Wat zijn jullie ervaringen met het boeken van binnenlandse vluchten voor de Filippijnen? En dan bedoel ik met name: als je betaalbare of goedkope vluchten wil, is het dan raadzaam om ver van te voren te boeken of maakt dat niet uit? Heb ook ergens gelezen dat je een paar dagen van te voren een vlucht kan boeken of heel weinig; hebben jullie ook die ervaring?
Hoi, ik ben nét terug van de 1x Phil. en wil nog wel een toevoeging geven vwb mijn eigen ervaring. Om te beginnen ben ik erg blij dat ik vantevoren niets geboekt heb, want we (ik & mijn verse Phil. vriendin) hebben de reisplannen steeds aangepast, maar dat is natuurlijk voor iedereen een persoonlijke keuze.
Op 19 januari zijn we in 'n mall in Manila naar een ticketburo gegaan om te informeren wat de mogelijkheden zijn om naar Cagayan de Oro te vliegen.
Alleen een vlucht van 22 januari was ietsje goedkoper dan die van 20 januari, dus hebben we ter plekke geboekt voor de vlucht van de volgende dag.
Kosten; 5100 php voor 2 personen. (Philair)
Terwijl we die volgende dag op die vlucht staan te wachten, ben ik naar een office van CebuPacific gelopen om te informeren wat op 17 februari een enkele vlucht Manila-Bangkok kost. Dat was 105 euro en die heb ik ook ter plaatse geboekt, met de creditcard betaald.
Dit was pas mijn 5e dag Filipijnen, ik kwam er later achter dat je in alle uithoeken kantoortjes tegenkomt van CebuPacific, dus dit had ik ook nog in Cagayan kunnen regelen.
Ik weet niet hoeveel goedkoper dit soort vluchten zijn als je ze ruimer van tevoren boekt, maar wat mij betreft zijn dit nog steeds overzichtelijke prijzen.
Dat klinkt ook goed. En ook handig dat er her en der kantoortjes van o.a.(?) Cebu Pacific zijn. Dan neem ik wel aan dat je bij een kantoortje van Cebu Pacific niet ee nticket van Zest kan boeken, maar goed, dan nog handig om van je ervaring te horen.
Eerlijk gezegd durf ik over de andere vliegmaatschappijen geen uitspraken te doen, het viel me alleen op dat je kantoortjes van CebuPacific werkelijk overal tegenkomt.
Verder zijn Filippijnen gek op Malls, die vind je overal, en vaak zitten daar ticketoffice 's die van meerdere maatschappijen tickets verkopen.
Ik bedoel maar te zeggen; ik zou me niet te veel zorgen maken dat je een reis niet meer geregeld krijgt als je het niet ruim van tevoren doet.
Overigens hadden we op de terugweg van CDO naar Manila gekozen voor een bootreis, puur voor de rust. Wist niet wat me te wachten stond, maar viel 100% mee; Een enorm soort cruiseship met kajuit voor 4 pers., restaurant, genoeg zitplaatsen … Tussenstop in Iloilo. Duurt 36 uur, kostte slechts 1550 php pp incl. maaltijden! … is ook handig als je wat te transporteren hebt, want naar gewicht wordt niet gekeken. gr … Leeuwy
Ja, ik begrijp je boodschap hoor; voor sommige landen is het veel noodzakelijker om van te voren dingen geboekt te hebben en voor de F. valt dat erg mee. Gelukkig, kan je nog een beetje flexibel zijn.
Heb je toevallig ook ervaring met lange afstandsbussen zoals van Manilla naar Banuaue/ bontoc/ Sagada? Ik bedoel: of je dat van te voren moet reserveren of dat je gewoon op de bonnefooi naar het busstation kan gaan?
Goed te horen dat jullie goede ervaring hebben met een bootreis. Klinkt goed en dat voor die prijs. Waar heb je die bootreis geboekt?
We hebben wel in Mindanao langere afstanden afgelegd met de bus, maar niet in Luzon. Elke keer ter plekke in de bus een ticket genomen, maar ook wel eens een overvolle bus uitgelopen om een andere te nemen. Ik heb navraag gedaan, volgens haar is het wel mogelijk van tevoren te reserveren, of het op genoemde lijnen noodzakelijk is, durf ik niet met zekerheid te zeggen, dat kan beter iemand anders doen met meer ervaring.
Dat ticket van die boot hebben we gekocht in Limkitkai Mall in CdO, waar 4 ticket-buro’s voor verschillende manieren van reizen op een rijtje zaten.
Dat schip heet; “St Michael the archangel”, van Negros Navigation Co., Inc. (Nenaco), we kwamen aan op pier 2 in Manila. Je kunt tickets kopen in verschillende prijsklassen (ligt aan met hoeveel personen je de slaapplek deelt) en kiezen voor met of zonder maaltijden.
Ik had de indruk dat er nog genoeg plaatsen beschikbaar waren, wijzelf hadden in onze 4-persoons kajuit alleen van CdO-Iloilo nog één medepassagier, maar daarna hadden we de hut voor ons alleen.
Uit eigen ervaring weet ik dat het handig is, je aan te melden voor de nieuwsbrief van Cebu Pacific. Je krijgt dan regelmatig een nieuwsbrief met soms prijzen van 1 peso voor een binnenlandse vlucht, wel exclusief taxes. Enige nadeel: je hebt één of twee dagen om te boeken, en de vlucht kan pas over 2 maanden of later zijn. Maar als je ruim van te voren weet wanneer je waar naar toe gaat, kan dat best wat schelen. Als ik naar de Filippijnen ga weet ik bijvoorbeeld al maanden van te voren wanneer ik op Cebu aankom en vertrek, dus kan dan heel goedkoop m’n vlucht naar Cagayan de Oro en terug boeken!
Nog bedankt voor de laatste tip! Inmiddels er geweest; was fantastisch. Ja, je kan veel prijzen en vertrektijden vergelijken. Uiteindelijk hebben we een van de goedkoopste, maar niet de allergoedkoopste genomen. De allergoedkoopste ging op heel onhandige tijden wat ik dan ook weer ‘prijzig’ vind.
Klinkt misschien stom, maar ik neem altijd het volle(regular) tarief:beef:, lijkt misschien duurder (ca 1400 incl alle taxen en toeslagen) maar je kunt dan tegen een habbekrats (ca. 80 peso, 150 euro) mocht er iets veranderen, doe dat maar eens met een 1 pesoticket (dat met alle taxen en toeslagen 1300 peso kost), je bent je geld kwijt want niet wisselbaar (no change, no reroute, no refund):vak01: en moet dan ook nog eens extra betalen om het ticket te veranderen. Opnieuw boeken kan ook maar is razend duur va ca 2-3 weken voor vertrek.(prijzen va 8000 peso ed.)
GOEDKOOP IS DUURKOOP, tenzij je vakantie perfect verloopt (geen tyfoons, geen ziekte etc.) en er niets misgaat!