voor de helft van de klas. Zoals ik al zei hebben de kinderen bijna niets. Per 50 kinderen hebben er misschien 3 sportkleding aan maar meestal minder. Deze kinderen krijgen uniformen van de school maar ze mogen de schoenen die ze krijgen niet aan tijdens de gymles. Ze slijten dan te snel. Wanneer de dag langer word en het veld waarop de gymlessen gegeven wordt steeds warmer wordt kunnen ze er bijna niet meer op lopen zulke zere voeten hebben ze. Ze zijn wel zeer enthousiast over de lessen die er gegeven worden. Vanmiddag hadden we een middag in de bibliotheek en moesten we helpen met huiswerk en andere dingen. Ik hielp de kinderen met het leren van Engels huiswerk. Gewoon samen een boekje lezen.
Gistermiddag zijn we weer naar het strand geweest. Echt lekker het strand hier want het is de afgelopen dagen ongeveer rond de 35 graden geweest. Morgen gaan we dus de tafelberg bezoeken daarna naar een restaurant. Zondag gaan we met z’n allen, de vrijwilligers van hier, ongeveer 8 man naar een concert in de botanische tuinen. Zaterdag staat er een avond stappen in het vooruitzicht dus genoeg te doen en te beleven tot nu!!!
De week vrijwilligerswerk ging weer als een speer voorbij. De coaches waarmee wij samen de lessen geven konden het de hele week over niets anders hebben dan het rugby toernooi van vrijdagmiddag en zaterdagochtend. 1 van de coaches heeft drie prikken van tevoren in zijn heup laten spuiten zodat hij kon spelen zonder pijn. Ze vroegen of ik wilde komen kijken en heb dat dus ook gedaan. Keiharde sport die rugby. Maar wel superleuk en gezellig. Overal stonden tenten waarin gefeest werd maar natuurlijk eerst werden de potjes Rugby gespeeld. Ze bereikten uiteindelijk de kwartfinales!!
De volgende dag zijn we naar Hermanus gegaan om walvissen te spotten. Helaas, en dat wisten we van tevoren, hebben we er geen gezien omdat het niet de periode van het jaar is dat ze zich laten zien. Wel was het een supermooie rit langs de kust. We kwamen hier langs het op 1 na grooste township van Zuid Afrika met ongeveer twee miljoen mensen. In de avond nog een keer gegeten bij Mamma Afrika voor afscheid van drie vrijwilligers van hier. Vandaag nog waarschijnlijk naar de silvermines. Nog een drukke week voor de boeg als mijn laatste week in het vrijwilligerswerk!!!
Wordt vervolgd !