Bitterballen en meer!

(origineel bericht op be-more.nl)

Bitterballen en meer!

Lieve mensen,

Het is inmiddels al bijna een week geleden, maar hoe was de kroning in Nederland? Goed feestje gevierd? Ik zag al wat mooie foto’s langskomen op facebook!

Zoals ik vorige week al schreef, zijn wij met z’n allen naar de ambassade in Kampala geweest. Hoe dichter we bij de ambassade waren, hoe meer (oranje) nederlanders we tegen kwamen.
Eenmaal daar aangekomen vergat ik even dat ik nog in Oeganda ben. De oranje gebakjes, het televisiescherm en de koffie stonden al op ons te wachten, klein Nederland in Kampala!
’s Avonds waren we uitgenodigd voor het feest bij de ambassadeur thuis, waar het 1 grote mengelmoes was van mensen: ministers, diplomaten, maar ook een aantal vrijwilligers en backpackers.
Meteen na binnenkomst zagen we onze belastingcenten terug in veel gratis drank en hapjes, zoals haring, bitterballen, frikadellen, oliebollen, paling, kaasblokjes en satéstokjes. We hebben genoten!!

Het einde van de week bij CEPO was rustig. We zijn niet meer de community in gegaan, maar hebben wel nog het een en ander rondom ons huis gedaan. Enkele van de inkomstenbronnen van CEPO bevinden zich naast onze deur. Zo hebben ze een kleine champignonkwekerij, enkele geiten en kweken ze koffieplantjes. Donderdag zijn we o.a. bezig geweest om de koffieplantjes te sorteren. Een groot deel van deze plantjes wordt uitgedeeld in de community, maar er worden er ook enkele verkocht.

Vrijdag hebben we met het hele CEPOteam (Samantha, Diana (de projectleidsters), Steve, Noah (de lokale vrijwilligers) en wij 3 (Alissia, Annika en ik)) afgelopen maand besproken. Iedereen was erg positief en dat gaf ons uiteraard een goed gevoel. Als je hier een maandje bent, merk je het niet zo goed, maar Samantha & Diana zien het project echt vooruit gaan.
Aankomende maand gaan we o.a. nog voorlichting geven in de community
over hygiene en HIV/Aids, iets waar ik erg nieuwsgierig naar ben.

Afgelopen weekend zijn we in Masaka gebleven. Nadat we Alissia hadden uitgezwaaid zijn Annika en ik naar het zwembad gegaan en hebben daar de hele middag van de zon genoten!
Samantha en Diana zijn zeer gelovig en zondagochtend zijn we met hen naar de kerk geweest. Het was er niet zo druk vanwege de regen, maar er werd volop gedanst, gezongen en gebeden, een vrolijke dienst.

Vanavond komen de 2 vrijwilligers aan die ons CEPOteam komen versterken. Een nieuwe maand, vol enthousiasme en verwachtingen, ik ben benieuwd!
Groetjes!

Ps: Ik weet dat vele van jullie op foto’s zitten te wachten, deze zou ik ook graag met jullie delen, maar ik vrees dat dit niet gaat lukken. De afgelopen weken heb ik op verschillende plekken geprobeerd om foto’s te uploaden, maar het internet werkt niet mee L Jullie zullen dus moeten wachten tot 2 juni, dan ben ik weer terug!

(origineel bericht op be-more.nl)