Blue Mountains wandelingen

G’day,

Wij gaan in juni weer 3,5 week Down Under! We starten in 3 dagen Sydney en dan via de Blue Mountains, Hunter Valley, Port Stephens Byron Bay, Mt Tambourine naar Brisbane. Daarna vliegen we naar Cairns waar we familie hebben wonen.
Via deze app en verschillende sites hebben we al heel wat info bij elkaar geraapt om te doen en te zien. Waar ik nog niet zoveel recensies van heb gelezen zijn de ervaringen tips van de wandelingen in de Blue Mountains (Grand Canyon trail, National Pass enz). Wie kan daar iets over zeggen?
Andere tips over ons traject zijn natuurlijk ook welkom :slight_smile:

Groetjes Arno

Via Wereldwijzer app

Wellicht heb je om te beginnen hier iets aan:

Now, let’s talk about the walk…
Grand Canyon walk is spectacular! As you descend further into the canyon, you will see different types of vegetation and no animals or even birds can be heard - total quietness. We walked for hours before we meet another fellow walker. So, its nice to have company of your own. Remember, every step you descend you have to ascend the other end…so be prepared! Nevertheless, enjoy the peacefulness & tranquility.

Leura Forest walk - this is a walk with lots of steps, so be prepared to go up and down for a couple of hours. The rest of the walk/path is relatively flat. I would recommend going down the Giant Stairway (unless you are super fit) and going up the way. FYI, Giant stairway is 847 steps! Again, its a very beautiful forest walk. Take breaks and take some very lovely photos of waterfalls and plants.

All the walks are very well sign posted, so no worries of getting lost. Just follow the signs and have your map ready should be sufficient.

En dit, wellicht ook nuttig:

MISTAKE 1: wearing too many layers of clothing. Its was slightly cold when we head out from our B&B. As we walked, it gets hot. Not a good idea to have too many layers of clothing.
MISTAKE 2: rating in website regarding the difficulty level of the walks are under rated for people with no/little experience. Medium is hard.
MISTAKE 3: Must be properly geared, its not a walk in the park! For example, Good to have hiking stick, glove and proper hiking shoes…and oh, have your camera ready. Don’t forget water & some snacks (if you are hungry all the time like me)

Visited August 2012

Hoi Willem,

Bedankt voor je reactie! Daar hebben we zeker wat aan. We zitten in Leura dus wellicht makkelijk om met die wandeling te beginnen als we aankomen. We blijven 2 dagen. Ook de tips over de kleding/gear. Ik had m’n laagjes al klaar liggen. Maar met al die stairs zul je het snel warm krijgen. En als hobby fotograaf zal ik m’n hart wel kunnen ophalen daar!
Uiteraard gaan we ook nog naar het visiter center voor de maps e.d…

Groeten Arno

Via Wereldwijzer app

Mijn ervaring daar is dat de trappen het zwaar maken, als je eenmaal beneden bent, is het best goed te lopen, redelijk vlak.
In juni kan het best echt koud zijn daar! Laagjes kleding zijn juist handig omdat je laagjes kunt uittrekken! Maar van wandelen krijg je het altijd snel warm, dus hele warme dingen hoef je niet aan te trekken. Mar het is dan wel winter!
Als je flink wandelen gewend bent in Europa, dan zijn de wandelingen in Australie echt goed te doen. Australiers zijn niet zulke wandelaars en vinden een wandeling van meer dan een half uur vaak al zwaar worden. Neemt niet weg dat je je goed moet voorbereiden, voldoende eten en water mee moet nemen en stevige schoenen moet aantrekken. De hitte maakt veel wandelingen erg zwaar, maar in juni zit je dan juist goed!
Ik heb zelf meerdere kortere wandelingen gemaakt en daarnaast een flinke dagtocht (heen en terug via de stairs) naar de ruined castle (vanuit katoomba). Groot deel was dat vlak (behalve de trappen natuurlijk). Bij de rotsen van the castle wel flink klauteren. Onderweg prachtige treeferns en lyrebirds!

1 like

Hoi Francine,

Bedankt voor je reactie! Dat het kouder is zijn we ons van bewust! Een aantal jaren terug waren we in de Grampians. Ook in Juni. We hadden daar nog een sjaal gekocht. De paden zijn zo te zien goed aangelegd. Dus dat scheelt. De moeilijkheidsgraad zit hem idd in het traplopen volgens mij! Maar een beetje afzien vinden we niet erg.

Nogmaals bedankt voor je reactie. Ik zie dat je actief deelneemt in het café! Leuk!

Groeten Arno

Via Wereldwijzer app