binnenlandse vlucht cusco naar lima. Welke maatschappij?

Hallo iedereen,
Aan het einde van onze reis door Peru willen we graag een binnenlandse vlucht boeken van cusco naar lima. We willen een vlucht in de late middag. De volgende ochtend om 08:00 vliegen we vanaf Lima terug naar Nederland.

Star peruvian en LC peru hebben beide vluchten rond 16:30 voor ongeveer 75 euro p.p. Echter lees ik op internet allerlei “horrorverhalen” over annuleringen en het missen van internationale vluchten hierdoor. Is het echt zo dramatisch als ik lees of valt dit mee? Is Lan peru zoveel betrouwbaarder?De vluchten met Lan peru gaan namelijk al snel richting de 150 euro p.p wat onze kosten zou verdubbelen.

Nu dus erg aan het twijfelen wat ik moet doen. Zijn er echt zoveel annuleringen en loop ik grote kans mijn aansluiting de volgende ochtend om 08:00 te missen?

Alvast bedankt voor de hulp!

Of het echt van de maatschappij afhangt weet ik niet, maar het weer kan ook een spelbreker zijn, vooral in de regentijd (in Cusco november - maart). Hoe dat precies in Cusco zit durf ik niet te zeggen, maar in Arequipa (waar het 350 dagen per jaar droog is) hebben ze wel eens alle vluchten geannuleerd vanwege regen in combinatie met slecht zicht en wind waardoor het blijkbaar gevaarlijk werd om op te stijgen langs de vulkanen. Het zijn ook allemaal oude vliegtuigen en er zijn ook gewoon vaker problemen waardoor vluchten niet doorgaan.
Ik zou het sowieso niet gokken om de ‘laatste’ vlucht van de dag te nemen, al is het alleen al om stress te vermijden… Als er na 16.30 nog een paar vluchten gaan is de kans groot dat je sowieso op tijd in Lima beland.

Het hangt echt niet af van de maatschappij. Vorige week nog werden vluchten van LAN geannuleerd door de weersomstandigheden, terwijl die van StarPeru dan weer wel vlogen.
Het hangt echt af van het weer. En zoals reeds gezegd zijn de risico’s vooral tijdens het regenseizoen het grootst.
Maar zoals overal ter wereld zijn de seizoenen niet meer wat ze waren. Twee weken geleden hele dag geregend in Cusco alsof het regenseizoen was!
Dus het is eigenlijk “pech” hebben… Ik probeer nooit een late vlucht te nemen, zodat ik steeds een latere vlucht kan nemen moest er iets zijn…

Dank je voor jullie reacties. Dan boek ik gewoon de goedkoopste en niet de laatste van de dag zodat ik nog wat speling heb. De goedkoopste is op dit moment LCperu