binnenland suriname

Hallo!
Ik zit er over te denken volgend jaar een aantal maanden tot max. een jaar naar suriname te gaan. Ik zou daar ook graag het binnenland in willen. Weet iemand of je dit ook zelfstandig aan kan pakken? En of je bijvoorbeeld zelfstandig van oost naar west (naar guyana) kunt trekken?

Iemand ervaringen??

Groetjes van Gitta :smile:

hoi
leuk idee.
ik ben ook van planom volgend jaar een paar maanden te gaan. Ik ben erg benieuwd wat je precies daar gaat doen.
groetjes

Hallo Merry,

Wat ik precies daar wil gaan doen staat nog een beetje open. Misschien sluit ik me een tijdje aan bij een vrijwilligersproject, misschien zoek ik een baan, bv. in de horeca, misschien trek ik alleen maar rond (maar dan zal ik ook verder trekken buiten suriname om).
Maar 1 ding staat voor mij wel vast, ik wil het binnenland van suriname zien. Mijn droom is eigenlijk, al weet ik dat dat niet reeel is, om daar gewoon met een klein tentje rond te zwerfen en bijvoorbeeld zo langzaam door te trekken naar een aangrenzende land. Maar oke, op deze manier zal dat niet kunnen… maar ik zoek naar mogelijkheden zodat ik daar toch een klein beetje bij in de buurt kom. Helaas hoor ik van veel mensen dat het toch echt wel vrij gevaarlijk kan zijn. Dat beperkt je wel enorm.

Wat ben jij van plan in Suriname? Ik las, meen ik mij te herinneren, dat je met je kindje van een jaar of 7 ook een aantal maanden naar paramaribo wilde, klopt dat? Wat ben je van plan daar te gaan doen?

hoi
De binnenlanden van Suriname zijn is echt een must!, Het zou erg leuk zijn als je tenminste een deel van je plannen kan laten slagen.
ik ben zelf nog op zoek naar een baan (vrijwilligerswerk)in Suriname, het liefst iets in het onderwijs. Verder ga ik gewoon genieten van een paar maanden mooi natuur, lekkere zon en eten en de tropen.

Het binnenland ga ik zeker zien, dat is de reden van mijn vertrek.
Jammer dat je van mei tot augustus gaat, ik ga pas later. Anders had je namelijk misschien wel een goede oppas aan mij gehad.

Alvast heeft veel plezier gewenst daar! :nod:

Beste Gitta,
De Oost-West verbinding (Albina-Paramaribo-Nickerie) is goed te doen. Je kan met de staatsbus (lang maar spotgoedkoop) of met een prive-busje (P’arbo-Albina resp. iets van 10 sed en 60 srd).
Tot aan het gebied rondom de Zanderij (veel recreatie gebieden) is het ook te doen. Daarbuiten, bv. boven-suriname kan wel maar je moet iemand hebben die weet waar je terecht kan en wat ongeveer de prijzen zijn.

Christo
www.christoforusinternaat.com

Hallo Christoforus,

Bedankt voor je reactie! Als ik zo de kaart van suriname bekijk (nu toevallig voor me) dan ziet het er ook aannemelijk uit dat de weg van albina naar nickerie goed te doen is. Echter, zo sla ik het binnenland een beetje over, wat ik wel erg zonde vind.
Ik zie ook wel wegen die meer zuidelijk gaan, bijvoorbeeld richting het brokopondomeer. Kan je daar ook nog makkelijk komen? En eigenlijk, als het me lukt, wil ik dan nog verder naar beneden :smirk:

Leuk trouwens, een kennis van mij, heeft volgens mij het afgelopen jaar bij jullie stage gelopen. Dat was in ieder geval in paramaribo, en daar ik denk dat er daar niet veel internaten zijn denk ik dat het bij jullie was :slight_smile:

Gitta,

Alles kan in Suriname!
Tot aan het meer kan je ook alleen, daarna heb je iemand nodig die de plaatsen en prijzen kent. Zo niet, het lukt wel maar je betaald veel te veel!
Die boten zijn duur en voor een Nederlander/se 5x zo duur.

Ga bij die kennis ten rade die hier stage heeft gelopen. Hij is wellicht bekend met het Internaat en kent onze trips.

Christo

Gitta,
Er loopt een grote bauxietweg (rode weg) naar Brownsberg aan het Brokopondomeer.
Vanaf de grote markt in Paramaribo vertrekken er ā€œbussenā€ naar het binnenland. Dit zijn omgebouwde vrachtwagens met ramen.
Suriname kent veel kleine reisorganisaties die naar de bekende plaatsen in het binnenland gaan. Echt een aanrader.

Groeten,
Henk