Binnenlandse vluchten in Peru

Vorige week zat ik op www.peruvianairlines.pe te kijken en zag ontzettend goede aanbiedingen,
had nog een aantal vragen en stuurde deze op naar hun email adres reservas@peruvian.pe,
Hieronder de e-mail, had hem natuurlijk ook nog vertaald in goed Engels en via de google translate in het Spaans.
Deze had ik vorige week zondag gestuurd (14-07-2013 / 14:34)

Geachte heer/mevrouw,

Graag zou ik onderstaande vluchten bij jullie willen boeken:

Flight 220 su 29-09-2013 Lima-Cuzco 13:30-14:40 US$ 32,35
Flight 221 we 02-10-2013 Cusco-Lima 15:10-16:20 US$ 32,35
Totale prijs inclusief Belasting (32,35 + 32,35 + 25,3) US$ 90,00

Flight 122 we 02-10-2013 Lima-Iquitos 17:30-19:10 US$ 32,35
Flight 123 zo 06-10-2013 Iquitos-Lima 19:40-21:20 US$ 32,35
Totale prijs inclusief Belasting (32,35 + 32,35 + 25,3) US$ 90,00

Mijn vraag is of ik genoeg tijd heb (1 uur en 10 minuten, aankomst 16:20, vertrek 17:30) om over te stappen in Lima.
Mocht ik normaal gesproken genoeg tijd hebben om over te stappen maar door een vertraging,
lange bagageafhandeling etc. ik de volgende vlucht naar Iquitos niet haal,
kan ik dan zonder bij betale onderstaande vlucht van de dag erop krijgen en/of een gratis overnachting in Lima?

Flight 122 th 03-10-2013 Lima-Iquitos 17:30-19:10 US$ 85,00

Volgende vraag is of bovenstaande bedragen alleen voor Peruanen gelden of ook voor buitenlanders,
ik las ergens dat er extra belasting wordt geheven voor buitenlanders.

Ik hoop dat u kan reageren in het engels.

Bij voorbaat dank.
John

Als ik de prijzen van de andere luchtvaartmaatschappijen vergeleek met de bovenstaande van PA (Peruvian Airlines),
kon ik haast niet geloven dat dit waar was, vandaar ook bovenstaande mail, beetje argwaan :-),
we zijn nu 5 dagen verder en nog steeds geen reactie ontvangen.
Vandaag wilde ik boeken en zag ik tot m’n stomme verbazing dat de prijzen opeens 4x zo duur waren (US$ 371 ipv US$ 90) voor dezelfde vlucht.
Dus ik belde PA op (+5117166000) om te vragen hoe dat nou zit, kreeg ik een hele vriendelijke dame aan de lijn,
ze probeerde me in B&A (Bassie en Adriaan) Engels uit te leggen dat het om een actie (promoción) ging en dat die gisteren beëindigd werd.

Afgezien van het feit dat ik nu baal als een stekker, vraag ik me af of er wel vaker van dit soort acties zijn van PA of andere airlines,
zoals bijvoorbeeld Star Peru, deze schijnen ook geen extra kosten voor buitenlanders in rekening te brengen.
Ik las in m’n LP (Lonely Planet) dat het qua prijs ook interessant kan zijn om ter plaatse (Lima) een (last minute) ticket te kopen,
heeft iemand hier ervaring mee en zo ja wat zijn dan ongeveer de prijzen, ik ga eind oktober begin november.

Ik ga nu nog proberen om alsnog in aanmerking te komen voor de aktie omdat ik geen reactie op m’n mail heb ontvangen,
geef me zelf weinig kans, of nog beter gezegd nada.

Ik geloof niet dat Peruvian Airlines daarop ingesteld is, dat klanten via e-mail vluchten boeken. Je had die vluchten gewoon via die website kunnen boeken, overeenkomstig de bedoeling en opzet van die website. Ja, het komt wel vaker voor dat een Peruaanse luchtvaart maatschappij een tijdelijke “promoción” heeft.
Er is geen sprake van een “een extra belasting voor buitenlanders”. Die bestaat gewoon niet. Wel is het zo dat LAN zijn goedkopere tarieven niet beschikbaar maakt voor niet-inwoners van Peru. Dat geldt ook voor TACA, maar alleen op de route Lima - Cusco - Puerto Maldonado. Peruvian Airlines, Star Peru, en TACA op zijn andere routes maken geen onderscheid tussen inwoners en niet-inwoners.
Zoals overal bestaat ook in Peru de mogelijkheid om last-minute tickets te kopen, indien nog beschikbaar. Ik heb niet de indruk dat daar veel gebruik van gemaakt wordt. Gewoonlijk is men goedkoper uit als men vroeg boekt omdat naarmate de tijd verstrijkt de goedkopere biljetten eruit gaan. Ben je uit op een koopje, dan zul je de websites regelmatig moeten volgen en toeslaan als je inderdaad een “promoción” tegenkomt. Met toeslaan bedoel ik echt boeken en betalen via die website.
Wat betreft overstap tijd in Lima, vluchten Cusco - Lima willen nog wel eens vertraging hebben (o.m. door weersomstandigheden in Cusco). Het is daarom goed dat ruim te plannen. Mocht je de aansluiting met een vlucht met dezelfde luchtvaartmaatschappij missen, dan zullen ze je wel naar een volgende vlucht overboeken maar geen gratis overnachting bieden. Die vliegbiljetten worden namelijk afzonderlijk verkocht, dus een vlucht Cusco - Lima, en apart een vlucht Lima - Iquitos.
http://www.hostellima.nl/

HendrikHerman bedankt voor je reactie,

De email was ook niet bedoeld om een vlucht te boeken maar meer om wat antwoorden op vragen te krijgen. Ik wilde van de week ook daadwerkelijk boeken met m’n creditcard, maar was zo dom om een aantal keer de verkeerde pin in te voeren bij het boeken, pas werd geblokkeerd en tegen te tijd dat die weer was gedeblokkeerd waren de prijzen dus sky high geworden, vet balen dus.

Ik heb nu een e-mail gestuurd naar info@cuscoperu.nl, ik hoop dat zij nog wat kunnen regelen voor een aantrekkelijke prijs. Mocht dit niet lukken dan boek ik een bus en/of vliegreis ter plaatse, voordeel is dan dat je wat flexibeler bent, nadeel is de onzekerheid en al het geregel daar.

De bus verdient niet mijn voorkeur doordat ik maar 2 weken in Peru ben en 3 plaatsen wil bezoeken. Mocht ik toch genoodzaakt zijn om met de bus te gaan, zijn er dan mensen die goede/slechte ervaringen hebben met bepaalde busmaatschappijen. Ik had gelezen in m’n LP dat Iquitos niet over de weg toegankelijk is (Iquitos is the largest city that cannot be reached by road), dus blijft vliegen over, of zijn er misschien nog andere mogelijkheden (bus, laatste stuk met de boot, bijvoorbeeld).

Verder ziet jullie hostal er leuk uit en belangrijker, aantrekkelijk geprijsd, ik heb voor de eerste dag al geboekt in Miraflores maar wil ook nog paar dagen in of dichtbij het centrum verblijven, mogelijk is jullie hostal dan een goede optie.

Hopelijk kan Cuscoperu wat aantrekkelijks voor je regelen. Twee weken is niet erg lang. Ik zou me vooral richten op Cusco / Machu Picchu en omgeving, en op Iquitos en omgeving. En alleen tijd in Lima doorbrengen voor zover het goed uitkomt. Voor wat bussen naar Cusco betreft, Oltursa en Cruz del Sur hebben een goede reputatie. Gedeeltelijk met de boot naar Iquitos neemt wel wat tijd in beslag. Die boot doet er een paar dagen over en dan moet je eerst nog met bus of vliegtuig naar het vertrekpunt van die boot. Dus dan is vliegen Lima - Iquitos wel zo snel. Succes ermee.
http://www.hostellima.nl/

Ik heb inmiddels een mailtje gestuurd naar info@cuscoperu.nl, zij zeiden dat PA alleen goedkope vluchten probeerd aan te bieden aan Peruanen, door het IP adres van buitenlanders te verifiëren (zo staat het overigens ook netjes rechtsboven op hun site: For security reasons we are saving all events from your IP Address xx.xxx.xx.xxx, wat vrij vertaald in het Nederlands betekent: dmv het ip adres te controleren proberen we zoveel mogelijk geld van rijke buitenlanders af te troggelen) laten ze de goedkope prijzen alleen zien aan IP adressen afkomstig uit Peru.

Maar waarschijnlijk zit er een vertraging in dat controleren, want nadat ik dezelfde site van PA ging kijken op m’n telefoon (vergeet niet je WIFI uit te zetten) lieten ze me weer de oude vertrouwde lage prijzen zien, dus niks actie of promoción, Euro 70 of $90 voor een retourtje dat zijn mooie prijzen.

Mocht dit allemaal niet lukken in Nederland raad ik je aan om het via www.cuscoperu.nl te boeken, effe een mailtje sturen naar info@cuscoperu.nl, deze organisatie kan het boeken in Peru en dus zijn de prijzen lager, ook voor buitenlanders.

PA probeert dus de prijzen voor buitenlanders duurder te maken (of voor Peruanen goedkoper, net hoe je het bekijkt) maar dat vind ik minder kwalijk dan wat onze eigen KLM doet, deze probeert voor de eigen bevolking de prijzen hoger te maken dan voor buitenlanders maar daar meer over op een andere discussie op dit forum: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=148851 (post #12)