In oktober ga ik samen met mijn vriendin naar Australië. We starten met 5 dagen Sydney. Een van de dagen willen we gebruiken om de blue mountains te bezoeken. Het liefst zouden we dit zelf doen, dus zonder georganiseerde tour. We hebben geen huurauto, dus het zou met het openbaar vervoer moeten. In de blue mountains zouden we het liefst gewoon zelfstandig een mooie wandeling doen.
Wat zijn volgens jullie de do’s en don’ts voor een eendaags bezoek aan de blue mountains?
Populairste rondje: treinretour naar Katoomba. Stadje is overzichtelijk en te voet te doen. Kabelbaan naar vlakbij de Three Sisters vanaf draaiende restaurant, kiezen tussen de Skyway en Cableway. Wandelen naar beneden (goede bewegwijzering) en dan met de scenic railway omhoog, niet te missen achtbaan-achtige treinervaring (video in de aanslag).
Minder bekend maar minstens even mooi qua natuur: stationnetje verder rijden met dezelfde trein naar Katoomba, Blackheath. Ongeveer half uur lopen ligt Govett’s Leap, een der Australische versies van de Grand Canyon en veel mooier/ongerepter dan de vergelijkbare kloven bij Katoomba.
Ja maar dan zou ik ff googlen op fietsverhuur in Katoomba of Blackheath. Mountain bike lijkt beste, het zijn gewone wegen maar er zitten wel wat kleine klimmetjes in. Hiermee heb je dan de wandeling Katoomba station naar kloofpunt (alwaar je naar beneden gaat wandelen) bespaard en dat 2 x 30 minuten wandelen in Blackheath en je zou ook tussen de stadjes kunnen fietsen zegt m’n gevoel, wel ff op de kaart checken wat de afstand is want als dat meer dan 10 km is wordt het contraproductief en is trein toch beter.