We zitten weer zwijgend tegenover elkaar te eten. Ik kijk naar hem en hoe hij angstvallig mijn blik vermijdt. Ik doe mijn mond open om iets te zeggen, maar bedenk me, en sluit hem weer. Geïrriteerd kijkt hij op en kijkt me boos, maar toch vragend aan. ‘Je lijkt wel een vis op het droge…’ zegt hij. Ik open nog een keer mijn mond en besluit het er nog een keer op te wagen.
‘Wat doen we nu met de vakantie? Over 3 weken is het al en we hebben nog steeds niet besloten wat we doen? Als we niet snel iets boeken, kunnen we niets meer krijgen en dan is het te laat. Ik heb echt geen zin om weer thuis te blijven met dit vreselijk weer…’ Ik ratel aan een stuk door maar hou snel mijn mond als hij kwaad zijn bestek neersmijt.
‘Ik heb je toch al gezegd dat ik niet met je op vakantie wil!! De week ervoor en de week erna moet ik al weg voor mijn werk en het is allemaal zo onzeker hoe het gaat lopen, ik wil niet ergens ver weg zitten als ze me nodig hebben.’ Hij verheft weer zijn stem en vol ongeduld en irritatie hoor ik hem zijn relaas doen. Ik word kwaad. Ik kan er toch niets aan doen dat het niet lekker gaat op het werk? Moet ik daarom dan mijn enige zuurverdiende vakantie opgeven? Ik schrik op uit mijn gedachte, als hij zegt: ‘Waarom ga je niet gewoon alleen als je zo graag wilt?’
Alleen… Het woord hangt zwaar in de lucht tussen ons in.
Ik? Alleen op vakantie? Hoe haalt hij het in zijn hoofd! Alsof een vakantie leuk is zonder hem. Ik kijk naar mijn koud geworden eten en laat het idee een beetje op me inwerken. Hoe durft hij? Ik word steeds kwader en kwader. Ik voel mijn bloed inwendig koken en voel een venijnige hoofdpijn opzetten. Hij zal raar staan te kijken als ik dat zou doen… Uit provocatie sta ik op. Hij kijkt me verbaasd aan en vraagt wat ik ga doen. ‘Naar het reisbureau. Het is koopavond, ik ga voor mezelf een vakantie boeken!!’ Ik meen er niets van maar ik zal hem eens laten zweten. Nu zit hij als een vis op het droge naar adem te happen. Voor ik er zelf erg in heb, heb ik mijn jas aangetrokken en mijn tas gepakt. Ik pak mijn autosleutels en hij zit daar maar. Vol ongeloof kijkt hij me aan, zijn bestek zweeft ergens tussen de tafel en zijn mond.
Ik voel dat ik nu door moet zetten, anders verlies ik dit. Ik loop naar de deur, en als ik de motor van mijn auto start en voordat ik wegrijd nog even door het raam naar binnen gluur, zie ik hem nog steeds aan de tafel zitten. Zo! Dat zal hem leren. Ik rij richting de stad, maar ik zoek geen parkeerplek. Wat zal ik doen? Ik kan toch niet alleen op vakantie gaan? Hoe zielig is dat? Wat zullen mensen wel niet denken? Ik heb notabene een vriend met wie ik samenwoon, zal ik een beetje alleen op vakantie gaan.
Als ik bezig ben aan mijn derde rondje rond het centrum begin ik wat rustiger te worden en begint het idee op me in te werken. Alleen op vakantie… Alleen… Alleen ik! Dan kan ik echt helemaal doen wat ik zelf wil. Mmmmwwwaaaa… dan zou ik eindelijk zo’n mooie zeilcruise kunnen maken langs de Griekse eilanden, of eilandhoppen. Ik voel mijn bloed sneller stromen en voor ik er erg in heb, laat ik me met een plof neervallen op een stoel in het reisbureau. Het meisje kijkt me vriendelijk vragend aan: ‘wat kan ik voor je doen?’ Ik zucht een keer diep en zeg dan: ‘Ik wil op vakantie!’
Als ik de zin heb uitgesproken besef ik me hoe nietszeggend het is, maar dat is het! Ik wil gewoon op vakantie, alleen of niet! Het meisje van het reisbureau begint allerlei vragen te stellen. Bij de vraag met hoeveel personen ik ga, krijg ik het een beetje te kwaad. Met een piepstemmetje stamel ik: ‘Alleen…’ Ik merk hoe zielig het klinkt en ik voel de tranen in mijn ogen opwellen. Maar dan besluit ik ervoor te gaan! Dit is mijn kans te doen wat IK wil. Geen gezapige vakantie met de auto en kamperen in de Ardennen. Vliegen, ver weg en lang en met de boot. In Griekenland. Voor ik er erg in heb, ligt het hele bureau bezaaid met brochures en ze laat me de ene kleurrijke folder zien na de andere.
We slaan aan het puzzelen en we hebben een aardig rijtje bij elkaar. Vliegen, pick-up en 5 verschillende eilanden in 14 dagen tijd! Maar ja, ik heb eigenlijk maar 11 dagen de tijd, want in de 3e week van mijn vakantie, ga ik met mijn moeder nog een midweek naar Rome. Zo zijn mijn 3 vakantieweken aardig gevuld. Maar om nu 14 dagen zelf weg te gaan, terug te komen en dan de dag erna weer weg te gaan, zie ik niet zo zitten. We besluiten dus dat het maar maximaal 11 dagen kunnen worden en dan kunnen het maar 3 eilanden worden. Ze rekent het een en ander voor me uit en ik merk dat dit reisje mijlenver buiten mijn budget ligt. Ik zucht een keer diep. Het meisje van het reisbureau kijkt me eens lang aan, en vraagt dan of ik zeker weet dat ik dit wil, aangezien ik heel de vakantie alleen zal zijn. Of ik niet liever met een leuke jongerenorganisatie mee wil ofzo. Ik kijk haar bedenkelijk aan, maar ook nu weer heeft ze binnen no-time een brochure onder mijn neus geduwd met allemaal lachende mensen die allemaal helemaal happy zitten te zijn met elkaar.
Ik kijk naar de foto’s en blader quasi geïnteresseerd door de folder. Mijn oog valt op een super de luxe hotel en ineens hoor ik mezelf hardop zeggen, dat een weekje complete luxe me ook wel wat lijkt. Nu beginnen haar ogen te twinkelen en begint ze enthousiast te vertellen over de mogelijkheden. Ze laat me de ene mogelijkheid zien na de andere, en voor ik er erg in heb, heeft ze me helemaal enthousiast gemaakt over een all inclusieve vakantie in Turkije. Ik ga ervoor. Ze duikt in haar systeem en ze komt een leuk 4 sterren hotel tegen voor een redelijk prijsje. Het hotel berekend geen toeslag voor 1-persoons kamers en dat is precies wat we zoeken. Ze zoekt het hotel voor me op in een van de vele brochures en na een tijdje heeft ze het gevonden.
Ze laat me de pagina zien en ik zie 3 zwembaden en een hele rits met all inclusieve opsommingen. 3 restaurants, bijna alles is gratis en ik voel me trots dat ik dit hotel mag gaan bezoeken voor die prijs. Ik teken de factuur en betaal meteen. Vertrek over 3 weken. Over 3 weken ga ik op vakantie voor 9 dagen naar Bodrum. Ze geeft me de brochure mee en ik stop de factuur op de opengeslagen pagina met het hotel.